Auto&Techno

Auto namiesto CO2 z výfuku vypúšťa vodu, vraj je inováciou dekády

"Keď budete rozmýšľať, ktoré auto má v sebe najväčšiu inováciu poslednej dekády, vedzte, že je z Japonska a volá sa Mirai. "

Erik Stríž, 7. októbra 2015 9:00
Toyota Mirai (2015) Foto: Toyota
Nie je najinovatívnejšie auto poslednej doby, ale odborníci ho ocenili veľmi podobným titulom. Toyota Mirai je vozidlo s nulovými emisiami, ktoré v sebe kĺbi významné inovácie z automobilového priemyslu a využíva pohon s nulovými emisiami. Aj preto by sa dal titulovať výnimočnou technickou novinkou uplynulého desaťročia, ako to robí jeho výrobca.

Chválospevy marketingových pracovníkov sú vždy nadnesené, prehnané, dokonca občas trocha bulvárne. Nečudujeme sa tomu, veď dostať sa dnes na titulné stránky magazínov nie je tak jednoduché - najmä v čase, keď o senzácie nie je núdza. Toyota Mirai je však skutočne hodnotné vozidlo, ktorým by sa pokojne mohli nechať inšpirovať všetky ostatné automobilky. Ponúka nielen veľkorysé vnútorné rozmery, ale aj vysokú úroveň bezpečnosti, moderný dizajn karosérie a pohon, ktorý neprodukuje žiadny nebezpečný odpad - iba čistú vodnú paru. Tak čistú, že si pred výfuk môžete dať tvár a dýchať bez obáv, že by vám prišlo nevoľno.

Toyota Mirai (2015) Foto: Toyota
Pohon na palivové články bol vybraný ako najvýznamnejšia spomedzi až 8-tisíc inovácií v automobilovom priemysle. Je to až neuveriteľné, aké nepreberné množstvo noviniek sme mali príležitosť za posledné roky sledovať priamo pri ich zavedení do praxe - od rôznych kamerových systémov v autách až po pohony, ktoré významným spôsobom ohrozili klasické spaľovacie motory. Tvár dopravy sa mení priamo pred našimi očami.

Toyota Mirai používa ako palivo vodík, ktorý sa v zásobníku palivových článkov premieňa na elektrinu u a poháňa elektromotor s výkonom až 155 konských síl. Vozidlá na palivové články (FCV) produkujú nulové emisie, pretože do ovzdušia vypúšťajú len vodnú paru. Používajú sa pritom rovnako jednoducho ako automobily s tradičným spaľovacím pohonom, dokonca aj ich praktická prevádzka je porovnateľná - dojazd i čas naplnenia nádrží.

Vodík sa dá získavať mnoho spôsobmi, napríklad aj priamo z vody za pomoci zariadení napájaných solárnou alebo veternou energiou. Skrátka, nielen samotné palivo, ale aj jeho získavanie by malo vyhovovať každému priaznivcovi ekologických trendov. Keď je vodík stlačený, má vyššiu hustotu ako klasické batérie a dá sa tak veľmi dobre prepravovať.

Toyota Mirai (2015) Foto: Toyota
Interiér modelu je veľmi podobný tomu, čo môžete vidieť aj v ostatných modeloch tejto značky. Typicky japonský interiér je bohatý na plasty a jeho členitý vzhľad dáva tušiť, že sa v aute nachádza množstvo modernej techniky. Atypicky vyzerá predovšetkým displej na stredovej konzole zasadený do lesklého krytu a veľmi kompaktná páka prevodovky. Displeje sú v interiéri až tri a ten najvyššie umiestnený zastupuje funkciu prístrojovej dosky. Skutočne, pred volantom nenájdete žiadne analógové ukazovatele.

Toyota Mirai (2015) Foto: Toyota
Tento model nie je vozidlo, ktoré by sa len tak ocitlo na zozname kandidátov na kúpu nového auta. Pri uvedení do predaja bude jeho cena vyššia a navyše Slovensko zatiaľ s autami na vodíkové palivové články veľmi nepočíta, preto by bolo problematické dopĺňanie paliva. Mirai však stanovuje nový trend, ktorému sa budú musieť krajiny moderného sveta prispôsobiť. Radi by sme verili, že do konca tejto dekády nastanú také zmeny, ktoré umožnia využívanie vodíkových automobilov aj u nás bez väčších obmedzení.

Zdroj: tlačová správa spoločnosti Toyota


ODPORÚČAME AJ:
Isetta: Zabudnuté povojnové auto so spotrebou iba tri litre
Do veľkomesta stačia tri kolesá, päť konských síl a elektrina
Auto s výkonom 10 koní? V Číne žiadny problém
Toto je koncept mestského vozidla ako zo sci-fi filmu
Apple vyvíja nový elektromobil, ktorý by mal byť na trhu do roku 2020

Komentáre