Auto&Techno

Toyota FT-1: Najegostickejšie dvojmiestne kupé

"Koncept športového vozidla od Toyoty je splneným snom egocentrického vodiča. Interiér je na neho zameraný v dosiaľ nevidenej forme. "

Erik Stríž, 19. augusta 2014 14:00
Toyota FT-1 Graphite Concept Foto: Toyota


Toyota FT-1 Graphite je krásavica z budúcnosti. Ladné, ale ostro rezané línie, mimoriadne muskulatúrna karoséria a rýdzo športový charakter. To sú iba prvé z tisícok slov, ktoré nám napadajú pri pohľade na exteriér tohto konceptu.

Automobilka ukázaním konceptu v striebornej farbe s čierno-hnedým interiérom pokračuje v predstavovaní pôvodného FT-1, ktorý sa prvýkrát objavil vo výraznej červenej farbe karosérie. Striebro pridáva vozidlu na elegancii a dodáva mu oveľa sofistikovanejší charakter, ako ktorý dosiahlo v červenej úprave.

Koncept zažil svoju premiéru už na autosalóne 2014 North American International Auto Show, kde bol zhmotnenou predstavou budúceho Toyota Global Design. Ten má stavať na základoch, ktoré pre neho pripravili modely ako 2000GT, Celica, Supra, MR2 a predovšetkým Scion FR-S. Základným motívom tohto dizajnu je moderna, expresívnosť a veľké svaly.

Toyota FT-1 Graphite Concept Foto: Toyota

Nové farebné spracovanie interiéru podľa slov automobilky výrazne odlišuje prvé predstavené vozidlo od druhého. Zatiaľ, čo prvý z konceptov FT-1 v interiéri ponúkal kombináciu čiernej a červenej, v druhom predstavenom koncepte dominuje čierna a prirodzenejšia hnedá s výraznou koženou textúrou.

Avšak či sa snažíme na rozdiely v dvoch konceptoch nazerať objektívne i subjektívne, stále nenachádzame také rozdiely, ktoré by nás mali šokovať alebo aspoň upútať našu pozornosť. Skrátka, automobilka občas musí spraviť väčší rozruch aj okolo niečoho, čo si ho tak veľmi nezaslúži.

Nech sú však zmeny v prvom a druhom koncepte akékoľvek, nedá sa mu uprieť jeden zaujímavý primát. Ide zrejme o najegoistickejšie dvojmiestne kupé na svete - stačí sa pozrieť na to, do akej dominantnej pozície je posadený vodič. Vodičovi sa môže zdať, že je obkolesený malým kokpitom, aký možno nájsť v monopostoch. Spolujazdec je tu skôr doplnkom, ktorý má možnosť nechať sa voziť v niečom výnimočnom.

Toyota FT-1 Graphite Concept Foto: Toyota


Pri takto úzkom interiéri pripomínajúcom zážitok z jazdy na formule sa stáva ústredným motívom volant. Ten má kruhový tvar so sploštenou spodnou stranou, stredová konzola je s vencom spojená dvomi ramenami netradične inštalovanými v spodnej časti volantu. Volant obsiahol celkovo desať tlačidiel na ramenách, štart/stop tlačidlo motora v dôrazne červenom prevedení a na vrchnej časti oblúka volantu nachádzame trojicu malých displejov schopných informovať vodiča o práve zaradenom stupni automatickej prevodovky a aktuálnom režime jazdy. Popri tom všetkom sú na dosah prstov umiestnené páky sekvenčnej prevodovky.

Zaujímavosťou je, že pred volantom a ani nikde okolo neho nenájdete tradičné ukazovatele rýchlosti, otáčok motora či úrovne paliva v nádrži. Toyota všetky tieto údaje zakomponovala do neveľkého displeja, ktorý si vyslúžil dominantné miesto presne v strede vodičovho kokpitu.

Toyota FT-1 Graphite Concept Foto: Toyota


Toyota v prípade konceptu FT-1 nehovorí nič o jeho motore alebo technológiách stojacich za prvotriednym jazdným zážitkom. FT-1 je v prvom rade výstavná skriňa dizajnu, ktorý Toyota prijala za sebe vlastný a chce na ňom budovať nové generácie vozidiel.

ĎALŠIE ČLÁNKY


Fiat 500L padol do rúk surferom, takto do dopadlo
Mercedes S-Guard neprepustí ani náboje z automatických zbraní
Dan Bilzerian a jeho autá: Inšpirácia alebo demotivácia?
Porsche Cayenne dospel, bude jazdiť aj na baterky
Jaguar F-Type pre Tour de France
Jaguar XE osloví najmä mladých podnikateľov
"Pripravovaný Jaguar XE bude napriek svojmu hierarchicky

Komentáre