Auto&Techno
Štúdia odhalila zlozvyky za volantom. Vodiči vedia poriadne riskovať.
Erik Stríž, 29. mája 2015 10:00Kampaň ItCanWait.com od AT&T Foto: itcanwait.com
Za volant sa dnes posadiť takmer každý a preto sa už len zo štatistických dôvodov medzi vodičmi vyskytnú kandidáti na takzvanú Darwinovu cenu. Darwinova cena je internetové ocenenie pre ľudí, ktorí zomreli tragikomicky v dôsledku vlastnej nezodpovednosti. Nepochybne ich chyby za volantom nie sú dôvodom na to, aby prišli o život, ale práve nevenovanie pozornosti šoférovaniu je veľmi efektívnym návodom, ako sa dostať do nebezpečenstva. Aj napriek všadeprítomným kampaniam zdôrazňujúcim potrebu zodpovedného šoférovania sa nájdu ľudia, ktorí nemajú problém počas jazdy fotiť populárne selfie alebo dokonca na displeji telefónu čítať komentáre z Facebooku.
Štúdia prebieha v Spojených štátoch amerických z iniciatívy mobilného operátora AT&T. Analytická spoločnosť Braun Research sa pýtala vyše 2-tisíc ľudí vo veku 16 až 65 rokov otázky ohľadne ich zlozvykov počas šoférovania. Zámerne však boli vybratí iba takí ľudia, ktorí sa ešte predtým priznali, že svoj telefón používajú aj počas jazdy. Výsledky štúdie sú veľmi nepriaznivé, hoci nie sú veľkým prekvapením.
Až 61 percent opýtaných potvrdilo, že počas šoférovania automobilu píšu SMS správy. Je to väčšina, čo je veľmi znepokojivé. Už len niekoľko sekúnd sledovania displeja mobilu namiesto vozovky môže mať fatálne dôsledky. Navyše až 33 percent respondentov sa priznalo, že počas jazdy nielen SMSkujú, ale aj píšu a čítajú e-maily. Je to ešte nebezpečnejšie ako SMSky, pretože e-mailové správy sú zvyčajne dlhšie a vyžadujú si viac pozornosti.
Čo je veľmi prekvapivé, je prienik fenoménu selfie aj do sveta šoférov. Vyznie až neuveriteľne, že 17 percent opýtaných sa priznalo k foteniu autoportrétov. Štúdia však neuvádza, či sú tieto aktivity vykonávané počas státia na červenej alebo počas samotnej jazdy. Alarmujúce čísla totiž môžu byť mierne zavádzajúce, ak si šoféri robia selfie iba počas státia.
Kampaň ItCanWait.com od AT&T Foto: itcanwait.com
Facebook je všadeprítomný a mobilný internet je dostupný kedykoľvek a kdekoľvek. Aj za volantom, kde ho využíva údajne až 28 percent opýtaných. To je viac ako štvrtina respondentov! Zo sociálnych sietí sa najnávykovejšou javí populárny Facebook, pričom Twitter a Instagram pútajú pozornosť vodičov o niečo menej často.
Zaujímavé aj informácie hovoriace o tom, že až 27 percent respondentov si už vyskúšalo počas šoférovania nahrávať video, desať percent má dokonca skúsenosť s videohovorom (Skype, Timeface a podobne).
Na záver by sme sa mali zamyslieť aj sami nad sebou. Asi väčšina z nás sa stáva, že počas šoférovania zdvihneme telefón alebo pozrieme na displej, keď sa na ňom zobrazí notifikácia.
Myslíte si, že to nie je nebezpečné? Rovnaký názor malo až 27 percent opýtaných. My však nepochybujeme o tom, že si to mysleli aj mnohí tí, ktorí už na nepozornosť za volantom doplatili životom alebo zdravím - napríklad aj istá Liz Marks, ktorá pre písanie SMSky takmer prišla o tvár.
Zdroj: AT&T
ODPORÚČAME AJ:
Stav svojho auta si budete môcť pozrieť aj na hodinkách
Do veľkomesta stačia tri kolesá, päť konských síl a elektrina
Za týmto autom sa otočí každý, kto ho stihne zaregistrovať
Modernizovaný britský sedan vie jazdiť aj na lanách
Táto pätica áut vás presvedčí o budúcnosti elektrického pohonu