Auto&Techno

Lokomotíva alebo auto? Tento veterán skombinoval oboje dovedna

"Automobil Sterand Loco je unikát, o ktorého existencii sa ešte do minulého roku ani nevedelo. Zachovala sa iba jediná jeho fotografia. "

Erik Stríž, 1. júna 2016 11:00
Sterand Loco (1902) Foto: virtualsteamcarmuseum.org
Ak si myslíte, že veľké automobily sú doménou dnešných dní, ste na omyle. Pôvodné automobily boli nepomerne väčšie, ako moderné SUV-čka. Dobrým príkladom je Sterand Loco, automobil kombinovaný s lokomotívou. Tento mimoriadny stroj na štyroch kolesách nie je typickým predstaviteľom dobových automobilov, ale skôr jedinečným vozidlom vyrobeným na objednávku. Dodnes sa tento automobil pre verejnosť nezachoval a nevedno, čo sa s ním stalo, vyzeral však úžasne.

Sterand Loco bol automobil vyrobený na zakázku pre spoločnosť Chicago Solder Co. v roku 1902. Vyrobila ho firma Western Motor Car Co. a dnes sa už zrejme nedozvieme, koľko si za tento unikát vypýtala peňazí. Keby sa však chicagskej spoločnosti podarilo automobil dochovať až dodnes, celkom určite by sa oň na aukcii pobilo množstvo priaznivcov klasických veteránov.

Približný profil vozidla Sterand Loco (1902) vytvorený podľa jedinej dochovanej fotografie. Foto: TASR
Aj napriek mimoriadne robustnej konštrukcii a nezvyčajne dlhej prednej kapote v automobile Sterand Logo pracoval iba 4-valcový motor s výkonom 15,6 konských síl. Je však potrebné vziať do úvahy skutočnosť, že použitý motor 15609 od firmy Rutenber Motor Company bol vynájdený iba štyri roky pred vytvorením modelu Sterand Loco a významným spôsobom sa zaslúžil o neskorší rozvoj takzvaných truckov, teda nadpriemerne veľkých automobilov.

Automobil s dizajnom nápadne pripomínajúcim tradičnú lokomotívu mal dva rýchlostné stupne pre jazdu vpred a jeden stupeň pre spiatočný chod. Po bokoch mohutného valca boli umiestnené vzduchové ventily, vpredu dokonca našiel uplatnenie oceľový trojuholník nasmerovaný hrotom na cestu, ktorý mal za úlohu odburávať prípadné prekážky v ceste. Tachometer v interiéri (alebo skôr v kokpite) ukazoval maximálnu rýchlosť 60 míľ za hodinu, teda približne 96 km/h. Či to bola aj reálna maximálna rýchlosť vozidla, to sa už asi nikdy nedozvieme.

Sterand Loco (1902) a jeho popis na pohľadnici objavenej v roku 2015. Foto: virtualsteamcarmuseum.org
O automobile Sterand Logo od Western Motor Car Co. nie je na internete veľa informácií. Zdá sa, že jediná dochovaná informácia o tomto stroji s neuveriteľným dizajnom existuje v podobe pohľadnice, ktorá sa objavila v roku 2015 na akejsi výstave zberateľských predmetov. Na nej je vyobrazená asi jediná fotografia vozidla, fotená niekde v prírode a s človekom v kokpite sediacim za volantom na pravej strane - bol ním istý Robert L. Eaton, majiteľ spoločnosti Babe and Bob’s Motor Service. Vieme to vďaka tomu, že pohľadnica obsahuje aj stručný text o pôvode automobilu.


Zdroj: virtual steam car museum


ODPORÚČAME AJ:
Staré Tatrovky: Prúdnicové karosérie a nezameniteľný charakter
Zisťovali sme, na akých autách jazdili historické osobnosti: Winston Churchill jazdil na nemeckom Daimleri a revolucionár Vladimír Lenin na britskom Rolls-Royce
Staromódne autá sa vyrábajú aj dnes a toto sú tri najkrajšie
Willys, pôvodca všetkých džípov, sa dá rozobrať a zložiť za 4 minúty
Britská automobilka už 60 rokov vyrába rovnaký model, stal sa legendou

Komentáre