Auto&Techno
Staré Tatrovky: Prúdnicové karosérie a nezameniteľný charakter
Erik Stríž, 18. mája 2016 10:00Tatra 603 (1955 - 1975) Foto: Wikimedia Commons
História českej automobilky
Asi málokto vie, že automobilová značka Tatra sa pôvodne volala Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft. Tento názov, ktorý je pre priemerného Slováka či Čecha nevysloviteľný, nie ešte zapamätateľný, reprezentoval rodinný podnik založený v českej Kopřivnici v roku 1850. V skutočnosti je česká Tatrovka treťou najstaršou automobilkou na svete, hneď po nemeckom Daimler-Benz a francúzskom Peugeot.Rodinná firma, ktorej zakladateľom a šéfom bol Ignác Schustal, spočiatku vyrába iba bričky a kočiare, neskôr aj železničné vagóny a motorové vozidlá. Vôbec prvým skutočným automobilom ešte nemecky pomenovanej firmy bol model Präsident z roku 1897. O rok neskôr značka uviedla na trh prvý nákladný automobil s nosnosťou až 2,5 tony, čo bola veľká vec. Ako sa môžete dočítať aj na Wikipédii, spočiatku Schustal používal motory od nemeckej automobilky Benz, neskôr sa ale pustil do výroby vlastných agregátov a tie úspešne používal v automobiloch.
Až v roku 1919, keď sa testoval športový automobil NW U, sa automobilka premenovala na Tatra. Práve v slovenských Tatrách sa testovali brzdy automobilu, ktorý sa vyrábal už päť rokov predtým. Aj vzhľadom na úspešný test sa pôvodný názov automobilky zmenil na Tatra a názov športového modelu NW U na Tatra 10.
Tatra 77 (1934 - 1938) Foto: Wikimedia Commons
Vyšší modelový rad 77
Názory na automobily značky Tatra sa rôznia a nepochybne by sme vedeli nájsť predstaviteľov celkom odlišných pohľadov na tieto, neskôr už česko-slovenské, automobily. Pravdepodobne pozitívne však aj odborná verejnosť prijíma modelovú radu 77, ktorú dnes už celkom bez obáv môžeme označiť za legendárnu.Tatra 77 sa vyrábala v rokoch 1934 až 1938 a zaraďovala sa do vyššej triedy automobilov. Vyrobených bolo vraj 255 kusov, dodnes sa ich zachovalo iba niekoľko a preto aj ich cena nie je práve ľudová. Išlo o vôbec prvý model od Tatry s takzvanou prúdnicovou karosériou. Tento typ karosérie bol vo svojej dobe mimoriadne populárny a zdá sa, že atraktívny je dodnes. Postupne sa zvažujúca karoséria s výraznou plutvou (či skôr krídlom?) mala nielen estetický, ale aj praktický význam - umožňovala automobilu výraznejšie znížiť jeho aerodynamický odpor a tým pádom aj spotrebu paliva a jazdné vlastnosti vo vyšších rýchlostiach.
Tatra 77 (1934 - 1938) Foto: Wikimedia Commons
Spotreba paliva v tej dobe ešte nebola ani zďaleka tak nízka, akú majú súčasné moderné automobily s podobným zdvihovým objemom valcov. Zážihový vzduchom chladený motor typu V8 s objemom 2,9 litra mal spotrebu niekde medzi 14 až 16 litrov na 100 km a umožňoval vozidlu maximálnu rýchlosť 145 km/h. Výkon motora bol 44 kW, teda 59 konských síl.Tatra 603 (ročník 1969) Foto: Wikimedia Commons
Posledná prestížna Tatra 603
Aj model 603 možno považovať za legendárny a staršie ročníky si ho ešte môžu pamätať z ciest. 603 sa vyrábala v rokoch 1955 až 1975 a bola celkom posledným predstaviteľom karosárskeho prevedenia s typickým zúžením vzadu a s ikonickou plutvou.Veľký sedan bol pôvodne určený pre šesť ľudí, neskoršia verzia ponúkala priestor pre piatich pasažierov. Tí sa mohli tešiť z veľkorysého priestoru v interiéri, z 2,5-litrového motora a maximálnej rýchlosti 170 km/h. Motor mal výkon 105 koní a patril k tomu lepšiemu, čo vtedajší trh s automobilmi ponúkal. V tomto čase už bola automobilka Tatra považovaná za skutočne česko-slovenskú.
Zaujímavosťou Tatry 603 bolo, že aj napriek veľkým rozmerom a vyššej hmotnosti oslavovala úspechy na pretekárskych súťažiach. V priebehu dvadsiatich rokov Tatra vyrobila niečo vyše 20-tisíc kusov modelu 603, vďaka čomu sa stal najtypickejším automobilom tejto značky. Dnes model 603 často figuruje v zbierkach veteránov a keď sa niekde konajú verejné jazdy veteránov, nepochybne medzi nimi nájdete aspoň jeden kus tohto lepšieho sedanu.
Automobilka Tatra ukončila výrobu osobných automobilov v roku 1999, teda na prelome milénií. Zdá sa, že tým automobilka symbolicky naznačila, že patrila práve 20. storočiu. Firma však funguje až dodnes a vyrába terénne nákladné vozidlá s pohonmi 4x4, 6x6, 8x8, 10x10 a 12x12.
Zdroje: Tatra (podnik), Tatra 603, Tatra 77
ODPORÚČAME AJ:
Tieto autá zaujali v roku 2015 najviac
Máte osobnosť na šoférovanie športového auta?
TOP 5 veľkých rodinných áut: Ktoré je najlepšie?
Vyrobili auto z kartónu, váži trištvrte tony a jazdí iba vpred
Úsmevné predstavy o autách budúcnosti z minulosti: Pamätáte si ich?