Auto&Techno

Od včera môžete jazdiť na skútroch aj s B-vodičákom

"Od 1. mája 2013 si vďaka novele zákona o cestnej premávke môžu sadnúť za skúter s kubatúrou do 125 cm3 aj držitelia vodičákov typu B. Pozrite sa, na akých skútroch s “béčkom” môžete jazdiť."

Erik Stríž, 2. mája 2013 6:00
Vespa LX125 Foto: Vespa
Novela zákona si sľubuje predovšetkým nárast predaja motoriek s kubatúrou do 125 centimetrov kubických a sprehľadnenie mestskej dopravy. V susednom Česku sa po zavedení rovnakej novely dostavili veľmi pozitívne čísla, predaj týchto motoriek zaznamenal nárast až o 36 percent.

Gilera Runner Foto: Gilera

Podmienky sú rozumné


Aj pri tejto novele však platia určité obmedzenia, o ktorých by ste mali vedieť ešte pred kúpou novej motorky:

• na motorke do 125 centimetrov kubických budete môcť jazdiť až po dvoch rokoch od nadobudnutia oprávnenia skupiny B
• motocykel musí mať automatickú prevodovku, na tie s manuálnou sa oprávnenie skupiny B nevzťahuje
• možnosť jazdy na skútri do 125 ccm platí pre všetkých držiteľov vodičského oprávnenia “B” (teda aj pre tie, ktoré boli vydané pred 1. májom 2013)
• platí len na území Slovenskej republiky


Yamaha X-max Foto: Yamaha

Aký je rozdiel medzi 50 a 125 ccm?


Centimetre kubické (ccm, cm3) nám hovoria o objeme valcov v motore. Ich objem je jedným z faktorov, ktoré sa priamo podieľajú na výkone motorového vozidla, ale aj na jeho spotrebe - platí to pri motorke, aj pri aute. Platí, že čím vyššia je kubatúra, tým sa so skútrom dostanete z bodu A do bodu B rýchlejšie a pohodlnejšie.

Keď máte záujem o dopravný prostriedok, ktorým sa každé ráno dopravíte do práce nejakých 20 kilometrov medzimesto, nie je celkom ideálne zvoliť si bežný skúter do 50 centimetrov kubických. Výkon takéhoto skútra a jeho maximálna rýchlosť okolo 50 km/h skrátka nie je vždy dostatočná, o pohodlí počas dlhšej jazdy nehovoriac. Zrejme práve preto si držitelia vodičských preukazov “B” volili za dopravný prostriedok auto, hoci to pre nich nemuselo byť vždy nevyhnutné.

Skútre s objemom valcov do 125 centimetrov kubických poskytujú dostatočné pohodlie aj počas dlhšej jazdy, adekvátny výkon aj rýchlosť. Zároveň si v porovnaní s autami zachovávajú priam neporovnateľnú spotrebu paliva a ich prevádzka je značne jednoduchšia.

Honda SH125i Foto: Honda

Honda, Aprilia, Vespa, Yamaha?


Rovnako ako je veľa automobiliek, existuje aj množstvo výrobcov skútrov. Dokonca pri nich je situácia ešte trocha zložitejšia, keďže skútre nepodliehajú takej výraznej regulácii, čo poskytuje viac priestoru pre lacnejších a menej kvalitných čínskych výrobcov. Ich stroje si síce môžete zabezpečiť za dobré peniaze, majú na sebe veľmi optimistické tachometre a papierovo majú vysoké výkony, avšak reálna skúsenosť s nimi nie je vždy len pozitívna. Náhradné diely na ich stroje sú často drahé a ťažko sa zháňajú, sú kazové a zážitok z ich používania sa nevyrovná napríklad priemernej Honde z Japonska.

V strednej Európe sa veľkej popularite tešia predovšetkým nasledovné skútre do 125 ccm:
• Honda SH 125
• Gilera Runner
• Yamaha X-max
• Aprilia Sportcity
• Vespa LX125


Vespa LX125 Foto: Vespa
Z nich je zrejme najikonickejšia práve Vespa LX125. Jej ľahšia verzia je LX50, ktorá si tiež zachováva typický taliansky dizajn priam ideálny do letného slnečného dňa. Zaujímavosťou je, že tento dizajn si motorky Vespa udržiavajú po viac ako šesť dekád, pričom je stále aktuálny.

Komentáre