Auto&Techno
Od včera môžete jazdiť na skútroch aj s B-vodičákom
Erik Stríž, 2. mája 2013 6:00
Vespa LX125 Foto: Vespa
Gilera Runner Foto: GileraPodmienky sú rozumné
Aj pri tejto novele však platia určité obmedzenia, o ktorých by ste mali vedieť ešte pred kúpou novej motorky:
• motocykel musí mať automatickú prevodovku, na tie s manuálnou sa oprávnenie skupiny B nevzťahuje
• možnosť jazdy na skútri do 125 ccm platí pre všetkých držiteľov vodičského oprávnenia “B” (teda aj pre tie, ktoré boli vydané pred 1. májom 2013)
• platí len na území Slovenskej republiky
Yamaha X-max Foto: YamahaAký je rozdiel medzi 50 a 125 ccm?
Centimetre kubické (ccm, cm3) nám hovoria o objeme valcov v motore. Ich objem je jedným z faktorov, ktoré sa priamo podieľajú na výkone motorového vozidla, ale aj na jeho spotrebe - platí to pri motorke, aj pri aute. Platí, že čím vyššia je kubatúra, tým sa so skútrom dostanete z bodu A do bodu B rýchlejšie a pohodlnejšie.
Keď máte záujem o dopravný prostriedok, ktorým sa každé ráno dopravíte do práce nejakých 20 kilometrov medzimesto, nie je celkom ideálne zvoliť si bežný skúter do 50 centimetrov kubických. Výkon takéhoto skútra a jeho maximálna rýchlosť okolo 50 km/h skrátka nie je vždy dostatočná, o pohodlí počas dlhšej jazdy nehovoriac. Zrejme práve preto si držitelia vodičských preukazov “B” volili za dopravný prostriedok auto, hoci to pre nich nemuselo byť vždy nevyhnutné.
Skútre s objemom valcov do 125 centimetrov kubických poskytujú dostatočné pohodlie aj počas dlhšej jazdy, adekvátny výkon aj rýchlosť. Zároveň si v porovnaní s autami zachovávajú priam neporovnateľnú spotrebu paliva a ich prevádzka je značne jednoduchšia.
Honda SH125i Foto: HondaHonda, Aprilia, Vespa, Yamaha?
Rovnako ako je veľa automobiliek, existuje aj množstvo výrobcov skútrov. Dokonca pri nich je situácia ešte trocha zložitejšia, keďže skútre nepodliehajú takej výraznej regulácii, čo poskytuje viac priestoru pre lacnejších a menej kvalitných čínskych výrobcov. Ich stroje si síce môžete zabezpečiť za dobré peniaze, majú na sebe veľmi optimistické tachometre a papierovo majú vysoké výkony, avšak reálna skúsenosť s nimi nie je vždy len pozitívna. Náhradné diely na ich stroje sú často drahé a ťažko sa zháňajú, sú kazové a zážitok z ich používania sa nevyrovná napríklad priemernej Honde z Japonska.
• Honda SH 125
• Gilera Runner
• Yamaha X-max
• Aprilia Sportcity
• Vespa LX125
Vespa LX125 Foto: Vespa








