Auto&Techno

Seat Leon X-Perience je stvorený na slovenské cesty

"Nový Seat Leon X-Perience má potenciál stať sa snom slovenských chlapov. Má krásny vzhľad, sofistikovaný technický balík, vysokú mieru bezpečnosti a zvýšenú ochranu pri jazde mierne náročným terénom. "

Erik Stríž, 11. júla 2014 10:00
Seat Leon X-Perience Foto: Seat


Automobilka Seat sa netají tým, že Leon X-Perience považuje za najkrajšie kombi v danej triede a finalizuje ním celú modelovú triedu Leon. Tento oplastovaný model sa v jej ponuke bude objavovať po boku štandardného sedanu, kombíka ST, trojdverového kupé SC a športovej verzie Cupra.

Po technickej stránke je pôvodcom tohto modelu kombi Leon ST. X-Perience je postavený na jeho podvozku, využíva jeho základný dizajn, techniku aj vzhľad interiéru. Podľa výrobcu si zachováva aj emocionálny dizajn, vynikajúcu dynamiku a všestrannú využiteľnosť, čo sú základné predpoklady pre úspech automobilu na konkurenciou presýtenom trhu. Pravdou je, že na internete možno nájsť názory bežných ľudí, ktorí španielsky Seat začínajú stavať na rovnakú pozíciu, ktorú obsadzuje Škodovka či dokonca Audi. V praxi by sa Leon X-Perience mohol nachádzať kdesi medzi Octavia Scout a Audi A4 Allroad. Základný objem batožinového priestoru je 587 litrov a sklopením operadiel zadných sedadiel sa dá zväčšiť na 2,5-násobok, až 1470 litrov.

Seat Leon X-Perience Foto: Seat

Karoséria s charakterom


Aj v prípade Leonu X-Perience Seat zachoval expresívny vzhľad prednej masky, ktorý upozorňuje na technickú vyspelosť automobilu. Výraznejšie oplastovanie podvozka a spodných bočných stien neuberá na jeho atraktivite, dokonca možno ešte mierne posilňuje dojem vitality, pevnosti, robustnosti a dotvára vozidlu charakter. Práve charakter je to, čo predáva moderné autá. V tejto oplastovanej časti nachádzame okrem masívneho otvoru pre vstup vzduchu do motorovej časti aj hmlové svetlomety s automatickou funkciou nasvietenia do zákruty.

Seat Leon X-Perience Foto: Seat

Interiér s minimom úprav


Interiér v štýle X-Perience vychádza z dizajnu základového modelu ST. Interiér je mierne sústredený na vodiča, ale aj spolujazdcovi ponúka možnosť pohodlne ovládať multimediálne rozhranie a užívať si jazdu. Doménou Seatov je veľmi prehľadný kokpit, ktorý nedáva okázalo najavo, že je technicky veľmi vyspelý. Tento prístup je zjavný predovšetkým v dizajne stredovej konzoly s ovládaním klimatizácie a virtuálneho rozhrania na displeji, takisto na vzhľade ukazovateľov pred volantom. Štandardný otáčkomer a tachometer, medzi nimi primerane veľký farebný displej, sú klasikou, ktorú majú ľudia radi.

Najvýznamnejšie rozdiely medzi interiérmi modelov X-Perience a ST sú v čalúnení a šití. V X-Perience nachádzame kontrastnejšie šitie aj na volante, voliči automatickej prevodovky a aj na kobercoch. Malým sklamaním môže byť, že v porovnaní s “obyčajným” kombi variantom ST sa pri čalúnení a vstavaných logách X-P končia prakticky všetky inovácie interiéru. Dokonca aj ukladacie priestory ostali nezmenené. Útechou budúcemu zákazníkovi Seatu môže byť fakt, že všetky vozidlá od Seatu majú interiéry na vynikajúcej úrovni a po osobnej skúsenosti ich nemáme problém porovnávať aj s drahšími značkami.

Seat Leon X-Perience Foto: Seat

X-Perience preferuje naftu


Automobily typu Allroad, Scout či X-Perience nie sú iba oplastovanými kombíkmi, ich určenie do mierne náročného terénu im dáva do výbavy zväčšenú svetlú výšku, elektronicky ovládaný pohon všetkých štyroch kolies a výkonnejšie motory. V prípade Seatu Leon X-Perience sa môžeme tešiť zo štyroch motorizácií, z ktorých iba jedna je benzínová. 2.0 TDI s výkonom 135 kW (184 k) a maximálnym krútiacim momentom 380 Nm je to najlepšie, čo X-Perience ponúkne, zábavu si ale užijete aj s motorom 2.0 TDI s výkonom 110 kW (150 k) a základným 1.6 TDI s výkonom 81 kW (110 k; 250 Nm). Benzínový variant 1.8 TSI ponúkne výkon 132 kW (180 k) s maximálnym krútiacim momentom 280 Nm.

Najvýkonnejší naftový a jeden benzínový variant sú montované štandardne s dvojspojkovým automatom DSG, ostatné motory majú ako základ 6-stupňovú manuálnu prevodovku. Všetky naftové motory disponujú spotrebou pod 5 litrov paliva na 100 kilometrov jazdy, zatiaľ čo benzínový 1,8-litrový agregát počíta s kombinovanou spotrebou 6,6 l/100 km.

Seat Leon X-Perience Foto: Seat

Široké spektrum pomocných systémov


V závislosti od stupňa výbavy Leon X-Perience ponúkne slušnú zbierku asistenčných a bezpečnostných systémov. Za všetky spomíname systémy regulácie jazdnej dynamiky EDS a XDS (elektronická uzávierka diferenciálu), elektronický stabilizačný systém ESC, multikolíznu brzdu, adaptívny radarový tempomat ACC, systém monitorovania únavy vodiča alebo asistenčný systém na udržiavanie jazdného pruhu Lane Assist.

Seat Leon X-Perience má ambície v súlade s potenciálom. Výrobca síce nešetrí superlatívmi a chválospevmi, avšak vyzerá to tak, že si ich automobil skutočne zaslúži. Avšak to, či sú prvotné správy o X-Perience správne a či skutočne zvládne mierne náročný terén bez problémov, ukáže až reálna skúsenosť s vozidlom, na ktorú sa, samozrejme, tešíme.

ĎALŠIE ČLÁNKY:


Toyota Aygo prináša japonskú extraverziu na Slovensko
Nový Passat má veľké ambície. Pokorí aj BMW radu 3?
Nový Peugeot 508 ako sedan, kombi a extrémne kombi
Bezpečnosť a technika v novom BMW X6
Ford Mondeo z plastu je realita blízkej budúcnosti

Komentáre