Autá
Ford Mondeo z plastu je realita blízkej budúcnosti
Erik Stríž, 10. júna 2014 6:00Koncept Mondea s nízkou váhou aj vďaka kompozitným materiálom Foto: Ford
Aby sme nezavádzali, je potrebné uviesť na pravú mieru, že celý Ford Mondeo nie je z plastu, ale aj uhlíkových vlákien, hliníka a rôznych kompozitných materiálov - teda takých, ktoré pozostávajú z dvoch a viac zložiek s cieľom kombinovania ich vlastností. Takýto plast nachádzame v prípade ľahkého Mondea na jeho karosérii. Samozrejme, vozidlo celkom neprišlo o hmotnostne ťažšie kovy, naďalej obsahuje oceľ a rôzne zliatiny.
Ford ukazuje smer, akým sa pravdepodobne vydá v nasledujúcich rokoch. Okrem aktívneho znižovania spotreby motorov, zvyšovania ich efektivity a cieleného redukovania emisií bude významnú úlohu v automobilizme zohrávať znižovanie hmotnosti vozidiel. Tento apel je pozorovateľný už teraz, Ford sa však snaží konceptom ukázať, že znižovať váhu dokáže aj vo väčších skokoch.
Koncept Mondea s nízkou váhou aj vďaka kompozitným materiálom Foto: Ford
Schudol viac ako pätinu hmotnosti
Ford Lightweight Concept, v preklade “ľahká váha”, je o celých 363 kilogramov ľahší, ako originálna verzia Mondea. Zachováva si pritom jeho rozmery, dizajn a vo významnej miere tiež jazdné vlastnosti. Hmotnosť tohto predstaviteľa ľahkej váhy je 1 195 kilogramov, teda váha totožná s modelom Fiesta v naftovej motorizácii. Veľkostný rozdiel medzi Mondeom a Fiestou je pritom značný.
Koncept Mondea s nízkou váhou aj vďaka kompozitným materiálom Foto: Ford
Motor s objemom iba jeden liter
Pod prednou kapotou ľahkého Mondea pracuje iba litrový trojvalec s technológiou EcoBoost spaľujúci benzín. Nájsť takýto motor vo veľkom sedane ako Mondeo nie je každodenná skúsenosť, hodí sa skôr do malých mestských vozidiel typu Fiesta, prípadne Focus. Aj napriek tomu, že Ford nezverejnil informácie o výkone tohto malého trojvalca, pochválil sa skutočnosťou, že má veľmi nízku spotrebu paliva približne 3,9 litra na 100 kilometrov jazdy (spotrebu uvádza ako 60 mpg, míľ na galón) a z pokoja na rýchlosť 100 km/h zrýchli za desať sekúnd.
Matt Zaluzec, vedúci technického sektoru vo Forde, pre britský magazín AutoExpress uviedol, že cieľom vývoja ľahšieho Mondea bolo v prvom rade zistiť, ako navrhovať a vyrábať ľahké vozidlá s rozličnými materiálmi vo veľkom množstve. Základným predpokladom vývoja pritom bolo zachovanie bezpečnosti, trvanlivosti a odolnosti vozidiel aspoň v ich súčasnom štandarde.
Schudnú aj ďalšie modely
Po koncepčnom Mondeu by podľa tohto magazínu mohla nasledovať odľahčená verzia populárneho Focusu. Ten by mohol vďaka novým materiálom prísť o dvesto kilogramov zo svojej pôvodnej hmotnosti, čo by opäť malo za následok možnosť použitia ľahších a menších motorov a zníženie spotreby.