Auto&Techno

Pri kúpe ojazdeného auta treba postupovať opatrne

"Ak nemáte pri sebe odborníka, mal by si záujemca všímať niekoľko faktorov, ktoré naznačia reálny stav vozidla. Častým trikom na zastretie stavu opotrebenia je výmena volantu, riadiacej páky a pedálov."

TASR, 22. augusta 2016 11:00
Ilustračné foto Foto: TASR/Pavol Ďurčo
Každý, kto si kupuje ojazdené auto, ho chce mať v čo najmenej opotrebovanom stave, s nízkym počtom najazdených kilometrov a na pohľad ako nové. Pri kúpe jazdeného auta je najlepšie si prizvať odborníka. Ak ho niet, mal by si záujemca všímať minimálne niekoľko faktorov, ktoré naznačia reálny stav vozidla.

Už pohľad na lak karosérie prezradí či je pôvodný, alebo narýchlo prestriekaný. "Ak nájdete v laku malé smietky, teda malé výstupky do cca 0,5 mm a v priemere do 1 mm, daný diel bol určite nanovo lakovaný a nedokonale vybrúsený a vyleštený. Práve nový lak môže zakryť nedokonalosti ako začínajúcu koróziu, škrabance a podobne," konštatuje Jozef Mišurda, odborník na servis vozidiel spoločnosti Würth Slovensko.

Častým trikom na zastretie stavu opotrebenia vozidla je výmena volantu, riadiacej páky či pedálov. Ich výmena je lacná, preto sa treba riadiť skôr stavom opotrebovanosti sedadiel, stavu bŕzd, tlmičov, prípadnou nerovnomernosťou opotrebenia pneumatík.

Prezradiť stav vozidla pomôže aj hlučný motor stieračov, slabá svietivosť stretávacích svetiel, hlučné motorčeky sťahovania okien, nefunkčné vyhrievanie zadného okna, rôzne nežiaduce zvuky pri behu motora na voľnobeh, ako je klepanie, cvakanie, pískanie, ďalej znížený výkon motora, sklepanie motora pri vypnutí, "plávanie" vozidla pre opotrebované časti podvozka a mnoho ďalších.

Dôležité je skontrolovať aj stav a funkčnosť klímy, pretože jej prípadná oprava by sa mohla poriadne predražiť. Najlepšie je ísť do nezávislého autorizovaného servisu, kde vedia prezradiť aj prípadné záručné opravy a posledný servisný úkon.

Hoci od marca tohto roku je už na Slovensku zakázané predávať, obchodovať či vlastniť vozidlá so stočeným odometrom, rizikom je stále kúpa auta priamo v zahraničí. Najlepšie je nájsť si referencie na predajcu či majiteľa, prípadne si získať reálne údaje o stave vozidla.

"Počet kilometrov, ktoré vozidlo ročne najazdí, sa ukladá nielen do prístrojového panela. Ak ich niekto zámerne stočil, je viacero možností ako to zistíte skôr, než na to doplatíte. Najlepšie je zobrať vozidlo do servisu a vyžiadať si kontrolu riadiacich modulov v aute. Kilometre najazdené vozidlom sa ukladajú nielen do prístrojového panela, ale takisto aj do rôznych ďalších riadiacich modulov. Napríklad ABS, AIRBAG, ECU či do riadiaceho modulu filtra pevných častíc pri dieselových motorizáciách," radí Mišurda.

ODPORÚČAME AJ:
Superluxusné kupé sa pustia do súboja o najbohatších zákazníkov
Prototyp BMW Gran Lusso vyzerá neuveriteľne
ZABUDNUTÝ LUXUS: Vo svete sú opustené tisíce drahých áut
Nový Superb sa chce podobať na luxusné Audi
Automobilové koncepty nie sú lacným marketingom, ale víziou budúcnosti

Komentáre