Autá
Automobilové koncepty nie sú lacným marketingom, ale víziou budúcnosti
Erik Stríž, 7. januára 2016 10:00Opel Monza kupé koncept 2013 Foto: Opel/Vauxhall
Koncepčné automobily sú pre dizajnérov automobiliek dôležitou prácou, ktorou môžu ovplyvňovať budúcnosť. Prostredníctvom konceptov môžu verejnosti odprezentovať nielen svoju osobnú, ale predovšetkým firemnú víziu o automobilovom dizajne nasledujúcich rokov. V 50. rokoch spoločnosť General Motors prekvapovala svet podujatím Motorama, ktoré bolo dejiskom pre premiéry mnohých zaujímavých automobilových modelov. Americký gigant na týchto putovných podujatiach, ktorými navštevoval viaceré mestá a štáty Spojených štátov, predvádzal svoje vízie a kreatívne výmysly od svojich dizajnérov. Vtedajšie autá budúcnosti sa vo veľkej miere nechávali inšpirovať raketovými strojmi, uplatňovalo sa využitie plexiskliel a krytovaní v podobe bublín. Žiadny z týchto koncepčných automobilov nikdy neprešiel do sériovej výroby, hoci odprezentované kusy boli vybavené motorom a plne pojazdné.
Koncept Volkswagen XR1 Foto: Volkswagen
Tradícia verejného prezentovania divokých konceptov bez nádejí na sériovú produkciu pokračuje až dodnes na autosalóne Tokyo Motor Show. Každý rok tu automobilky z celého sveta ukážu také dizajny karosérií, ktoré majú v prvom rade na seba strhávať pozornosť a postaviť tak svojho výrobcu na piedestál akejsi odvahy. Čoraz viac koncepčných automobilov však plní praktickú funkciu a napovedajú o tom, ako budú reálne vyzerať automobily jednej značky v blízkych rokoch. Je to taká hra na popularitu. Keď nejaký model zaujme širokú verejnosť a dočká sa pozitívnej spätnej väzby, potom je na mieste, aby sa automobilka začala dizajnom zaoberať aj vážnejšie.
Mercedes-Benz IAA (koncept 2015) Foto: Mercedes-Benz
Veľmi drahý špás
Výroba koncepčného automobilu nie je nič jednoduché alebo lacné. Podľa stránky ecomento.com sa môžu celkové náklady na vývoj a výrobu funkčného konceptu pohybovať okolo úrovne až 10 miliónov amerických dolárov. Táto suma obsahuje prácu dizajnérov, výrobu špeciálnych súčiastok a celého motora, naplánovanie a produkciu karosérie a celý marketing okolo.Napríklad anglická automobilka Jaguar Land Rover plánuje v priebehu tohto roku investovať do vývoja nových modelov až 4,5 miliardy amerických dolárov. Celkovo sa tento rok pod značkami Jaguar a Land Rover uvedie až dvanásť nových produktov. Iná britská automobilka Bentley zasa tvrdí, že tento rok investuje do vývoja viac, než kedykoľvek predtým, avšak bez upresnenia. Automobilka nedávno predstavila mimoriadne zaujímavý koncept EXP 10 Speed 6, o ktorom sme písali už aj na Webmagazíne.
Volkswagen GTI Supersport Vision Gran Turismo (koncept pre pretekársku hru) Foto: Volkswagen
Fyzické koncepty verzus tie virtuálne
Praktickým a hodnotným nástrojom na získavanie spätnej väzby sa v priebehu posledných rokov stali počítačové a konzolové hry. Automobily vo virtuálnych pretekoch totiž môžu, ak sú dobre spracované, podávať pomerne dobrý obraz o tom, ako sa bude reálne vozidlo správať na ceste. Vstupnými údajmi sú všetky podstatné technické parametre ako hmotnosť, typ pohonu a umiestnenie motora, výkon, krútiaci moment a dokonca aj typ pneumatík. Keď sa takéto vozidlo osvedčí v herných pretekoch a získa si priazeň hráčskej verejnosti, je to dobrý bod vedúci k zvažovaniu sériovej výroby.Koncept elektrického SUV od Audi Foto: Audi
Koncepty sú dnes nielen kreatívnym spôsobom, ako osloviť široké masy, ale ukážkou toho, ako budú vyzerať automobily v blízkej budúcnosti. Napríklad, keď Audi predstavovalo svoje vízie o budúcom dizajne svojich modelov, išlo o pomerne verný obraz toho, čoho svedkami sme práve teraz. Koncepčný automobil akoby nastavoval vzor, dizajnový manuál pre návrhárov, ktorého sa držia pri tvorbe nových generácií populárnych modelov.
ODPORÚČAME AJ:
Samojazdiace autá v Číne a elektrická formula bez pilota
TOP 5 veľkých rodinných áut: Ktoré je najlepšie?
Nová technika v autách chce predvídať správanie detí a kengúr
Nielen skútre, ale aj cestné motorky budú jazdiť na elektrinu
Auto namiesto CO2 z výfuku vypúšťa vodu, vraj je inováciou dekády