Auto&Techno
Postrachom samojazdiacich áut sú obyčajné čajky
Erik Stríž, 13. februára 2017 11:00Ilustračná fotografia Foto: Pexels
Technológia autonómneho riadenia automobilov sa neustále vyvíja a aj keď sa už dnes môžeme dočítať o automobilke Tesla, ktorá takúto funkciu vo svojich vozidlách má, stále sa jej nedá celkom dôverovať. Americká spoločnosť nuTonomy, zaoberajúca sa vývojom systémov pre autonómu jazdu osobných automobilov, si počas testov v meste Boston všimla nepredvídaného efektu: samojazdiace auto si nevie poradiť s obyčajným vtákmi.
Znie to komicky, pre automobilky však táto drobnosť môže znamenať veľké problémy. V Bostone v štáte Massachusetts bol problém s čajkami, ktoré sa zdržiavajú pri pobreží a zbierajú potravu aj na ceste, po ktorej jazdia autá. Keď sa proti nim rúti auto, zvyčajne čakajú až do poslednej chvíle, ale napokon odskočia alebo uletia. Vodiči s tým počítajú a vedia, že aj keď čajky zdanlivo nereagujú, stačí iba mierne spomaliť a po ich odlete opäť zrýchliť.
Keď však cestu pred vozidlom sleduje kamera a obraz potom kontroluje systém, vyhodnocuje čajky ako objektívnu prekážku v ceste. Automobil môže takto celkom logicky vyhodnotiť, že bude správny vyhýbací manéver alebo celkom zastaví. Možno sa vám to zdá ako triviálny nedostatok, ale sedieť v aute, ktoré neustále zastavuje kvôli jednému vtákovi na vozovke, môže byť nielen nepohodlné pre pasažierov, ale aj nebezpečné pre ostatných účastníkov cestnej premávky.
Nielen firma nuTonomy, ale nepochybne aj všetky ostatné, sa podobnými výzvami budú stretávať aj v budúcnosti. Naučiť počítač vhodne rozpoznávať objekty nestačí, je nevyhnutné vedieť predvídať aj ich správanie a v prípade, že je tento odhad nesprávny, správne reagovať na novú situáciu.
Volvo XC90 určené na testovanie technológie rozpoznávania správania kengúr Foto: Volvo
Predvídanie nepredvídateľného
Veľké automobilky s dostatkom financií na vývoj autonómnych jazdných systémov už pred dvomi rokmi aktívne pracovali na tom, aby ich počítače vedeli predvídať aj nepredvídateľné.Dobrým príkladom sú značky Volvo a Mercedes-Benz. V minulosti už automobilka Volvo vyvíjala technológie, ktoré dokážu upozorniť na riziko stretu s divou zverou, ale aj kravami. Tieto technológie Volvo vyvíjalo a testovalo v domácich podmienkach, v severských krajinách. Lenže kravy, soby a losy sa správajú celkom odlišne od kengúr, ktoré skáču po Austrálii a kde sa autá tejto značky predávajú tiež. Ročne sa s kengurami zrazí až 20-tisíc automobilov, čo je dostatočne veľký dôvod na to, aby sa automobilka začala venovať vývoju techniky rozpoznávajúcej práve kengury.
Mercedes v rámci projektu UR:BAN hovorí o snahe rozpoznávať správanie chodcov a rôznorodých vozidiel aj v komplikovanej mestskej premávke. V rámci tohto projektu vedci nahrali do počítačov tisíce fotografií nemeckých miest, v ktorých manuálne a podrobne označili 25 rozličných tried objektov. Na základe týchto príkladov sa systém naučil automaticky rozpoznávať aj úplne neznáme obrazy a identifikovať objekty dôležité pre asistenčný systém pre vodiča. Rozpoznávanie údajne funguje aj pri značnom prekrytí a vo veľkých vzdialenostiach.
Dôkaz, že tieto technológie fungujú veľmi spoľahlivo, sme sa mali príležitosť presvedčiť aj osobne pri demonštrácii nových funkcií aktuálnej generácie vozidiel triedy E. Automobil dokáže úplne sám zastaviť, ak vyhodnotí, že vodič prehliadol chodca alebo iný objekt s kolíznym kurzom.
ODPORÚČAME AJ:
Nová technika v autách chce predvídať správanie detí a kengúr
Ako budú vyzerať autá za sto rokov? Možno aj takto
Elektrické skateboardy a ich nenápadný vzostup
Buduje sa auto s nekonečným dojazdom
Kto prevezme zodpovednosť za správanie samojazdiacich áut?
Poznáte rozdiel medzi hybridom, plug-in hybridom a elektromobilom?