Auto&Techno
Porsche 964, legenda žijúca dodnes
Erik Stríž, 26. októbra 2014 11:00Porsche 911 964 Foto: Porsche
Seriál Californication s Davidom Duchovnym v hlavnej úlohe si získal priazeň miliónov ľudí po celom svete a postava večne opitého, nezodpovedného a relatívne bohatého Hanka Moodyho sa stala pre iných dokonca vzorom. Hank Moody, spisovateľ a bohém nostalgicky túžiaci po východnom pobreží Spojených štátov, sa po Kalifornii vozil v staršom Porsche s rozbitým pravým predným svetlometom. Tento ikonický automobil sa možno dočkal významnejšej pozornosti aj vďaka tomuto seriálu, avšak ani David Duchovny a ani stanica Showtime nie sú účastné na skutočnosti, že model 964 je skutočnou legendou.
Porsche 964 je v skutočnosti známy model 911. Vyrábal sa v rokoch 1989 až 1994 a pod jeho dizajn sa podpísal Benjamin Dimson už v roku 1986. Model 964 bol významným krokom vpred v dizajne, ktorý je dnes pre značku Porsche charakteristický, ale priamo nadväzoval na svojich predchodcov. Prakticky pri každom jednom novom vozidle od Porsche sa stretávame skôr s evolúciou dizajnu a takmer nikdy nie s obrovskými skokmi či dokonca revolúciami. Jedinou takouto revolúciou bol snáď jedine vstup automobilky na trh s veľkými mestskými SUV-čkami modelom Cayenne a jeho následnou inováciou.
Porsche 964 v seriáli Californication Foto: SHOWTIME
Názov 964 je v prvom rade interný názov vozidiel 911 Carrera 2 a Carrera 4, avšak číslovanie deväť-šesť-štyri (alebo anglicky nine-six-four) sa stalo medzi odborníkmi, novinármi aj motoristickými priaznivcami štandardom. Vďaka tomu dnes vieme pomerne presne odhadnúť, ktorý model má fanúšik na mysli, keď vedie pochvalné monológy na tému Porsche 964.
Porsche 911 s interným označením 964 bol prvým modelom s možnosťou príplatkovej automatickej prevodovky Tiptronic a pohonom všetkých štyroch kolies. Zaujímavosťou je, že v porovnaní so svojím predchodcom, Carrera 3.2, bola 964-ka z 85 percent novým vozidlom. To sa aspoň tvrdí dnes na internetových fórach.
Spočiatku sa 946 Carrera 2 predávala iba s pohonom všetkých štyroch kolies, ale v roku 1990 sa do ponuky predajcov zaradil aj variant s náhonom zadnej nápravy a obe tieto varianty sa predávali v prevedení kupé, targa a kabriolet. Na dlhé roky bol model 946 posledným vozidlom s konštrukčným spracovaním Targa, až kým sa tento rok neobjavilo celkom nové Porsche 911 Targa.
Základná verzia 946-ky ponúkala vzduchovo a olejom chladený motor s objemom valcov 3,6 litrov, šiestimi valcami a maximálnym výkonom 247 konských síl pri 6100 otáčkach za minútu. Maximálna rýchlosť vozidla bola 261 km/h a z nuly na sto zrýchlilo za 5,5 sekundy. S automatickou prevodovkou Tiptronic boli tieto údaje iba o niečo slabšie - maximálka na úrovni 256 km/h a zrýchlenie na 100 km/h za 6,2 sekundy.
V roku 1992 sa do ponuky predajcov zaradil aj variant Carrera RS, ktorý ponúkol vyšší výkon motora a o niečo akčnejšiu jazdu. Základ nachádzal v Porsche 911 Carrera Cup a motor niesol označenie M64/03. 3,6-litrový šesťvalec vykazoval výkon 260 konských síl pri 6100 otáčkach za minútu a krútiaci moment 312 Nm pri 4300 otáčkach za minútu.
Porsche 911 964 Foto: Porsche
Neskoršia verzia 964 Cup (1992–1993) dosahovala výkon až 202 kW (271 konských síl) a krútiaci moment 314 Nm. Najkrajšie výkony však podávala až verzia Turbo, ktorá ponúkla v štyroch variantoch výkony od 320 (Turbo 3.3) do 380 koní (Turbo 3.6S).
ODPORÚČAME AJ:
Dvadsať inšpiratívnych a luxusných interiérov, ktoré vám vyrazia dych
Ďalší SUV-kabrio koncept Land Rover DC100 Sport
Jazdili sme na Taiwane, tí vodiči vás dostanú!
700 koní a autopilot. Tesla rúca mýty o slabých elektromobiloch
Druhá generácia Porsche 911 Carrera GTS