Autá
700 koní a autopilot. Tesla rúca mýty o slabých elektromobiloch
Erik Stríž, 14. októbra 2014 12:00Tesla Model S, verzia D Foto: Tesla
Spoločnosť Tesla pred nejakým časom na svojej Facebook stránke navnadila verejnosť upozornením na prichádzajúci model D. Spočiatku nebolo zrejmé, či pôjde o celkom nový automobil alebo iba vylepšenie už existujúceho modelu S.
Dnes vieme, že druhým “skutočným” modelom od Tesly bude X, plne elektrické SUV do urbanizovaného prostredia a D predstavuje evolúciu spomenutého modelu S. Modelov S s prívlastkom D však bude viac, celkovo až tri - 60D, 85D a P85D. V prípade Tesly neznamená D motor, ale duálny elektrický motor.
Inovovanie modelovej palety S prichádza v čase, keď sa netrpezlivo očakávajú informácie o pripravovanom elektrickom SUV. Táto inovácia sa však prakticky vôbec nedotkla dizajnu automobilu, ten ostáva aj naďalej rovnaký. Nie je to zlý krok, pretože vzhľad modelu S je už teraz úchvatný a môže byť pokojne vzorom pre všetky ostatné automobilky, vrátane tých nemeckých. Všetka evolúcia sa teda deje pod kapotou, respektíve vo vnútri platformy, na ktorej vozidlo stojí.
Tesla Model S, verzia D Foto: Tesla
Základným dvojmotorovým modelom je Model S 60D. Mohlo by sa zdať, že automobilka použije dva rovnaké motory zo štandardného modelu S a výkon vozidla tak narastie na dvojnásobok. Nie je to však pravda a namiesto jedného 283 kW elektromotora nachádzame vo vozidle dva 140 kW. Tie dokopy podávajú výkon na úrovni 280 kW (375 konských síl). Umiestnenie jedného motora na zadnú a druhého na prednú nápravu znamená, že variant modelu S s písmenom D ponúkne pohon všetkých štyroch kolies.
Pravda je, že variant 60D a 85D majú o niečo nižší výkon v kW, ako základný variant Model S. Zmena sa však udiala najmä v kombinovanej sile krútiaceho momentu, ktorý, ako sa hovorí, vyhráva automobilové závody. V praxi to znamená, že dvojmotorový elektrický sedan sa z pokoja na rýchlosť 100 km/h dostane v priebehu kratšieho času a dosiahnutie maximálneho výkonu prichádza takisto skôr.
Tesla Model S 60D
Maximálna rýchlosť: 201 km/h
Zrýchlenie 0-96,5 km/h: 5,7 sekundy
Dojazd: 362 km
Batéria: 60 kWh
Tesla Model S 85D
Maximálna rýchlosť: 250 km/h
Zrýchlenie 0-96,5 km/h: 5,2 sekundy
Dojazd: 475 km
Batéria: 85 kWh
Tesla Model S P85D
Maximálna rýchlosť: 250 km/h
Zrýchlenie 0-96,5 km/h: 3,2 sekundy
Dojazd: 442 km
Batéria: 85 kWh
V prípade vozidla Tesla Model S P85D je situácia trocha iná. Automobil s pohonom zadnej nápravy má jeden elektrický motor s úctyhodným výkonom 350 kW. Variant s pohonom všetkých štyroch kolies(P85D má vzadu tento istý motor s výkonom výkon 350 kW a vpredu menší 165 kW. Ich kombinovaný výkon je 515 kW, ekvivalent necelých sedemsto konských síl. Z nuly na rýchlosť takmer 100 km/h (presne 60 míľ za hodinu) sa model P85D dostane za 3,2 sekundy, čo pri hmotnosti vozidla 2,2 tony dáva preťaženie na úrovni až 1G. Toto nie je hračka pre začiatočníkov.
Tesla Model S, verzia D Foto: Tesla
Skutočný autopilot
Najviac pozornosti na seba strhávajú nové elektrické motory, avšak súčasťou portfólia noviniek v Tesle sú aj ďalšie významné veci. Napríklad autopilot, ktorý dokáže vodiča odbremeniť od niektorých úkonov počas jazdy na diaľnici.
Automatické parkovanie alebo udržiavanie vozidla v jazdnom pruhu je už niečo, čo poznáme z iných vozidiel a očakávame to aj v automobiloch nižších cenových kategórií. Ale schopnosť monitorovať dopravné značky, aktívne na ne reagovať a autonómne jazdiť na bezpečných úsekoch, to sú už lepšie vychytávky, za ktoré si treba zaplatiť.
Autopilot dokáže v prípade potreby zastaviť vozidlo, obísť prekážku na ceste a v prípade zapnutia smerovky vodičom celkom samostatne odbočiť a prípadne predbehnúť iný automobil.
Tesla Model S, verzia D Foto: Tesla
Nové Tesly s pohonom všetkých štyroch kolies nebudú lacnou zábavou. V Spojených štátoch bude stáť najvýkonnejší variant P85D 120-tisíc amerických dolárov. Ak si však porovnáte cenu tohto vozidla s cenami iných automobilov podobných technických parametrov, potom táto cena nie je vôbec taká odtrhnutá od reality. Sedemsto konských síl a zrýchlenie na stovku pod štyri sekundy sú hodnoty, za ktoré sa bežne platia stovky tisíc eur.
ĎALŠIE ČLÁNKY
Štýl či pohroma? Študentka predáva Mercedes s miliónom drahých kameňov
Nové šestky v rodine Audi
Fiat 500L padol do rúk surferom, takto do dopadlo
Mercedes S-Guard neprepustí ani náboje z automatických zbraní
Dan Bilzerian a jeho autá: Inšpirácia alebo demotivácia?
Porsche Cayenne dospel, bude jazdiť aj na baterky