Auto&Techno

Prioritou papamobilov nie je ochrana, ale prevoz pápežov

"Papamobilov sa počas 38 rokov ich existencie vystriedalo pomerne veľké množstvo. O aké vozidlá išlo a koho chránili? "

Erik Stríž, 18. apríla 2014 6:00
Mercedes-Benz triedy G, od roku 1980 Foto: Wikimedia Commons


Papamobil je slovo pochádzajúce z taliančiny a neexistuje k nemu celkom presný preklad. Vzniklo spojením slov automobile a papa, teda pápež. Často sa používa aj poangličtený názov “popemobile”. Vozidlá s týmto pomenovaním majú za úlohu zabezpečovať transport pápeža, hlavy katolíckej cirkvi.

Pápeži sa nechávali nosiť aj na pleciach


Predtým, než existovali papamobily, sa pápeži nechávali na verejnosti nosiť na takzvanom “sedia gestatoria”. Bolo to mohutné kreslo položené na platforme, ktorú na svojich pleciach nosili ľudia. Posledným pápežom, ktorý sa nechával takto nosiť, bol Ján Pavol I. Je však potrebné uviesť, že už na začiatku svojho pontifikátu odmietal používať sedia gestatora z humanistických dôvodov. Presvedčiť v prospech jeho použitia sa nechal údajne iba preto, aby bol počas presunu davom a námestím vidieť aj z diaľky. Na pracovné a súkromné cesty sa však od 30. rokov 20. storočia využívali najmä limuzíny značky Mercedes-Benz.

Mercedes-Benz triedy M Foto: Wikimedia Commons

Desiatky papamobilov


Keď sa budete pýtať ľudí okolo seba otázku, koľko papamobilov vystriedali pápeži, zvyčajne dostanete odpoveď, že možno dva, tri. V skutočnosti však bolo týchto vozidiel oveľa viac, prakticky každá krajina si pre návštevu hlavy Cirkvi pripravila vlastný automobil. Spoločné mali iba dve veci - vyhliadkovú kabínu a bielu farbu karosérie. Neplatí to však celkom úplne, pretože prvé vozidlá špeciálne vyrábané pre pápeža boli najmä limuzíny s otvorenou strechou. Tie boli väčšinou čierne a ešte neboli nositeľmi označenia “papamobil”. Toto pomenovanie vzniklo až za čias pápeža Jána Pavla II.

Seat Panda, 1982, Španielsko Foto: Wikimedia Commons

Používali sa európske, americké aj ázijské vozidlá


Prvý automobil považovaný za papamobil uzrel svetlo sveta v roku 1976. Bola ním špeciálne upravená Toyota Land Cruiser, ktorá previezla pápeža Pavla VI. cez slávne Piazza San Pietro, teda Námestie svätého Petra vo Vatikáne. Vďaka papamobilu so zvýšenou vyhliadkou bol pápež dobre viditeľný aj z diaľky a pre pomaly idúce vozidlo sa celkom prirodzene tvoril koridor. Tento prvý papamobil mal otvorený kokpit, v podstate išlo o mierne upravený džíp bez akýchkoľvek bezpečnostných prvkov. Strieľať sa začalo až o päť rokov neskôr.

Najvýznamnejší rozmach papamobilov nastal práve počas pontifikátu Jána Pavla II. Ten sa v každej krajine dočkal iného automobilu, pričom prvé z nich neboli vôbec osobné vozidlá. Pri prvej návšteve Poľska sa vozil v obrovskom poľskom FSC Star, v Írsku dostal na prevoz Ford série D, Nemecko prešiel v Mercedese triedy G a Spojené štáty na Mercedese triedy M. Všetky tieto vozidlá mali spoločné to, že neobsahovali žiadnu ochranu pred prípadným atentátom.

Fiat Campagnola, 1981, Vatikán Foto: Wikimedia Commons

Daň za vieru v bezpečnosť


Zrejme najznámejším papamobilom na svete je Fiat Campagnola z roku 1981. Práve v ňom sedel pápež Ján Pavol II., keď sa ho pokúsil zavraždiť Mehmet Ali Ağca. Aj napriek tomu, že sa Ağcaovi podarilo streliť pápeža štyrikrát, ten to prežil a neskôr mu aj odpustil. Otázka pápežovej bezpečnosti však ostala otvorená a viedla k určitým opatreniam, ktoré sú dodnes Cirkvi vyčítané. Ustálilo sa cynické konštatovanie, že nič nie je väčším dôkazom viery v Boha, ako dvojcentimetrové nepriestrelné sklo. Otvorený Fiat Campagnola bol však použitý opäť rovnakým pápežom v roku 2004.

Mercedes-Benz triedy M, USA Foto: Wikimedia Commons

Papamobily s nepriestrelnými sklami


Prvým skutočným papamobilom s nepriestrelným sklom a ďalšími bezpečnostnými prvkami bol Mercedes-Benz 230 G v roku 1980, nasledoval ho Peugeot 504 (1981) a Range Rover použitý počas návštevy Veľkej Británie v roku 1982. Určitú mieru bezpečnostného presklenia mal aj spomenutý 24 tonový Layland, neskorší Mercedes-Benz ML430 v roku 2002 a “papabus” použitý počas návštevy Mexika v roku 1999.

Otvorené papamobily tu boli, sú a budú


Nie je však pravdou, že by sa Ján Pavol II. po takmer úspešnom atentáte zľakol a prestal veriť davom ľudí. Nepriestrelné sklo sa dostalo iba do niekoľkých papamobilov použitých v nebezpečných lokalitách. Napríklad počas návštevy Veľkej Británie v roku 1982 sa pápež vozil v upravenom vozidle od Leyland Motors, ktoré bolo čiastočne otvorené (ale za to vysoké a prakticky nedostupné). Počas návštevy Španielska v tom istom roku bol za papamobil vybratý pomerne malý SEAT Panda, opäť s otvoreným kokpitom.

Otvorený prístup k veriacim mal pápež aj v roku 1984, keď sa stal jeho papamobilom v Kanade veľký GMC Sierra. Ten okrem pápeža viezol dokonca aj malý oltár. Neskoršie opätovné využitie otvoreného Fiatu Campagnola v roku 2004 a Mercedes-Benzu G500 v roku 2007 pápežom Benediktom XVI. je dôkazom toho, že pápeži neboli počas verejných transportov chránení tak, ako by sa možno očakávalo.

Súčasný pápež František sa zvyčajne necháva voziť v civilnom Forde Focus (jeho predchodcovia využívali predovšetkým limuzíny značky Mercedes-Benz) a za oficiálny papamobil vo Vatikáne má rovnaký Mercedes-Benz triedy G, na ktorom sme mohli ešte nedávno vidieť aj Benedikta XVI.

Komentáre