Auto&Techno
Ferrari šokuje: Monoposty F1 sa zmenia
Erik Stríž, 22. marca 2016 14:00Monopost F1 Foto: Pixabay
Minulý týždeň obleteli svet zábery z Austrálie, kde sa na pretekoch F1 stala hrozivo vyzerajúca nehoda. Pilot F1 Fernando Alonso sa dostal do menšej kolízie s jedným zo svojich rivalov, pričom sa mu odlomila časť prednej nápravy a po strate kontroly nad vozidlom ho celkom rozbil. Akoby zázrakom z celkom zničeného monopostu, z ktorého ostal prakticky iba kokpit, vyšiel pilot po vlastných nohách a zdanlivo bez zranení. Aj takéto veci sa dejú v časoch, ktoré kladú na bezpečnosť pretekov najväčší dôraz v doterajšej histórii. Nie v nadväznosti na spomenutú nehodu, ale v snahe o aktívne zvyšovanie bezpečnosti pilotov rýchlych formúl, sa značky súperiace na okruhoch zaväzujú dizajnovať také vozidlá, ktoré splnia náročné požiadavky autorít. Napríklad tím Red Bull predstavil prvé oficiálne fotografie pripravovaného redizajnu svojho monopostu, ktorý plánuje začať testovať už budúci mesiac.
Monopost F1 RedBull s čelným sklom Foto: RedBull
Novinka z dielne Red Bull môže byť považovaná aj za priamu reakciu na to, čo ešte začiatkom marca tohto roka predstavila automobilka Ferrari ako svoj “Halo cockpit”. Ten v motoristickej obci vzbudzuje veľké kontroverzie a rôznorodné kritiky, pretože veľmi zásadným spôsobom ovplyvňuje vzhľad športového vozidla a na prvý pohľad nevyzerá celkom prakticky. Riešenie od Ferrari totiž uprednostnilo bezpečnosť a aerodynamiku pred praktickosťou a pilot tak má priamo pred svojimi očami stĺpik. Slávny pilot F1 Lewis Hamilton sa riešeniu od Ferrari vyjadril, že podľa neho ide o jedno z najhoršie vyzerajúcich vylepšení monopostu v doterajšej histórii F1.Ferrari plánuje novinku nasadiť na reálne okruhy niekedy v roku 2017.
Monopost F1 Ferrari s čelným rámom "Halo" Foto: Ferrar
Red Bull a jeho riešenie vyzerá byť o niečo praktickejšie, ako to od slávneho Ferrari. Pred tvár pilota dizajnéri tohto tímu umiestnili zakrivené sklo s odolnými vlastnosťami, vysokou pevnosťou a 100-percentnou priehľadnosťou. Pilotovi tak nič neprekáža vo výhľade a navyše nie je ohrozený prípadnými predmetmi, ktoré sa v prípade kolízie odlomia z vozidla idúceho pred ním. Podľa slov tvorcov nového detailu na monoposte je toto sklo v podstate veľkým čelným sklom, avšak bez priameho napojenia na strechu. Vozidlo vybavené týmto novým doplnkom je tak naďalej verné trendu zachovávania otvoreného kokpitu, ale zároveň vylepšuje jeho bezpečnosť a tiež celkovú aerodynamiku. O tom, ako doplnok ovplyvňuje aerodynamický koeficient, teda mieru odporu vozidla k čelne prúdiacemu vzduchu, zatiaľ Red Bull neinformuje.
Monopost F1 RedBull s čelným sklom Foto: RedBull
Jedno však vieme takmer s určitosťou. Aj napriek tomu, že sa novinka začne testovať už budúci mesiac, skôr ako v roku 2018 nebude súčasťou monopostov na reálnych okruhoch F1. Zdroje: motorsport, grandprix247
ODPORÚČAME AJ:
Willys, pôvodca všetkých džípov, sa dá rozobrať a zložiť za 4 minúty
Kompaktné SUV-čko rozpozná, či jazdí na suchej alebo mokrej ceste
Škoda Yeti na elektrinu, ktorú si môžete kúpiť už dnes
Mercedes-Benz GLS: Čím väčšie, tým luxusnejšie
Nová technika v autách chce predvídať správanie detí a kengúr