Auto&Techno
Nová technika v autách chce predvídať správanie detí a kengúr
Erik Stríž, 5. novembra 2015 8:00Volvo XC90 určené na testovanie technológie rozpoznávania správania kengúr Foto: Volvo
Moderné automobily už dávno nie sú iba niečím, čo vás odvezie z bodu A do bodu B. Už aj za menej peňazí môžete získať vozidlo s komfortným interiérom a bohatým spektrom bezpečnostnej techniky, ktorá upozorní napríklad na vybočenie z jazdného pruhu na diaľnici alebo spustí alarm vtedy, keď automobil pred vami prudko zabrzdí. Toto a mnohé ďalšie, od parkovacích senzorov po termovíziu, má význam. Zvyšuje sa tým bezpečnosť, či už pasívne alebo aktívne. Technológia Mercedes-Benz UR:BAN sleduje a rozpoznáva jednotlivé objekty okolo vozidla. Takto vidí svet "očami" kamery a softvérom. Foto: Mercedes-Benz
Umelá inteligencia zastúpi pozornosť vodiča
Pozornosť automobiliek Mercedes-Benz a Volvo je zameraná práve na sledovanie okolia vozovky a vyhodnocovanie rizík. Obidve značky sa pochválili, že pracujú na nových asistenčných systémoch, ktoré by mohli zodpovedať za zníženie počtu rizikových situácií tým, že ich budú včas predvídať.Mercedes v rámci projektu UR:BAN hovorí o snahe rozpoznávať správanie chodcov a rôznorodých vozidiel aj v komplikovanej mestskej premávke. “Križujúca doprava, cyklisti, križujúci chodci, možno s pozornosťou zameranou na svoj smartfón, matky s buginou, hrajúce sa deti – prevádzka v meste vyžaduje v množstve situácií pozornosť a úsudok vodiča a skrýva nebezpečenstvá nehody. Dostatok priestoru pre asistenčné systémy, ktoré podporujú vodiča, zvyšujú bezpečnosť a znižujú stres počas jazdy v mestskom prostredí.” uvádza výrobca vo svojej správe, ktorá predstavuje výsledky projektu UR:BAN ako technológiu založenú na konceptoch, ktoré sú ľuďom celkom prirodzené - využíva sa zrak a neuronálny systém.
Ľudský zrak alternovaný kamerovým systémom posiela vizuálne údaje do systému, ktorý možno nazývať aj nižšou úrovňou umelej inteligencie. Tá dokáže nasnímané objekty nielen sledovať, ale aj ich rozpoznávať, rozdeľovať, dokonca im určovať vlastnosti ako smer, rýchlosť a podľa dostupných informácií sa zdá, že aj povahu.
Vedci oddelenia „Snímanie okolia“ (Environment Sensing) nahrali do svojho systému tisíce fotografií nemeckých miest, v ktorých manuálne a podrobne označili 25 rozličných tried objektov (vozidlá, cyklisti, chodci, cesta, chodník, budova, stĺpy alebo stromy). Na základe týchto príkladov sa systém naučil automaticky rozpoznávať aj úplne neznáme obrazy a identifikovať objekty dôležité pre asistenčný systém pre vodiča. Rozpoznávanie údajne funguje aj pri značnom prekrytí a vo veľkých vzdialenostiach.
Volvo XC90 určené na testovanie technológie rozpoznávania správania kengúr Foto: Volvo
Stretnutia s kengurami nie sú vždy milé
Vývoj asistenčných systémov je pre Volvo typický, dokonca túto značku považujeme za lídra v oblasti automobilovej bezpečnosti. V minulosti už automobilka vyvíjala (a zrejme stále vylepšuje) technológie, ktoré dokážu rozpoznať a upozorniť na riziko stretu s divou zverou a napríklad aj kravami. Tieto technológie vyvíjalo a testovalo v domácich podmienkach, v severských krajinách.Ukazuje sa však, že kravy, soby a losy sa správajú celkom odlišne od kengúr, ktoré skáču po pustej Austrálii. Práve v nej je s nimi veľký problém a ročne sa s nimi zrazí až 20-tisíc automobilov. Škody sú pritom podľa odhadov automobilky na úrovni až 75 miliónov austrálskych dolárov, teda približne 49 miliónov eur. To je dostatočne veľký dôvod na to, aby sa automobila začala venovať vývoju techniky rozpoznávajúcej práve kengury.
Aj v týchto dňoch prebieha vývoj a testovanie technológie, ktorá využíva kombináciu kamery, radaru a softvéru. Cieľom je, aby sa pri identifikovaní rizikovej situácie zobrazili výstražné notifikácie a prípade priameho ohrozenia dokonca aktivovalo núdzové brzdenie.
Zdroje: tlačové správy spoločností Mercedes-Benz a Volvo
ODPORÚČAME AJ:
Vyrobili auto z kartónu, váži trištvrte tony a jazdí iba vpred
Toto je päť najextrémnejších expedičných vozidiel na svete
Auto namiesto CO2 z výfuku vypúšťa vodu, vraj je inováciou dekády
Najodolnejší terénny Defender na tri spôsoby
Prerod off-roadu na mestské SUV-čko sa vydaril