Auto&Techno
Luxusné telefóny na ústupe
Erik Stríž, 28. novembra 2012 10:00TAG Heuer Meridiist predstavoval zjednotenie imidžu podnikateľa. Náramkové hodiny aj telefón rovnakej značky s puncom luxusu a exkluzivity sa mali stať prejavom vkusu a spoločenského postavenia. Foto: TAG Heuer
Vertu Signature, TAG Heuer Meridiist, Nokia 8800 Gold Edition, Mobiado Professional. To sú len niektoré z telefónov, ktoré sa predávali (prípadne ešte stále predávajú) aj u nás a okrem netradične vysokej ceny ponúkali nezameniteľnú formu exkluzivity pre svojich držiteľov. Priekopníkom na poli luxusných telefónov je dlhodobo značka Vertu, ktorá vznikla ako vedľajší projekt Nokie v časoch jej najväčšieho úspechu. Aj napriek poprednej pozícii v tomto špecifickom segmente elektroniky sa v posledných mesiacoch začali objavovať informácie o tom, že je projekt Vertu na predaj. Vertu Signature bol na trh uvedený v roku 2003 a o päť rokov neskôr sa dočkal vylepšenia, ktoré ho okrem iného od staršej verzie odlišovalo doplneným prívlastkom „S Design“ v názve. Telo tohto unikátneho luxusného telefónu je posiate drahými materiálmi, ktoré nielenže zabezpečujú extrémnu odolnosť pred poškodením, ale aj funkčnosť rátanú na desaťročia. Vertu Signature sa vyrábal výhradne ručne, sklíčko displeja nahradil zafír, kryty obsiahli prvky z takzvanej Liquid Metal ocele a tlačidlá klávesnice dostali rubínové ložiská. Individuálne navrhnuté telefóny obsahovali aj iné drahé materiály, napríklad zlato a hmotnosť telefónu narastala aj nad 230 gramov, čo je takmer štvrť kilogramu.
Telefóny Vertu sa pýšili tým, že išlo o upravené Nokie, vďaka čomu bola zabezpečená aj garancia funkčnosti softvéru. Po stránke vyhotovenia konštrukcie a krytov išlo o absolútny vrchol produktového spracovania. Zafír, sklo, rubíny, zlato, prvotriedna koža alebo Liquid Metal, to boli iba niektoré z materiálov použitých pri ručnej výrobe týchto telefónov. Foto: Vertu
TAG Heuer Meridiist je produkt známeho výrobcu náramkových hodín pre náročných zákazníkov. Telefón, ktorý okrem veľmi špecifického neprehliadnuteľného dizajnu s digitálnymi hodinami na vrchu ponúkal aj vlastné používateľské rozhranie spracované len do niekoľkých farieb, bol ťažký, pevný a masívny kus kovu. Klávesnica bola taká tuhá, že človek nadobudol dojem, že tento telefón ani nejde zničiť. Mal som možnosť tento skvost používať po dobu asi dvoch týždňov a zážitok je to nesmierny. Jednak preto, lebo telefón svojmu majiteľovi vytvára pozitívny imidž, takisto z dôvodu, že som mal každú chvíľu obavy o svoju bezpečnosť. Vytiahnuť vo večernej Bratislave z vrecka telefón za bezmála 3 300 eur je prinajmenšom pozornosť pútajúce. Rovnako ako ostatné luxusné telefóny, aj Meridiist sa vyrábal ručne a bolo možné navrhnúť si jedinečnú vlastnú verziu. V predaji boli aj limitované edície s motívmi svetových okruhov F1.Nokia 8800 Sirocco Gold Edition je upravená verzia modelu 8800 Sirocco. Gold Edition ponúklo pozlátené kryty a na svoju dobu veľmi dobrú technologickú výbavu. Foto: Nokia
Ostatní veľkí výrobcovia sa nechali uniesť trendom a do svojich produktových portfólii zaraďovali aj limitované edície zabehnutých modelov, ktoré obsahovali vylepšenie vo forme drahého kovu. Najčastejšie sa vídalo použitie zlata ako osadenia niektorých častí krytov. Zrejme najikonickejším z podobných telefónov bola Nokia 8800 Sirocco Gold Edition, ktorá popri unikátnej vysúvacej konštrukcii ponúkla kryty zabalené do zlatého lesku. Keby sa mal model 8800 zaradiť medzi súčasné telefóny, dostal by sa do najnižšej kategórie s názvom low-end. V čase svojho uvedenia však išlo o veľmi dobre vybavený telefón s unikátnou používateľskou skúsenosťou.Dnes je takmer všetko inak
Napriek pomerne pozitívnemu ohlasu na luxusné telefóny je dnes situácia odlišná od tej, ktorá vládla pred piatimi rokmi. Veľkí výrobcovia elektroniky a mobilných telefónov začali ponúkať veľmi kvalitné produkty, ktoré narozdiel od luxusných telefónov dokázali držať krok s masívnou expanziou technologického pokroku a aj po stránke fyzického vyhotovenia sa stali kvalitnými produktmi.
Napokon v roku 2008 prišiel Apple so svojím smartfónom iPhone, ktorý je od verzie "4" synomymom prémiového telefónu a stal sa vyhľadávaným artiklom aj v bonitnom zákazníckom spektre. Nejde o vyslovene luxusný telefón, dominanciu v tomto prípade prevzala kvalita fyzického spracovania a vyladený softvér umožňujúci rozšírenie funkčnosti. Vo finále pomohla masívna podpora svetovo známych osobností a nepretržité spolupráce spoločnosti Apple s ostatnými firmami pôsobiacimi v oblasti sociálnych sietí a médií.
Aj finančne zabezpečení zákazníci si uvedomujú, že hodnota drahého kovu môže za určitých okolností klesať, ak je osadený na technicky zastaralom telefóne. Radšej siahnu po zariadení za tisíc eur, ktorého hodnota síce mierne klesne, ale nebudú sa zaň musieť o pár rokov hanbiť. Súčasné iPhone telefóny vďaka svojmu typickému a unifikovanému dizajnu umožňujú výrobcom príslušenstva, aby produkovali a predávali luxusné vylepšenia. Nájsť sa tak dajú rôzne priliehavé púzdra z pravej kože, pásy tvorené z drahokamov a podobné doplnky, ktoré iPhone odlíšia od ostatných.
iPhone 4S s luxusnou úpravou. Bočný lem z hliníka bol nahradený zlatom s osadenými diamantmi. Foto: Apple
Okrem Apple sa na trhu ponúkajú aj alternatívne riešenia, ktoré rovnako využívajú potenciál kvalitného spracovania, vyladeného softvéru a hardvéru. Bez pochýb je jednou z alternatív spoločnosť HTC a jej smartfóny. Ich najnovšie počiny, HTC One X+ alebo Windows Phone 8X by HTC, sú skutočnými unikátmi aj bez toho, aby na sebe niesli zlato alebo rubíny. Funkčnosť, to je ten dôvod, prečo si nároční a pracovne vyťažení zákazníci vyberajú práve tieto smartfóny. Spoločnosť Mobiado predávala okrem vlastných špeciálnych smartfónov z dreva alebo bambusu aj luxusné úpravy telefónov od iných výrobcov. Na snímke je upravený Samsung Galaxy Nexus. Foto: Mobiado
Dnes je veľmi náročné hľadať skutočné argumenty k zakúpeniu luxusných telefónov. Trh sa pohol smerom vpred a zákazníci si uvedomujú, že aktívny technologický rozvoj sa zasluhuje na rýchlom spoločenskom starnutí v tejto chvíli výborne vybavených smartfónov. Každý rok investovať do telefónu tisíce, prípadne desaťtisíce eur rozhodne nie je stratégia, ktorú by dnes zvolil úspešný podnikateľ. Zvykne sa hovorievať „ten podnikateľ má toľko peňazí, že nevie čo s nimi“. Bližšie k pravde je však tvrdenie, že preto má toľko peňazí, lebo vie čo s nimi. A investícia do extrémne drahého telefónu nie je práve najrozumnejšou voľbou.