Auto&Techno
Najrýchlejšie auto svojej doby vyrobili Angličania, dnes sa naň zabúda
Erik Stríž, 29. decembra 2015 14:00Jaguar XJ220 (1993) Foto: Tom Hartley Jnr
Vyrobilo sa iba 275 kusov, z toho 69 s pravostranným riadením. Bolo najrýchlejším automobilom na planét a akcelerovalo rýchlejšie ako Ferrari. Zoznámte sa so superšportovým automobilom Jaguar XJ220.Písal sa rok 1988, keď sa na autosalóne British International Motor Show v anglickom meste Birmingham odprezentovalo výnimočné vozidlo - model XJ220 od Jaguaru. Koncept bol vybavený špičkovým motorom a zaujal širokú verejnosť vďaka výrazne športovému charakteru, ktorý mu dopriali dizajnér Keith Helfet a Jim Randl, vtedajší hlavný konštruktér Jaguaru.
V skutočnosti sa práce na štúdii najrýchlejšieho automobilu sveta započali ešte štyri roky predtým, keď v roku 1984 Jim Randl začal z vlastnej iniciatívy tvoriť základy pre koncept. Jaguar chcel byť dôstojným konkurentom aj pre talianske a nemecké automobilky, ktoré už v tom čase pútali pozornosť modelmi ako Ferrari F40, 288 GTO či Porsche 959.
Jaguar XJ220 (1993) Foto: Tom Hartley Jnr
Model XJ220 mal pred sebou veľmi neurčitú budúcnosť. Pôvodné skice síce dospeli až do štádia, kedy sa vytvorila karoséria, podvozok a celý pohonný systém, ale ani potom ešte Jaguar otvorene neuvažoval o spustení sériovej výroby tohto špeciálneho modelu. Vyrábať takto silný a rýchly stroj totiž nie je iba tak, najprv musí byť zrejmé, že si ho bude niekto chcieť kúpiť, veď ide o investíciu v miliónoch libier do výroby a celého procesu od náčrtu až po marketing predaja.Odprezentovanie vozidla na autosalóne v Birminghame však vyšlo veľmi dobre. Dokonca sa vozidlo páčilo verejnosti natoľko, že vedenie Jaguaru v 1989 začalo nahlas hovoriť o tom, že zvažuje výrobu tohto krásneho automobilu pre najnáročnejších.
Jaguar XJ220 (1993) Foto: Tom Hartley Jnr
Stalo sa tak až o štyri roky neskôr. Rok 1992 je považovaný za ten, kedy sa zrodilo prvé sériovo vyrábané XJ220. Bolo vybavené ohromným motorom typu V6 s objemom valcov až 3,5 litra, do sedadiel tlačil výkonom 542 koní a krútiacim momentom až 645 Nm. V čase svojho uvedenia na trh bolo dokonca najrýchlejším športovým automobilom na Zemi, ručička tachometra sa zastavila až na 341 km/h. Dnes vyznie už takmer neuveriteľne skutočnosť, že medzi motorom a nápravami bola iba 5-stupňová a navyše manuálna prevodovka. Maximálny výkon motora sa dosahoval až pri 7200 otáčkach za minútu a z nuly na 100 km/h široké nízke vozidlo akcelerovalo za rovné štyri sekundy. To je skvelý čas aj na moderné výkonné Ferrari.
Jaguar pôvodne plánoval vyrobiť maximálne 350 kusov superšportu XJ220, pričom v prvom roku malo výrobné haly opustiť prvých 220 exemplárov. Dnes vieme, že sa dovedna vyrobilo 275 kusov a nevedno, koľko z nich dodnes jazdí po cestách.
Jeden z tých funkčných a vo výbornej kondícii sa práve v týchto dňoch predáva vo Veľkej Británii. Cena exempláru v šedej farbe je šialených 445-tisíc eur a má najazdených necelých 10-tisíc kilometrov, teda niečo vyše 6-tisíc míľ.
Zdroj: Tom Hartley Jnr
ODPORÚČAME AJ:
Úsmevné predstavy o autách budúcnosti z minulosti: Pamätáte si ich?
Britská automobilka už 60 rokov vyrába rovnaký model, stal sa legendou
Britská automobilová klasika sa predáva po vyše 60 rokoch
Vytvoril skvelé video, aby predal vyše 40-ročný športiak
Toto je najškaredšie auto na svete, na ktoré sa skoro zabudlo