Auto&Techno
Jaguar po 50 rokoch dokončí výrobu modelu Lightweight E-Type
Erik Stríž, 15. augusta 2014 10:00Jaguar Lightweight E-Type Foto: Jaguar
V rokoch 1961 až 1975 automobilka Jaguar vyrábala automobil, ktorý sa v Európe dočkal pomenovania E-Type a v zámorí XK-E. Predalo sa ho viac ako 70-tisíc kusov, vďaka čomu sa dnes E-Type považuje za typického predstaviteľa motorizmu 60. rokov. Vozidlo s výrazným športovým charakterom zaznamenalo úspech predovšetkým pre svoju relatívne nízku cenu, ale predovšetkým pre vysoký výkon, komfortný interiér a spektakulárny dizajn karosérie. “Pri jeho premiére vyhlásil Enzo Ferrari, že je to najkrajšie auto všetkých čias,” píše sa na slovenskej Wikipedii o modeli E-Type.
Dnes je o vozidlá E-Type záujem predovšetkým medzi zberateľmi a skutočnými automobilovými priaznivcami, ktorí sú ochotní za nový model vo svojej zbierke zaplatiť skutočne nekresťanské peniaze. Jaguar teraz aj im vychádza v ústrety a prerobí šesť kusov automobilov E-Type do špičkového technického prevedenia, pričom použije dobové metódy servisu a výroby.
Jaguar Lightweight E-Type Foto: Jaguar
18 kusov za 50 rokov
Skutočnosť, že Jaguar pripraví iba šesť kusov Lightweight E-Type, má svoje opodstatnenie v histórii. V roku 1964 malo byť vyrobených osemnásť kusov limitovanej edície Lightweight E-Type v rámci projektu Special GT E-type. Namiesto osemnástich sa však vyrobil iba tucet a zvyšných šesť ostalo päťdesiat rokov takmer zabudnutých.
Dnes, po polstoročí, prišiel rad na kompletizáciu výrobného plánu týchto automobilových špecialít. Prívlastok Lightweight, teda “nízka váha”, nesú ako upozornenie na kompletne hliníkovú konštrukciu.
Jaguar Lightweight E-Type Foto: Jaguar
Zištné zachovávanie dedičstva
Jaguar pred časom založil divíziu Special Operations, ktorá sa aktívne zaoberá udržiavaním dedičstva značiek Jaguar a Land Rover pre budúce generácie. Prefabrikovanie limitovaného počtu modelu E-Type je jedným z aktuálnych projektov tejto divízie. A že sa Jaguaru takáto činnosť vyplatí aj po finančnej stránke, o tom nemáme väčšie pochybnosti. Za jeden kus si údajne od budúcich majiteľov vypýta jeden milión libier.
Všetkých šesť kusov E-Type bolo vyrobených v roku 1964, technicky aj vizuálne budú opravené a doladené ručne v závode Brown Lane plant v anglickom meste Coventry - na rovnakom mieste, na ktorom týchto šesť motoristických krásavcov vzniklo.
Jaguar Lightweight E-Type Foto: Jaguar
Hliníková konštrukcia bola iba v limitovanej edícii
Základným materiálom použitým pri výrobe konštrukcie modelu Lightweight E-Type je hliník, ktorý nahradil bežne používanú oceľ v štandardných modeloch E-Type. Automobilka tým na celkovej hmotnosti vozidla ušetrila približne 114 kilogramov, čo sa na športovom automobile prejavilo počas jazdy.
Tento, na tú dobu nový technologický postup, sa nakoniec ukázal pre automobilku ako kľúčový. Dnes je Jaguar podľa vlastných slov lídrom v oblasti výroby hliníkových konštrukcií vozidiel, používa ich aj pri modeloch F-Type a XJ.
Klasické motory z konca 40. rokov
Pri repase automobilov E-Type sa používajú rovnaké techniky a metódy, ako v minulosti. Preto sa aj tieto nové vozidlá legálne pýšia označením “historické”. Neočakávajte teda airbagy, digitálnu techniku a ani moderný motor s elektronickým vstrekovaním paliva.
V skutočnosti sa pod kapotou týchto šiestich Lightweight E-Type krásavcov nachádza ten istý motor, ktorý v 50. rokoch minulého storočia doviedol modely C- a D-Type do víťazstva na okruhu Le Mans. Jeho objem je 3,8 litra a zatlačí do sedadiel silou niečo cez 300 koní.
Jaguar Lightweight E-Type Foto: Jaguar
Pripravte si peniaze a cit pre automobilizmus
Jaguar Lightweight E-Type nie je automobil pre každého. Dokonca ani nie pre každého fanatického a šialene bohatého fanúšika motorizmu. Aby človek pochopil charakter, historický význam a vôbec všetko ostatné spojené s modelom Lightweight E-Type, potrebuje na to roky vzdelávania sa v technike a histórii a roky praxe s dnes už historickými vozidlami.
Keď všetky tieto vedomosti, znalosti a skúsenosti nadobudne, potom sa mu tá cena jeden milión libier možno ani nebude zdať taká uletená, ako nám, bežným smrteľníkom.
ĎALŠIE ČLÁNKY
Fiat 500L padol do rúk surferom, takto do dopadlo
Mercedes S-Guard neprepustí ani náboje z automatických zbraní
Dan Bilzerian a jeho autá: Inšpirácia alebo demotivácia?
Porsche Cayenne dospel, bude jazdiť aj na baterky
Jaguar F-Type pre Tour de France
Jaguar XE osloví najmä mladých podnikateľov
"Pripravovaný Jaguar XE bude napriek svojmu hierarchicky