Auto&Techno
Hybridné BMW X5 bude mať elektromotor ako doplnok
Erik Stríž, 17. marca 2015 7:00BMW X5 xDrive40e Plug-in hybrid (2015) Foto: BMW
Približne takto pred rokom BMW predstavilo koncept veľkého SUV X5 s prídavným elektrickým motorom. Hybridný pohon mal byť vo svete veľkých automobilov skutočnou revolúciou, ktorá by tlačila náklady na prevádzku a aj emisie škodlivých plynov na najnižšiu možnú hranicu. Netradične v nedeľu automobilka vydala oficiálnu správu o tom, že model X5 xDrive40e už nie je iba konceptom, ale skutočným sériovým automobilom so spustením predaja do konca tohto roka.
BMW X5 xDrive40e Plug-in hybrid (2015) Foto: BMW
Takmer upozornenia na výnimočnosť
Na prvý pohľad je hybridné BMW X5 na nerozoznanie od ostatných variantov vozidla. Nemá upravenú karosériu, iné svetlomety alebo výrazné odlišovacie prvky. Snáď jediným nápadnejším detailom sú dvierka nabíjacieho konektora na strane vodiča nad predným kolesom. Dvierka pre palivovú nádrž sa nachádzajú vzadu vpravo. V koncepte mala predná maska s typickými bavorskými obličkami má rebrá v modrej farbe, avšak v sériovej podobe vozidla modrú farbu nenachádzame.Táto farba pritom nie je len tak náhodná, ide o oficiálny farebný odtieň BMW i Blue vytvorený špeciálne pre značku BMW i. Zaujímavým doplnkom je konektor nabíjacieho kábla, ktorý počas dobíjania svieti a informuje o tom, v akom stave nabitia batéria práve je.
Elektrický motor zabezpečuje okrem samotnej jazdy aj rozjazd vozidla. Spaľovací motor sa aktivuje až pri krátkych a stredných akceleráciách, pričom BMW Concept X5 eDrive zrýchli z nuly na 100 km/h niečo pod sedem sekúnd.
K dispozícii budú tri jazdné režimy, ktoré upravujú správanie týchto dvoch motorov a nastavujú ich prioritu. Vo výsledku sa môže stať, že pri bežnom každodennom dochádzaní do práce na veľkej X5-ke bude vozidlo vykazovať priemernú spotrebu paliva na úrovni sedanov. Ďalšie tri režimy jazdy sa týkajú úrovne komfortu a nastavenia podvozka.
Skutočná spotreba paliva je podstatne znížená pri jazdení v mestskej premávke až do vzdialenosti 25 km. Má schopnosť spotrebovať 0 – 3,0 litra paliva na 100 kilometrov a denné dochádzanie (50 až 60 km) zvládnete so spotrebou nie viac ako 6,5 litra na 100 kilometrov, uvádza automobilka.
BMW X5 xDrive40e Plug-in hybrid (2015) Foto: BMW
Rôzne prístupy k elektromobilite
Automobilky dnes uplatňujú koncept elektromobility aj na svojich sériovo vyrábaných automobiloch. Existujú však rôzne prístupy k elektrickým automobilom. Prvý z nich napovedá, že elektrický pohon je pohon budúcnosti a dočkal sa veľmi zaujímavých reprezentatov (napríklad BMW i8 alebo Tesla Model S). Druhý prístup sa týka hybridov, ktoré využívajú elektrický motor len ako doplnok. To je prípad aj tohto BMW X5.Dobrou správou ale je, že prístup BMW k hybridnému pohonu nie je iba výsledkom všeobecného tlaku na produkciu týchto vozidiel, ale svedčí o záujme skutočne znižovať ich emisie a dopad na životné prostredie. BMW X5 na elektrinu totiž nielen znižuje priemernú spotrebu paliva, ale aj okresáva emisie CO2 a navyše si zachováva svoj typický charakter.
BMW X5 xDrive40e Plug-in hybrid (2015) Foto: BMW
Interiér a komfort ostávajú zachované
Zachované sú rozmery interiéru, kvalita jeho vyhotovenia a automobilka tvrdí, že nijako neutrpel ani zážitok z jazdy. Interiér sa dá objednať s celým radom voliteľných doplnkov a balíkov Design Pure Excellence a Pure Experience, balíka M Sport a BMW Individual.Plug-in hybrid BMW X5 je vybavený permanentným pohonom všetkých štyroch kolies xDrive a výkon z oboch motorov prenáša na kolesá 8-stupňová automatická prevodovka Steptronic. Pohon všetkých štyroch kolies navyše funguje aj vtedy, keď auto jazdí výlučne na elektrinu. BMW sľubuje, že bez ohľadu na podiel hnacej sily zo spaľovacieho a elektrického motora má xDrive rovnaké vlastnosti, ako pri jazde na samostatný spaľovací motor.
ODPORÚČAME AJ:
Táto pätica áut vás presvedčí o budúcnosti elektrického pohonu
Toto je koncept mestského vozidla ako zo sci-fi filmu
Koncept nového športového Bentley púta pozornosť. Aj negatívnu
Nové Audi R8 je hranatejšie, silnejšie a kontroverznejšie
Najluxusnejšie kombi si vyžiada iba 1,6 litra nafty na 100 kilometrov