Autá

Nové Audi R8 je hranatejšie, silnejšie a kontroverznejšie

"Nová generácia športových vozidiel Audi R8 sa očakávala veľmi dlho, až tieto očakávania predčili realitu. Nová R8 je evolučným krokom vpred, o zásadných zmenách nemožno hovoriť. "

Erik Stríž, 3. marca 2015 8:00
Audi R8 V10 Plus (2015) Foto: Audi

Od novej generácie modelu R8 sa skutočne očakávalo veľa. Internetom sa šírili rôzne počítačom generované 3D modely, zverejňovali sa špionážne fotografie z testovacích jázd a špekulovalo sa o technológiách. Napokon aj sama automobilka naťahovala verejnosť pomerne dlhú dobu, čím vytvárala pôdu pre vznik nových a nových špekulácií.

Keď Audi oficiálne ukázalo podobu novej generácie modelu R8, odborná a laická verejnosť zastávala skôr dve stanoviská - nové Audi R8 je hrozné alebo geniálne. Hrôza i genialita pritom spočívajú v tom, že tých zmien je iba málo a nie sú ani tak viditeľné. Nové Audi R8 si však zaslúži pozornosť, pretože inovácií je v skutočnosti dostatok a pre fanúšika silných motorov bude dobrou správou, že konečne môže svoju R-osmičku z roku 2007 vymeniť za novú s modelovým rokom 2015. Odchádzajúca generácia R8 bola totiž nositeľom dizajnu práve z roku 2007.

Audi R8 V10 Plus (2015) Foto: Audi

"Pridajme ešte viac hrán"


Na prvý pohľad sa môže zdať, že najzásadnejšie kroky dizajnérov sa týkali tvaru detailov karosérie. Všetky automobilky koncernu Volkswagen momentálne preberajú svoje dizajnové manuály a zaraďujú do nich ostrejšie tvary. Stačí sa pozrieť na najnovšie vozidlá značky Volkswagen či Audi, práve tu sa trend vyostrovania tvarov prejavuje najviac.

Ostro rezané svetlomety, hexagónová maska chladiča, nápadné oplastovanie výfukovej časti, rozdelený vertikálny pás vizuálne zakončujúci kokpit, výrazný športový profil a farebné kontrasty - toto všetko považujeme za typické pre vzhľad novej generácie R8.

Audi R8 V10 Plus (2015) Foto: Audi

Interiér ako vo vesmírnej lodi


Audi R8 prichádza okrem mierne upraveného vzhľadu karosérie aj s inováciami v interiéri. Tie opäť nie sú veľmi výrazné, Audi nepripravuje pre svojich zákazníkov žiadne negatívne prekvapenia, napríklad s odlišnými pozíciami ovládačov.

Aj v interiéri nachádzame záujem dizajnérov o využívanie polygónov a celkovo ostrejších línií, avšak tie prichádzajú do priameho kontrastu s kruhovými motívmi. Výsledok pôsobí veľmi moderne a evokuje dojem, že sedíte v naozajstnom športovom vozidle. Tento pocit umocňuje aj výrazné červené tlačidlo pre štart motora.

Zaujme volant s kruhovým stredom a tromi ramenami, z ktorých dve sú vybavené paletou ovládacích tlačidiel. Pred volantom sa nachádza významná inovácia v podobe virtuálneho kokpitu Audi. Virtuálny kokpit Audi znamená, že všetky informácie o aktuálnom stave vozidla sú zobrazené na veľkom farebnom displeji, nie je na tradičných analógových ukazovateľoch. Výhodou tohto riešenia je jeho univerzálne využitie a fakt, že podľa potreby je možné prispôsobovať grafiku virtuálnych ukazovateľov aktuálnej potrebe vodiča.

Futuristicky pôsobia najmä všetky tie ovládače a volič automatickej prevodovky na stredovom tuneli. Je dostatočne rozmerný, aby obsiahol aj tlačidlá, ktoré priemerný vodič využije možno tak trikrát za celú dobu vlastníctva vozidla, ale Audi sa vydalo iným smerom. Namiesto rôznych špecialít na stredovú konzolu umiestnilo rozumné množstvo ovládačov, ktoré sa priamo podieľajú na zlepšovaní jazdy.

Zaujímavosťou je, že v porovnaní s inými automobilmi nie je nová R8 vybavená centrálnym displejom napravo od volantu. V takomto type auta očividne nie je potrebný.

Audi R8 V10 Plus (2015) Foto: Audi

Spaľovacie motory budú výhradne V10


Nové Audi R8 sa bude dodávať výhradne s motormi V10 a vo verzii e-tron, ktorá poteší fanúšikov ekologických vozidiel. Spaľovacie motory budú štandardne kombinované s automatickou 7-stupňovou prevodovkou S tronic.

Prvý variant motora V10 ponúkne objem 5,2 litra a výkon na úrovni až 540 koní (397 kW), druhý bude pri rovnakom objeme disponovať výkonom až 610 koní (449 kW).

Elektrický variant R8 e-tron bude obsahovať nie jeden, ale až dva elektromotory, ktorých spoločný výkon dosiahne krásnych 460 koní (338 kW). Automobilka tvrdí, že vďaka vyspelým batériám toto vozidlo prejde na elektrinu až 450 kilometrov a z pokoja na rýchlosť 100 km/h vystrelí v priebehu 3,9 sekundy.

Silné motory a moderný dizajn si vyžiadajú svoju daň v podobe vysokej nadobúdacej ceny. Nové Audi R8 bude možné zakúpiť už tento rok v lete za minimálne 165-tisíc eur, za verziu V10 Plus budúci majitelia zaplatia ešte o 18-tisíc eur viac.

ODPORÚČAME AJ:
Najsilnejší elektromobil sveta púta pozornosť každým detailom
Pozrite sa, aké autá budú v novom Jamesovi Bondovi
Prvé auto na svete má 130 rokov
Podobá sa na Panameru, ale je to luxusný sedan budúcnosti z Ameriky
Najštýlovejšie malé auto do mesta malo mať iba dve kolesá

Komentáre