Auto&Techno
Elektrické autá z Číny by mohli byť vzorom pre tie európske
Erik Stríž, 20. júla 2015 8:00BAIC ES 210 (Senova EV) Foto: BAIC
Je to trocha komické, že ľudia zvyčajne nedokážu rozpoznať Číňana od Japonca, ale na ich automobily vedia mať presné a pevné názory. Japonské automobily sú všeobecne považované za kvalitné a vyspelé, tie čínske so sebou nosia nálepku falzifikátov, nepovolených kópií a vôbec nespoľahlivých vozidiel. Je to však skôr iba výber z mimoriadne pestrej palety automobilov ponúkaných v tejto veľkej krajine. Je dokonca celkom pochopiteľné, že sa do našich končín dostávajú predovšetkým úsmevné správy o replikách a dizajnových kópiách známych vozidiel. Fotografie populárnych modelov s iným logom pôsobia exoticky a neraz až vtipne. Bez snahy o diskreditáciu alebo znižovanie čínskych automobiliek nižšie uvádzame niekoľko elektromobilov, ktoré sa síce nechávajú inšpirovať najmä európskymi automobilmi, ale dodávajú k nim elektrický pohon so slušným dojazdom. Práve určitá benevolentnosť v Číne je zodpovedná za to, že sa do predaja môžu dostať aj také autá, ktoré by sa u nás nedostali ani do sériovej výroby.
BAIC ES 210 (Senova EV) Foto: BAIC
BAIC ES 210 (Senova EV)
Toto je skutočne krásne vozidlo s čisto elektrickým pohonom, ktoré navyše nenachádza inšpiráciu v žiadnom z u nás predávanom automobile. Snáď len pohľad z profilu môže evokovať podobnosť s menšími Mercedesmi a bavorákmi.ES 210 má ladné krivky karosérie, atraktívne svetlomety, moderný interiér a pôsobivý dojazd. Na jedno nabitie automobil prejazdí asi 200 kilometrov a jeho maximálna rýchlosť je 130 km/h.
Changan Eado EV Foto: Changan
Changan Eado EV
Tento menší sedan by si nepochybne našiel svojich majiteľov aj na našom trhu, keby bol spĺňal náročné európske požiadavky na bezpečnosť a prevádzku. Určite by sme našli niekoľko podobností s inými modelmi, avšak to je údel snáď každého dnes vytvoreného automobilu.Eado EV sa predáva za cenu 90-tisíc Yuanov, teda asi 13-tisíc eur a popri peknom vzhľade ponúka aj celkom solídny interiér a slušný dojazd do 200 kilometrov. Elektromotor s výkonom 90 kW (120 koní) pôsobí dobrým dojmom, jeho krútiaci moment dosahuje 280 Nm. Nie je to superšport, ale do každodennej prevádzky by mal vyhovovať. Elektromotory majú v porovnaní s tými spaľovacími veľkú výhodu, že maximálny krútiaci moment je k dispozícii okamžite a vždy, nielen pri dosiahnutí určitých otáčok za minútu v určitom prevodovom stupni.
Zinoro 1E Foto: Zinoro
Zinoro 1E
BMW X1 prvej generácie, ktoré jazdí výlučne na elektrinu? Také nepoznáme, ale pohľad na Zinoro 1E prezrádza, že práve v tomto nemeckom automobile sa čínska automobilka inšpirovala až v nezdravej miere. Alebo je to naozaj BMW X1, iba s iným logom?Nejaké odlišnosti na vozidle nachádzame, ale s originálnym nemeckým X1 má 1E veľa spoločného. Okrem profilu, typu karosérie, jej detailov i zadných partií dokonca aj interiér a verte či nie, aj motor je od BMW. Je použitý elektrický motor IB1P25B, ktorý pracuje aj pod kapotou malého elektrického BMW i3.
Na jedno nabitie prejde do 150 kilometrov, dosahuje maximálnu rýchlosť 130 km/h, ponúka prekvapivo dobrý výkon až 125 kW (165 koní) a krútiaci moment 250 Nm tiež nie je podpriemerným údajom.
Zotye E200 EV Foto: Zotye
Zotye E200 EV
Toto malé elektrické vozidlo do mesta bolo predstavené iba tento rok v apríli na autosalóne v Šanghaji. Automobil vyrábaný v čínskom meste Yongkang sa predáva v dvoch verziách, ako dvoj- a štvorsedadlový variant.Jeho elektrický motor má výkon iba 24 koní a krútiaci moment o sile 82 Nm. To nie sú údaje, s ktorým spraví dieru do sveta, ale na pohyb v meste to vraj stačí. Na jedno nabitie automobil prejde do 120 kilometrov a opätovné nabitie trvá vyše šesť hodín.
Elektromobil Yogomo 330 Foto: Yogomo
Yogomo 330
Čínska verzia nášho európskeho Kia Picanto. Tento automobil do mesta je vybavený elektromotorom, ktorého výkon je úsmevných 7,5 kW, teda 10 konských síl. Za príplatok môžu zákazníci dostať silnejší 13 kW motor, čo predstavuje silu 18 koní.To sú parametre, ktoré by u nás neboli prijímané s pochopením, pretože právom vznikajú obavy, či sa takto slabé auto vôbec dokáže rozbehnúť do kopca. Pravdou však je, že aj takto malý výkon je dostatočný na každodennú prevádzku a naplní menej náročné očakávania. Maximálna rýchlosť je iba 60 kilometrov za hodinu a na jedno nabitie prejazdí do 160 kilometrov.
Zdroj: chinaautoweb.com
ODPORÚČAME AJ:
Isetta: Zabudnuté povojnové auto so spotrebou iba tri litre
Do veľkomesta stačia tri kolesá, päť konských síl a elektrina
Auto s výkonom 10 koní? V Číne žiadny problém
Toto je koncept mestského vozidla ako zo sci-fi filmu
Apple vyvíja nový elektromobil, ktorý by mal byť na trhu do roku 2020