Auto&Techno
Divoké koncepty áut budúcnosti
Erik Stríž, 9. januára 2017 11:00BMW i Inside Future Concept (2017) Foto: BMW
Ak sú toto vízie budúcnosti automobilového dizajnu, mnohí budú celkom nepochybne veľmi sklamaní. Automobilky s obľubou prezentujú vízie svojich dizajnérov, ktoré nám majú priblížiť ich pohľad na svet v blízkej budúcnosti a častokrát sa tieto ich plány aj naplnia. Žijeme časy, kedy sa koncepty precízne držia svojich pôvodných návrhov, takzvaných štúdií a sériové podoby automobilov už nevybočujú z dizajnu, ktoré im predurčili koncepty odprezentované na autosalónoch. Zaujímavosťou je, že v posledných rokoch sa aj automobilky stávajú bežnou súčasťou technologických veľtrhov, pretože ich novinky patria do technologického sveta. Napríklad taký 2017 Consumer Electronics Show (CES) v Las Vegas je momentálne dejiskom odhalenia automobilových konceptov Toyota i a BMW i Inside Furure Concept.
Toyota i (koncept, 2017) Foto: Toyota
Toyota i Concept
Pod dizajn tohto zaujímavého konceptu sa podpísal projekt Toyota Innovation Hub a centrum CALTY Design Research z amerického Newport Beach. Vystihuje zámery značky Toyota a predstavuje víziu sveta, v ktorom automobily budú priateľské a orientované na svojich pasažierov. Nech už to znamená čokoľvek, takto podstatu konceptu odprezentoval jeho výrobca.Koncept s jednoduchým názvom “i” chce využívať technológiu umelej inteligencie na to, aby sa jeho pasažieri cítili komfortnejšie a bezpečnejšie. Toyota i počíta s autonómnym aj manuálnym riadením a interiér je postavený na jednoduchosti. Obsahuje bielu, hnedú a modrú farbu a výrazne vybočuje z toho, čo dnes považujeme za štandard.
Atypicky navrhnuté dvere sú kombináciou tých reverzných a krídľových, otvárajú sa smerom nahor ako dvere kufra, bočné okná majú tvar podobný bumerangu a odhaľujú nielen vrchnú polovicu kabíny, ale aj priestor pre nohy.
BMW i Inside Future Concept (2017) Foto: BMW
BMW i Inside Future Concept
Pre zmenu žiadne dvere nemá koncept od BMW s názvom “i Inside Future Concept”. Zvonka je veľmi nápadný a ruší snáď všetko, čo je dnes typické pre automobily. Jeho úlohou nie je prezentovať vízie o dizajne karosérie, ale interiéru. Ten však vyzerá rovnako chudobne a zvláštne ako exteriér.Technológia BMW HoloActive Touch by mala nahradiť klasické displeje a ovládače a spojiť ich v jedno holografické rozhranie ovládané pohybom rúk. Nemenej zaujímavá je tiež funkcia Sound Curtain, ktorá bude fungovať podobne ako viaczónová klimatizácia, ibaže so zvukom. Pasažieri si budú môcť nastaviť individuálne ozvučenie práve pre svoje miesto, pričom jeho spolusediaci môže počúvať celkom inú hudbu - alebo aj nič.
Kuriozitou konceptu je, že sa v ňom nachádza priestor pre ukladanie kníh a dokonca trávnatá podložka na mieste, na ktoré nikto z pasažierov nedočiahne nohami ani rukami.
Chrysler Portal (koncept, 2017) Foto: Chrysler
Chrysler Portal
Spomedzi tejto trojice nových konceptov je ten od americkej značky Chrysler asi najbližším realite, i keď aj on obsahuje také prvky, ktoré ešte nemožno považovať za štandardné. Automobil chce byť reálnou interpretáciou automobilu pre rodiny, ktorý okrem množstva priestoru s praktickými riešeniami ponúkne aj funkcie plne automatického riadenia bez účasti vodiča. Automobilka vo svojej správe k novinke píše, že koncept Portal by mal ponúkať vodičovi na výber, či chce svoje vozidlo šoférovať sám alebo sa zverí do virtuálnych rúk umelej inteligencie a množstva senzorov. Na autonómne riadenie by Portal využíval štyri technológie pre sledovanie blízkeho okolia a ďalšie štyri pre lokalizáciu a prepojenie vozidla s internetom. Na to, aby sa vedel automobil orientovať v dopravných situáciách, využije kombináciu kamier, radarov, ultrazvuku a takzvaného lidaru pracujúceho s laserovým svetlom.Interiér pôsobí priestranne a moderne, zaujme predovšetkým spôsob otvárania bočných dverí. Predné aj zadné dvere sa otvárajú posúvaním, pričom ani pri úplnom otvorení nevyčnievajú z pôdorysu vozidla.
Vzhľadom na to, že koncept je víziou budúcnosti, počíta sa aj s vyspelejšou technikou. Preto výrobca hovorí, že jeho Portal bude vybavený batériami s kapacitou približne 100 kWh, čo je 3- až 4-násobok súčasných bežných akumulátorov v elektromobiloch.
Zdroje: BMW, Toyota, Chrysler
ODPORÚČAME AJ:
Japonská automobilka vyvinula samojazdiace… stoličky?
VIDEO: Na motocykel bez prilby a bez ochranného odevu?
Najpraktickejšie športové auto z Talianska a jeho nenápadné vylepšenie
Kompaktný hatchback je prototyp a vzor pre budúce elektromobily