Auto&Techno

Sociálne siete II: Poznáte aj tieto štyri?

"V druhej časti seriálu o sociálnych sieťach vám predstavíme Foursquare, Twitter, Pinterest a Pheed. "

Erik Stríž, 7. novembra 2013 6:00
Ilustračné foto Foto: TASR/AP Photo


V prvej časti nášho seriálu sme venovali pozornosť internetovým sociálnym sieťam Facebook, Google+, Instagram a LinkedIn. Tie, ktoré predstavíme dnes, slúžia podobne na komunikáciu s konkrétnymi ľuďmi alebo otvoreným publikom a každá z nich má iný prioritný účel.

Pheed


Sociálna sieť Pheed patrí medzi tie najnovšie a jej hlavným významom je vytváranie a poskytovanie priestoru pre propagáciu umelcov. Do Pheedu sa môže zaregistrovať prakticky každý bez ohľadu na to, či sa skutočne zaoberá umeleckou tvorbou alebo chce iba sledovať svojho obľúbeného interpreta, herca, maliara alebo dizajnéra.

Pheed Foto: TASR
Významnou súčasťou siete Pheed je jej monetizačná funkcia. Ak má používateľ dostatočne veľké množstvo priaznivcov a má pocit, že niektorí z nich ocenia exkluzívny obsah (fotografie, videá, hudbu a podobne), môže zaň od nich požadovať platby. Napríklad si určí, že za živý prenos práve zloženej piesne si nechá zaplatiť 1,99 amerických dolárov a za neobmedzené sledovanie profilu sumu od 1,99 až do 34,99 dolárov.

Predovšetkým v Spojených štátoch sa takíto ľudia nájdu, pretože vo všeobecnosti akceptujú myšlienku, že za exkluzívny obsah sa patrí zaplatiť. Zatiaľ je nemysliteľné, aby sa tento koncept uchytil aj na Slovensku, ale to nebráni ani tunajším osobnostiam, aby sa prostredníctvom Pheedu propagovali.

Platili by ste za to, aby ste mohli počuť novú skladbu od Miley Cyrus skôr, než zvyšok sveta?

Pinterest


Služba Pinterest je treťou najpoužívanejšou sociálnou sieťou sveta aj napriek tomu, že v nej nemáte žiadnych priateľov alebo osobné väzby. Pinterest je v prvom rade rozhranie, ktoré zbiera fotografie z oblastí vášho záujmu. Ak ste napríklad zanietený gurmán, oceníte desiatky tisíc fotografií kulinárskych špecialít, ktoré vám môžu poslúžiť ako inšpirácia. Pinterest je teda priestorom, akousi virtuálnou nástenkou s fotkami, ktorá reprezentuje vás alebo vaše záujmy.

Pinterest Foto: TASR
Využiť sa dá podobne ako Facebook a jeho “Páči sa mi”. Keď ste na nejakej internetovej stránke a páči sa vám konkrétna fotografia, miesto zdieľania kliknutím na ikonku Facebooku kliknete na ikonku Pinterestu a táto fotografia sa sama zaradí na vašu nástenku v profile.

Následne máte možnosť všetky tieto pripnuté fotografie triediť, prehliadať a naberať inšpiráciu. Pre firmy a freelancerov či umelcov je Pinterest dobrý na to, že prostredníctvom neho môžu veľmi ľahko propagovať svoje portfólio. Pinterest používajú milióny ľudí na celom svete a takto sa môžu k ich dielam dostať prakticky jediným kliknutím.

Twitter


Twitter zafarbený do sviežej modrej farby je hlavným konkurentom Facebooku. Napriek tomu, že na Slovensku Twitter neslávi veľký úspech, v zahraničí je považovaný za ideálny komunikačný prostriedok na internete. Twitter je v prvom rade menej osobný než Facebook, stručnejší a tým pádom aj prehľadnejší. Informácie zverejňované na Twitteri majú pomerne uzavretú formu, ide o krátke texty s odkazmi a možnosťou uploadnutia fotografie.

Twitter Foto: TASR
Twitter používajú firmy, jednotlivci, osobnosti, umelci, politici a dokonca aj pápež František. Ten oceňuje práve jeho jednoduchosť a podľa slov Vatikánu “menej osobný charakter sociálnej siete”.

Pravda je, že na Twitteri si nevytvárate priateľov, skôr iba informujete o nejakej téme, firme a životnom štýle. Tak, ako môžete takýto obsah tvoriť, môžete ho aj odoberať od iných používateľov a posúvať tak nimi zdieľané informácie ďalej. Kvalitný obsah označujete ako Obľúbené (Favorites), zdieľanie sa nazýva retweet a komunikuje sa jedine používaním mriežok, takzvaných hashtagov, a symbola zavináča, ktorý určuje príjemcu komentára.

Foursquare


Služba Foursquare napovedá o používateľoch, na aké miesta chodia. Foursquare je v prvom rade obrovská databáza lokalít a konkrétnych miest, takzvaných venues. Venues sú virtuálne pozície vytvorené používateľmi, ktoré sa zhodujú s konkrétnym miestom v reálnom fyzickom svete. Keď sa na takéto miesto dostavíte osobne so svojím mobilným telefónom alebo tabletom a prihlásite sa k službe Foursquare, máte možnosť urobiť takzvaný Check-in a potvrdiť tak svoju prítomnosť.

Foursquare Foto: TASR
Foursquare je výborný marketingový nástroj pre rôzne bary, hotely, reštaurácie, kiná a iné podobné spoločenské miesta, pretože sa informácia o ich polohe šíri medzi používateľmi. A pre niekoho môže byť atraktívne verejne ukázať, že bol prítomný v lepšom bare a ešte atraktívnejšie toto miesto verejne zhodnotiť. Pomocou funkcie Tip má možnosť tento takzvaný venue aj komentovať. Ak robia v danej reštaurácii dobrý steak, informuje o tom aj ostatných návštevníkov komentárom. Mnohí prevádzkovatelia reštaurácií ponúkajú za Check-in na Foursquare zľavu na jedlo alebo služby.

V ďalšej časti sa budeme venovať sociálnym sieťam Tumblr, Reddit, MySpace a DeviantArt.


Komentáre