Auto&Techno

CSL Hommage: Úcta k dedičstvu a dôraz na inovácie

"Závodný automobil BMW 3.0 CSL zo 70. rokov sa dočkal modernizácie. Bavorák s adrenalínom v krvi pre moderný svet má prívlastok Hommage a odvážny dizajn. "

Erik Stríž, 31. mája 2015 8:00
BMW 3.0 CSL Hommage Foto: BMW
CSL je akronym slov Coupé Sport Leichtbau, v preklade kupé, šport a nízka váha. Tieto tri slová výstižne napovedajú o charaktere vozidla, ktorého dizajn nepochybne pozná každý, hoci ho nevie celkom presne priradiť. V 70. rokoch 20. storočia bolo vozidlo s týmto označením priam ikonické a svoj charakter si zachoval až dodnes. Časy sa však menia a mníchovská automobilka chce poukázať na svoj záujem o inovovanie vlastného dedičstva. Preto sa dnes máme príležitosť zoznámiť s modelom 3.0 CSL Hommage.

BMW 3.0 CSL Hommage Foto: BMW

3.0 CSL Hommage nie je iba prejavom úcty k dedičtstvu automobilky BMW. Chce byť funkčným dôkazom toho, že starý dobrý bavorák nepatrí do starého železa, ale že na jeho mene a povesti možno postaviť celkom novú generáciu závodného vozidla. Tá sa chce stať typickou pokrokovými materiálmi použitými pri výrobe karosérie a dizajnom, ktorý sa nedá pomýliť so žiadnym iným automobilom na svete.

V porovnaní s predchodcom je nový CSL Hommage o dvesto kilogramov ľahší - to aj napriek tomu, že svojho času bol CSL lídrom v znižovaní hmotnosti. Aj tentokrát bolo cieľom dizajnérov dosiahnuť čo najnižšiu hmotnosť na úkor vybavenia, čo sa prejavilo najmä v interiéri a na materiáloch použitých na karosérii. Namiesto pôvodného hliníka tu nachádzame kompozit plastu a uhlíkových vlákien. Materiál nazvaný skratkou CFRP je pre BMW mimoriadne dôležitý, dokonca sa v tlačovej správe pochválilo, že je lídrom v jeho využívaní.

BMW 3.0 CSL Hommage Foto: BMW

Dizajn karosérie je veľmi odvážny a nepochybne sa mnohým ani nebude páčiť. Odráža však súčasné možnosti tvarovania materiálov a poznatky o aerodynamike. Okrem toho rôznymi detailmi odkazuje na pôvodný model zo sedemdesiatych rokov, čím mu vzdáva úctu.

Výrazný zadný spojler so vzrastajúcou rýchlosťou zvyšuje prítlak na zadnú nápravu, čím sa zlepšuje prenos výkonu. Systémy Air Curtain a Air Breather zabezpečujú optimálne vetranie podbehov kolies a krídla nad zadnými kolesami optimalizujú obtekanie vzduchu, uvádza automobilka.

Interiér je zjednodušený na minimum, šetrilo sa na hmotnosti Foto: BMW

Interiér v modeli 3.0 CSL Hommage by sme naslepo rozhodne nepriradili do portfólia značky BMW. Je totiž veľmi jednoduchý, priam okresaný až na nutné minimum. Cieľom dizajnérov bolo, ako už bolo spomenuté vyššie, znížiť celkovú hmotnosť vozidla. Dokonca aj volant prišiel o celú polovicu svojho venca, vyzerá skôr ako volant z monopostu formule.

Výrazné sedadlá sú v kontraste so zvyškom interiéru, pretože vyzerajú, akoby im výrobca venoval väčšinu pozornosti. Je pravdou, že sú mimoriadne dôležité - ich úlohou nie je poskytovať komfort, ale doslovne udržať vodiča v polohe, z ktorej môže ešte vozidlo riadiť. Ostré zákruty a vysoké rýchlosti, to ide pri modeli 3.0 CSL Hommage k sebe.

Nová a staršia generácia BMW 3.0 CSL Foto: BMW

Koncept BMW 3.0 CSL Hommage môžete vidieť aj vy. Stačí prísť na podujatie Concorso d’Eleganza Villa d’Este v Taliansku, ktoré organizuje BMW a ktoré je strediskom pre prezentáciu krásnych veteránov a automobilových konceptov už od roku 1929.


Zdroj: tlačová správa spoločnosti BMW


ODPORÚČAME AJ:
Kráľovské kombi pre hlavu rodiny
Isetta: Zabudnuté povojnové auto so spotrebou iba tri litre
Nová krásavica z Talianska jazdí rýchlosťou vyše 330 km/h
Krajší Passat s elektrickým pohonom, to je nové C Coupé
SYNONYMUM ÚSPECHU: Toto je jedno z najúžasnejších áut súčasnosti

Komentáre