Auto&Techno

Automobilový drahokam Bizzarrini P538 mieri do aukcie

"Má vyše 5-litrový motor s výkonom 365 koní, extrémne nízky profil a tento rok oslávil päťdesiatku. Bizzarrini P538 je raritný kúsok pripomínajúci zlaté časy motorizmu. "

Erik Stríž, 25. júla 2015 12:00
Bizzarrini P538 (1965) Foto: RM Auctions
Bizzarrini nie je názov odvodený od skutočnosti, že by automobil vyzeral bizarne. Práve naopak, je skvelou ukážkou dizajnu športových automobilov šesťdesiatych rokov. Tie trpeli na vtedajšiu nevyspelosť karosárskych technológií, ktoré boli v priamom kontraste so schopnosťami dizajnérov a konštruktérov. Napriek tomu - alebo snáď práve preto - vyzerajú automobily spred päťdesiatich rokov tak dobre a charakteristicky.

Názov automobilu reprezentuje priezvisko jeho tvorcu, ktorého meno je Giotto Bizzarrini. Tento dnes už 89-ročný pán je autorom viacerých skvelých vozidiel, pričom jeho meno sa spája aj so známejšími značkami Ferrari a Alfa Romeo.

Giotto Bizzarrini, Ferruccio Lamborghini a Gian Paolo Dallara Foto: Wikimedia Commons

Majster Bizzarrini

Giotto Bizzarrini bol dlho považovaný za jedného z najvýznamnejších konštruktérov a dizajnérov 60. rokov minulého storočia a významne prispel k rozvoju talianskeho automobilizmu. Začínal v spoločnosti Alfa Romeo ako testovací vodič v 50. rokoch, kedy sa podieľal na vývoji modelu Giulietta. Toto krásne vozidlo je automobilku príznačné dodnes.

Neskorší prestup do Ferrari mal na Bizzarriniho veľký vplyv, spolupracoval napríklad aj na modeli Testa Rossa a neskôr sa stal lídrom tímu stojaceho za ikonickým Ferrari 250 GTO. Okrem Ferrari a Alfa Romeo sa Bizzarrini zapísal svojim dielom práce aj pre Lamborghini, Iso a ATS.

Životné dielo tohto pána, ktorého meno síce laická verejnosť nevie zaradiť, je pre svetový automobilizmus dôležité aj dnes a bez preháňania možno Bizzarriniho zaradiť do rovnakej siene slávy, v ktorej sa nachádzajú Henry Ford a Enzo Ferrari.

Bizzarrini P538 (1965) Foto: RM Auctions

Dizajn podriadený aerodynamike

Bizzarrini P538 má vyše 5-litrový motor s výkonom až 365 koní, extrémne nízky profil a celkom atypické predné partie. Nemožno tu ani hovoriť o prednej maske, kapota plynulo prechádza až k prednej hrane a svetlomety sú zasadené do masívnych oblúkov obklopujúcich kolesá. Je celkom zrejmé, že na každodenné jazdenie do práce tento klenot nebude.

Môžeme tvrdiť, že v prípade tohto vozidla bola vizuálna atraktivita posunutá na druhú koľaj, prioritou sa stal dizajn podriadený aerodynamike. Ale zrejme práve preto je zjavom, neprehliadnuteľným automobilom s vlastným celkom jedinečným charakterom.

Bizzarrini P538 (1965) Foto: RM Auctions

Cena by nemala presiahnuť milión dolárov

Bizzarrini P538 sa v týchto dňoch pripravuje na aukciu, prostredníctvom ktorej si bude hľadať nového majiteľa. Ten súčasný sa o vozidlo staral príkladne a v roku 2009 mu dokonca doprial expertnú generálku, na ktorú dohliadal aj sám Giotto Bizzarrini. Spoločne s ďalším expertom na vozidlá značky Bizzarrini, Jackom Koobsom, automobil dôkladne preverili a zisťovali aj to, či počas päťdesiatich rokov života neprešiel neodborným servisom alebo nebodaj tuningom.

Aj toto má prispieť k cene, za ktorú sa má automobil vydražiť. Aukčná spoločnosť RM Auctions, ktorá tento automobilový unikát dostala na starosť, očakáva predajnú cenu niekde medzi 700- až 900-tisíc americkými dolármi.

Zdroj: rmauctions.com


ODPORÚČAME AJ:
Isetta: Zabudnuté povojnové auto so spotrebou iba tri litre
Do veľkomesta stačia tri kolesá, päť konských síl a elektrina
Auto s výkonom 10 koní? V Číne žiadny problém
Toto je koncept mestského vozidla ako zo sci-fi filmu
Apple vyvíja nový elektromobil, ktorý by mal byť na trhu do roku 2020

Komentáre