Auto&Techno

Audi R8: Naprieč dekádami takmer bez zmeny

"Audi R8 je vo svete automobilizmu legendou. Nadčasový dizajn a vyspelé pohonné jednotky spolu s pohonom quattro spravili z toho vozidla sen asi každého chlapca. "

TASR, 4. novembra 2014 14:00
Audi R8 LMX (2015) Foto: Audi


Audi R8 je skutočným fenoménom. V roku 2003 Audi predstavilo koncept Le Mans quattro, ktoré sa až na niekoľko detailov nelíšilo od aktuálnej R8. Tá sa však začala vyrábať o tri roky neskôr a dnes môžeme povedať, že Audi R8 sa za tých osem rokov prakticky vôbec nezmenilo. Od čias Le Mans quattro je to dokonca až jedenásť rokov. Čo všetko na tomto ikonickom športovom vozidle oceňujú odborníci a čo laická verejnosť? Pozrieme sa na to detailnejšie v nasledovnom článku.

Audi Le Mans quattro Foto: AUDI

Prvý bol koncept Le Mans quattro


Audi R8 bolo prvýkrát predstavené svetu ešte ako koncept s názvom Le Mans quattro. V roku 2003 išlo o veľmi odvážnu víziu športového automobilu, vynikalo predovšetkým širokou kapotou, rozdelením prednej masky na tri horizontálne panely, nezvyčajnými svetlometmi s množstvom drobnejších svetelných prvkov a krásnou siluetou profilu. Je to už jedenásť rokov dozadu, avšak dizajn sa používa dodnes len v málo upravenej podobe. Le Mans quattro sa pýšilo výkonom až 449 kW (602 koní) a krútiacim momentom na úrovni 750 Nm.

Prvé Audi R8 (2007) Foto: Audi

Prvé R8 prišlo so 4,2-litrovým FSI


Spoločnosť quattro GmbH je dcérskou spoločnosťou Audi AG a práve ona sa v roku 2006 podpísala pod spustenie výroby skutočného cestného Audi R8. Okrem R8 vyrába napríklad aj Audi Q7 V12 TDI quattro. Audi R8 z roku 2006 je takmer na nerozoznanie od jej súčasnej podoby a v porovnaní s koncepčným vozidlom Le Mans quattro takisto prišla iba o niekoľko detailov. Spočiatku sa R8 vyrábalo iba s benzínovým motorom 4.2 FSI, ktorý vozidlu doprial výkon 309 kW (414 koní). V skutočnosti išlo o vylepšený motor z Audi RS4.

Zaujímavosťou vozidla Audi R8 je jeho pôvod v Lamborghini Gallardo a skutočnosť, že jeho konštrukcia Audi Space Frame je tvorená hliníkovým monokokom.

O dva roky neskôr (2008) sa R osmička dočkala silnejšieho motora 5.2 FSI s výkonom 391 kW (525 koní) a súrodencov. Audi ukázalo svetu koncept naftových R8 V12 TDI a R8 TDI Le Mans. Výkon naftového konceptu bol veľmi pôsobivý, presahoval výsledky prvej benzínovej generácie 4.2 - až 368 kW (493 koní).

Audi R8 Spyder 4.2 FSI quattro (2011) Foto: Audi

Najnápadnejší kabriolet na svete?


Významným rokom v histórii modelu R8 sa stal ročník 2009. Práve v jeho priebehu sa mohla verejnosť prvýkrát stretnúť s celkom novým R8 v štýle kabriolet. Vidieť ho však bolo už trocha skôr, kabriolet s názvom R8 Spyder sa použil vo filme Iron Man 2.

Predstavený R8 Spyder 5.2 FSI quattro je dodnes ikonický a jedinečný automobil. Pozoruhodná je na vozidle najmä jeho zadná polovica, ktorá je celkom prekrytá a u menej znalých pozorovateľov budí dojem, že snáď obsahuje veľký batožinový priestor. V skutočnosti je pod karosériou motor s objemom valcov až 5,2 litra.

Audi R8 V10 Spyder (2013) Foto: Audi

Predaj vozidiel R8 Spyder 5.2 sa spustil až v roku 2010 a hneď o rok neskôr sa k nemu pridal aj model Spyder 4.2 FSI. Menší objem valcov motora znamenal o niečo nižší výkon, ale stále dostatočný na to, aby ohromnou silou zatlačil oboch členov posádky do sedadiel.

Audi R8 e-tron koncept (2009) Foto: Audi

Ešte v roku 2009 sa Audi začínalo zaoberať myšlienkou na elektrický automobil s dizajnom modelu R8. V tomto roku sme mali možnosť uzrieť prvý koncept a dva roky neskôr dokonca prototyp automobilu Audi R8 e-tron. Rozdiel medzi víziami z rokov 2009 a 2011 je značný, avšak stále sa výrobca drží toho, čo sa ľuďom na R8 tak veľmi páči - elegantný profil kupé, široká kapota a ikonický vzhľad prednej masky.

Audi R8 LMX (2015) Foto: Audi

Posledné edície R8 sme už videli, pripravuje sa nová generácia


Najnovšie správy o Audi R8 hovoria o limitovaných sériách LMX a Competition. Audi R8 LMX je výkladnou skriňou moderných technológií, pracuje s motorom s výkonom až 419 kW (570 koní) a jej laserové svetlomety dosvietia až do vzdialenosti 600 metrov. Model Competition sa považuje za “ľudovejšiu” verziu R8 LMX a tiež za poslednú edíciu aktuálnej Audi R8.

Pripravované Audi R8 (2016) Foto: MOTOR AUTHORITY

Prvej (súčasnej) generácie sa od roku 2010 predalo 55-tisíc kusov. V tejto chvíli nie je celkom jasné, ako bude vyzerať druhá generácia Audi R8 s ročníkom 2016, avšak na internete už kolujú fotografie z jej testovania. Na fotkách nie sú viditeľné detaily alebo celkový vzhľad vozidla, vyzerá to však skôr na evolúciu dizajnu, nie jeho radikálnu inováciu.

ODPORÚČAME AJ:
Nová Škoda Fabia má lepší dizajn a bezpečnostné systémy
BMW ukázalo nové X6M a X5M, sú silnejšie a modernejšie
Budúca kráľovná limuzín z dielne Infiniti
Najbrutálnejšie SUV pre celebrity prežije aj apokalypsu
Porsche 964, legenda žijúca dodnes

Komentáre