Auto&Techno

Športiak, ktorý jazdí na zemný plyn

"Nová generácia športových automobilov z Nemecka vyzerá skvostne. Zaujímavosťou je, že sa od výroby ponúka aj s pohonom na zemný plyn CNG. "

Erik Stríž, 14. septembra 2016 9:00
Audi A5 Sportback g-tron (2017) Foto: Audi
Nové Audi A5 Sportback je športovejšie, výraznejšie a charizmatickejšie ako kedykoľvek predtým. Je pretkané modernými technológiami, jeho profil zreteľne hovorí o športových jazdných vlastnostiach a vzhľadom na výkon ponúka veľmi priaznivú spotrebu. Zámer zvyšovať efektivitu pohonných systémov dospel k tomu, že sa novinka bude predávať aj ako g-tron, teda na stlačený zemný plyn CNG.

Možno, že aj vy ste už niekedy zachytili názov e-tron. Je to pomenovanie takých automobilov značky Audi, ktoré využívajú na svoj pohon jeden, prípadne aj viac elektrických motorov. Ide o zatiaľ najčistejšiu a najefektívnejšiu formu pohonu osobných automobilov, hoci sa často polemizuje o environmentálnej záťaži pri samotnej výrobe podobných vozidiel.

Audi A5 Sportback g-tron (2017) Foto: Audi

Dizajn, na ktorý si treba zvyknúť

Dalo sa očakávať, že dizajn verzie Sportback bude výrazne čerpať zo vzhľadu stále čerstvého A5 Coupé, ktoré môžeme považovať za jedno z najkrajších šporiatov na planéte. O niečo praktickejší variant Sportback má štyri dvere pre vstup do interiéru, vzadu sú ďalšie rozmerné dvere pre prístup do batožinového priestoru a pohľad z profilu poukazuje na príbuznosť s liftbackmi a sedanmi.

A5 Sportback je dlhé 4,73 metra, široké 1,84 a vysoké 1,38 metra. Už na prvý pohľad je zjavná snaha dizajnérov o vytvorenie krásneho športového automobilu, ktorý bude perfektne držať na vozovke a poskytne nadštandardný priestor v interiéri. Samozrejmosťou v podobných automobiloch je dlhá kapota a krásny profil s postupne sa zvažujúcou strechou.

Audi A5 Sportback g-tron (2017) Foto: Audi

Interiér

Nemožno si nevšimnúť veľký 12,3-palcový farebný displej, ktorý celkom nahradil analógovú prístrojovú dosku. Je súčasťou konceptu Virtual Cockpit, ktorý Audi predstavilo ako súčasť svojej stratégie s veľkým redizajnom svojich automobilov. Tie majú byť už na prvý pohľad technicky vyspelé, čo dokazujú ostro rezanými rysmi vonku a bohatou technikou vo vnútri.

Virtuálny kokpit je pôsobivý a prehľadný. Navigácia preberá satelitné fotografie zo služby Google Mapy, takže vizuálne ide o mimoriadne divadlo priamo pred volantom. Možnosť vidieť okolie vozidla z vtáčej perspektívy dodáva navigácii celkom nový rozmer. Rozlíšenie tohto 12,3-palcového displeja je 1440×540 pixelov. Na počítači by to asi nebolo celkom ideálne rozlíšenie, ale v aute celkom vyhovuje.

Grafika na displeji sa mení v závislosti od toho, čo práve vodič potrebuje a chce. Informuje o stave vozidla vo vizuálne prehľadnej forme, zobrazuje počasie, navigáciu s reálnymi satelitnými fotografiami a podobne. Samozrejme, základom je elegantné vyobrazenie otáčok motora, aktuálnej rýchlosti a stavu nádrže s palivom.

Audi A5 Sportback g-tron (2017) Foto: Audi

Kombi opäť nebude

Nové Audi A5 sa bude predávať v niekoľkých verziách a úrovniach výbavy. Sportback bude predstavovať praktickejší typ, zatiaľ čo Coupé bude určené skôr pre individualistov. Variantu kombi (Avant)sa s istotou nedočkáme, pretože tieto vozidlá sa v rodinnom balení skrátka nevyrábajú. Tí, ktorí by chceli, majú možnosť zadovážiť si A4 vo verzii Avant, ktorá je síce odlišná, čo sa týka jazdných vlastností, má však veľmi podobný charakter.

Pohon na zemný plyn


Zaujímavým variantom novej A5 Sportback bude jej prevedenie g-tron. Je to podobné označenie ako e-tron, ktoré využíva elektrický pohon, g v tomto prípade znamená “gas”, teda plyn. Skutočne, už od výroby dokáže toto športové Audi jazdiť na stlačený zemný plyn CNG, Audi e-gas alebo benzín. Zákazník si môže medzi týmito paliva vyberať pri každom dopĺňaní pohonných hmôt.

Zaujímavosťou je, že A5 Sportback je tretím modelom od Audi s podporou spaľovania zemného plynu. Už poznáme A3 Sportback g-tron a A4 Avant g-tron. Ten je oveľa priaznivejší k životnému prostrediu, pretože vo svojej prémiovej kategórii ide o vôbec prvý model, ktorý malými emisiami benzínového motora prekonáva aj svojich naftových konkurentov.


ODPORÚČAME AJ:
Prvé SUV zo Španielska dostalo nemecké akcenty a prekvapivo nízku cenu
Dajú sa pomocou tereňákov búrať domy? Američania tvrdia, že áno
Taliani a ich pokus napodobniť americký džíp
Pick-up s úchvatným dizajnom odvezie osem ľudí aj s jachtou
Návod: Ako zničiť luxusné SUV? Hlavne sa nenechať odradiť múrom

Komentáre