Auto&Techno
Šesť tipov, ako jazdiť na elektromobile efektívnejšie
Erik Stríž, 24. novembra 2016 12:006 tipov, ako jazdiť na elektromobile efektívnejšie. Na fotografii je nabíjanie elektromobilu Nissan Leaf. Foto: Nissan
Elektromobily sú významný technologický míľnik, ale väčšiemu dopytu po nich stále bráni ich vysoká nadobúdacia cena, krátky dojazd a dlhý čas nabíjania. Všetci majitelia elektromobilov preto musia neustále myslieť na to, koľko kilometrov najazdia nasledujúci deň, aby neostali stáť s vybitým vozidlom niekde v meste. V skutočnosti dojazd elektrických automobilov nie je vôbec zlý, neprimeraný je čas ich dobíjania - pokiaľ nebude plné dobitie trvať tri minútky, ako tankovanie benzínu a nafty, vždy to bude problém.Existuje niekoľko spôsobov, ktoré umožnia využívanie kapacity batérie čo najefektívnejšie. Je to iba zopár zvykov, ktoré uvádzame v súvislosti s elektrickými autami, ale platia aj pre benzínové, naftové a iné pohony. Nikto predsa nechce platiť priveľa za dopravu...
Navigácia v aplikácii Google Maps Foto: Google
Plánujte si trasy
Nesprávne odbočenie na križovatke a blúdenie po meste môže spôsobiť, že na svojom vozidle najazdíte denne aj o desiatky kilometrov navyše. Ani nehovoríme o prípade, keď neodbočíte na správnom výjazde z diaľnice. Plánovať si trasy ešte pred vyrazením na cestu má význam bez ohľadu na to, či jazdíte autom, motorkou, bicyklom, pešo alebo hoci autobusom. Pri elektromobile to zaváži o to viac, že v prípade potreby budete mať takto našetrené kilometre možnosť použiť v nečakaných situáciách.Ilustračné foto Foto: TASR/Pavol Ďurčo
Udržiavajte auto v dobrej technickej kondícii
Správny tlak v pneumatikách zabezpečí, že automobil bude mať viacmenej takú spotrebu energie a paliva, ako uvádza výrobca. S touto spotrebou priamo súvisí aj celkový technický stav vozidla, preto je nanajvýš nevyhnutné, aby ste mu venovali dostatok pozornosti. Zaujímavosťou je, že elektromobily nie je potrebné dávať do servisu pre výmenu oleja. Žiadny motorový olej sa do nich nenalieva, pretože pracujú na sucho bez neho.Nenechávajte zbytočne pustenú klimatizáciu
Na spotrebu majú negatívny vplyv aj otvorené okná, pretože dramaticky zhoršujú celkovú aerodynamiku vozidla. Ale ešte väčší vplyv na spotrebu elektriny majú klimatizácia a vyhrievanie sedadiel. Zatiaľ platí, že ak to nie je nevyhnutné, ani klímu nepúšťajte. A keď tak robíte, dávajte si aspoň pozor na to, aby nebola pustená zbytočne. Na internetových fórách s majiteľmi elektromobilov kolujú rady, že je lepšie na krátky čas pustiť v zime vyhrievanie sedadiel, ako zohrievať celý interiér klimatizáciou. Ideálne je mať auto počas dňa a noci v tepelne dobre izolovanej, prípadne rovno vykurovanej garáži.Elektromobily majú netypickú prístrojovú dosku, spotreba sa uvádza v kWh/100 km. Na fotografii je interiér nového VW e-Golf s 35,8 kWh akumulátorom a dojazdom 300 km. Foto: Volkswagen
Jazdite mierne
Pri klasických spaľovacích motoroch platí, že udržiavať počas jazdy veľmi nízke otáčky nie je dobré pre motor. Elektrický motor však funguje celkom inak, ako jeho spaľovacie alternatívy a nevadí mu podtáčanie. Takýto pojem ani nepozná, pretože nemá otáčky voľnobehu, ku ktorým priblíženie by mohlo vyvolať jeho zastavenie, takzvané “skapanie”.Využívajte nastavenia vozidla
Moderné automobily s akýmkoľvek druhom motora sú zvyčajne vybavené multimediálnym systémom, ktorého súčasťou je aj možnosť upravovať niektoré nastavenia vozidla. Napríklad v automobiloch prémiových značiek si môžete individuálne nastaviť aj úroveň efektívnosti tlmičov, správanie motora, osvetlenie v interiéri a podobne. Tieto nastavenia sú aj v elektromobiloch a je rozumné venovať im pozornosť. Správnym nastavením funkcií a skúsenosťou totiž môžete priaznivo ovplyvniť finálny dojazd na jedno nabitie.Nabíjací konektor koncepčného automobilu Audi e-tron. Foto: Audi
Snažte sa o spotrebu energie aspoň 6 km za 1 kWh
Kapacita batérií elektromobilov sa udáva v kWh (kilowatthodina) a platí, že čím je toto číslo vyššie, tým lepší dojazd automobil dosahuje v bežnej prevádzke. Napríklad elektromobily značky Tesla majú 70, 75 a 90 kWh akumulátory, malý Volkswagen e-Up! sa ponúka s 18 kWh batériou. Najnovší model e-Golf sa bude dodávať s akumulátorom s kapacitou 35,8 kWh a maximálny dojazd dosiahne 300 kilometrov. Zvýšením kapacity akumulátorov sa nedávno modernizovali aj známe elektromobily BMW i3 a Nissan Leaf.Elektromobily preto merajú spotrebu energie pomerom kWh ku kilometrom, teda napríklad počtom kilometrov na jeden kWh alebo počtom kWh na 100 kilometrov jazdy.
Za ideálnych okolností by mal mať Volkswagen e-Golf (2017) s 35,8 kWh batériou spotrebu energie 11,9 kWh/100 km, respektíve 8,4 km/kWh. To platí za predpokladu, že maximálny dojazd 300 kilometrov skutočne zodpovedá realite.
V praxi je však dosahovanie týchto údajov veľmi náročné. V zimnom období sa priemerná spotreba energie celkom bez problémov vyšvihne aj nad 40 kWh/100 km, o čom sme sa mali príležitosť presvedčiť aj osobne. Elektromobily skrátka ešte potrebujú nejaký čas na vývoj, dovtedy sa ich majitelia budú musieť zmieriť s problematickým dojazdom a neustále myslieť na to, či na ceste z práce nezostanú stáť kdesi v dopravnej zápche.
ODPORÚČAME AJ:
Poznáte rozdiel medzi hybridom, plug-in hybridom a elektromobilom?
Ako budú vyzerať autá za sto rokov? Možno aj takto
Elektrické skateboardy a ich nenápadný vzostup
Buduje sa auto s nekonečným dojazdom
Kto prevezme zodpovednosť za správanie samojazdiacich áut?