Autá

Páky prevodoviek v automobiloch - vedeli by ste ich ovládať všetky?

"Automatické prevodovky nie sú nový vynález, ale až v posledných rokoch sa ich ovládače dočkali kreatívnych dizajnových prevedení. Pozrite sa, ako rozdielne môžu byť v rôznych automobiloch. "

Erik Stríž, 14. mája 2015 13:00
Porsche Macan Foto: Porsche
Ako tento prvok každého automobilového interiéru nazvať? Raz sa používa názov prevodová páka, inokedy volič prevodovky alebo radiaca páka. Zvyčajne sa pojem radiaca páka používa pri manuálnych prevodovkách a volič prevodovky prináleží skôr automatom. Vo všeobecnosti sa totiž nedá povedať, že by boli automobily s automatickou prevodovou vybavené pákou - niekedy je to aj kotúč alebo posuvný prepínač.

Tým sa dostávame k predmetu tohto článku: roznorodosti voličov automatických prevodoviek. Majú rôzne veľkosti, tvary, dokonca sa líšia aj v spôsobe ovládania. Myslíte si, že viete ovládať automatické prevodovky bez problémov? Aj keď ste skúseným vodičom, možno by ste pri niektorých značkách trocha zaváhali.

BMW X6 Foto: BMW

BMW X6

BMW a jeho volič automatickej prevodovky je už ikonický. Má kompaktné rozmery, atypický tvar a priamo na sebe zobrazuje informáciu o tom, akú voľbu ste práve zaradili. Jeho ergonomický tvar je natoľko jedinečný, že si ho nemožno zmýliť s voličom prevodovky žiadnej inej značky.

Volič automatickej prevodovky je zvyčajne obklopený rôznymi tlačidlami a ovládačmi, ktorými vodič alebo spolujazdec môžu obsluhovať systém iDrive alebo nastavovať režimy jazdy. Na fotografii môžete vidieť interiér vozidla BMW X6.

Audi Q7 Foto: Audi

Audi Q7

Celkom odlišný prístup k dizajnu voliča automatickej prevodovky pristúpilo Audi. Na ovládací prvok na stredovej konzole vozidiel BMW sa nepodobá ani len zďaleka, hoci plní rovnaké funkcie. Na snímke sa nachádza interiér SUV-čka Audi Q7 v jeho najnovšej generácii, ale rovnaký vzhľad voliča ste mohli vidieť aj v iných modeloch výrobcu.

Audi celkom opustilo koncept páky, namiesto nej zvolilo akýsi posuvný prepínač s rozmermi pasujúcimi do dlane. Rovnaký koncept, ale s upraveným rozložením svietiacich symbolov a inými materiálmi nachádzame aj v ostatných vozidlách Audi.

Range Rover Evoque Foto: Land Rover

Land Rover a Jaguar

Je tomu už nejaký piatok, čo automobilka Jaguar začala do svojich vozidiel dávať voliče automatickej prevodovky zakomponované do kruhového ovládača. Toto nezvyčajné, ale vizuálne i funkčne atraktívne riešenie sa stalo pre Jaguar typické a dostalo sa aj do veľkých Land Roverov.

Vo východzom stave tento kruhový ovládač ani nie je viditeľný, pretože je zapustený do stredovej konzoly. Až keď do automobilu nasadne vodič a naštartuje motor, vysunie sa aj kruhový ovládač automatickej prevodovky a umožní tak ovládanie vozidla.

Ford Mondeo Foto: Ford

Ford Mondeo

Ford má vo svojom portfóliu automatické prevodovky už veľmi dlhý čas, ak by ste ale čakali, že prechádzali veľkými zmenami dizajnu ovládačov, budete sklamaní. V najnovšom Forde Mondeo nachádzame volič automatickej prevodovky spracovaný do podoby tradičnej páky, s akou sa stretávame pri mnohých iných značkách.

Práca s takouto prevodovkou je veľmi jednoduchá, intuitívna a nevyžaduje si žiadnu špeciálnu inštruktáž. Na prvý pohľad vyzerá dokonca ako radiaca páka manuálnej prevodovky, o rozdielnej technológii dáva vedieť iba rozloženie polôh prevodových stupňov. V prípade nového Mondea sa páka pohybuje iba v jednej línii.

Mercedes-Benz GLE Foto: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz GLE

Nový Mercedes s označením GLE je pre automobilku významný. Hovorí sa, že ide o dizajnovú kópiu bavoráku X6, fanúšikovia Mercedesu však radšej píšu o rozširovaní modelovej palety s ohľadom na aktuálne trendy.

V novom GLE bude použité rovnaké rozloženie ovládačov, aké nachádzame aj v iných lepších modeloch automobilky. Na stredovej konzole sa nachádza iba ovládač multimediálneho rozhrania, páka automatickej prevodovky je na pravej strane za volantom. Praktická skúsenosť s týmito ovládačmi prevodovky je veľmi pozitívna, vodič nemusí nikdy nahmatávať ovládač - vždy ho má na dosah prstov, aj keď nezloží dlane z volantu.

Existuje ešte veľké množstvo iných prevedení, ktoré sa líšia nielen dizajnom, ale aj spôsobom použitia a prítomnosťou nových funkčných pozícií. Dobrou správou pre všetkých ľudí, ktorí sa bežne bránia novej skúsenosti je, že keď sa naučia ovládať automatické prevodovky ako také, prechádzať z jednej značky na inú už nebude väčší problém.


ODPORÚČAME AJ:
Manuálne prevodovky ešte nevymierajú, majú ich aj skvelé drahé autá
Isetta: Zabudnuté povojnové auto so spotrebou iba tri litre
Auto nenaštartuje, keď zistí opitosť alebo únavu
Stav svojho auta si budete môcť pozrieť aj na hodinkách
Elektromotor s prevodovkou? Elektrický Beetle tak zlepšuje dojazd

Komentáre