Autá

Niekdajší Žiguli vyrába autá aj dnes - a vôbec nie sú zlé!

"Spomínate si na staré žiguláky? Tieto hranaté autá sú nerozlučne späté s ulicami československých ciest a mnohí si ich dodnes pletú so starými škodovkami. Nie je sa čomu čudovať, veď také modely Lada 2101 a Škoda 110 MB sa na seba až podozrivo podobali, ak ste sa na ne pozerali spredu. "

Erik Stríž, 23. júla 2016 10:00
Dobová reklama na variant kombi. Foto: Lada
Vedeli ste však, že značka Žiguli vyrába osobné automobily ešte aj dnes? Názov automobilky je Lada (čo je aj u nás stále známa značka) a popri sedane Kalina sa jej roky darí vyrábať legendárny off-road Niva.
Lada 1201 a Škoda Š 110 LS (typ 100/110) Foto: Lada/Škoda

Taliansko-ruská spolupráca aj pre Československo

Lada, Žiguli alebo VAZ, stále ide o rovnakú značku. U nás populárne žiguláky je však pomenovanie, ktoré sa oficiálne vytratilo v priebehu osemdesiatych rokov, ostalo však súčasťou československého žargónu a snáď aj synonymom pre sovietske osobné automobily.

Zaujímavosťou (a pre mnohých veľmi prekvapujúcou) je skutočnosť, že toto údajne rýdzo ruské auto bolo v skutočnosti prerobeným talianskym Fiatom. Stalo sa to v roku 1966, že sa sovietska automobilka VAZ dohodla na spolupráci s talianskym automobilovým koncernom Fia, výsledkom ktorej bola o tri roky neskôr produkčná verzia automobilu VAZ 2101. Tento osobný automobil poznáme aj ako Lada 2101 a zároveň ako typický žigulák.

Typické vozidlo československých ciest: ľudový žigulák Foto: Wikimedia Commons
Továreň na osobné autá predviedla svoju flexibilitu vo výrobe tým, že v priebehu rokov vypustila na spolupracujúce trhy niekoľko ďalších modelov využívajúcich základ prvej 2101. Išlo napríklad o generačne modernizovanú 2102, 2102 Kombi, 2104 Kombi až po 2107.

Zrejme najväčšou inováciou v produktovom portfóliu značky LADA/VAZ bol model Niva, prvý off-road. Dôkazom, že išlo o vydarené vozidlo na cesty i necesty, je Niva na dnešných cestách. Využívajú ho poľovníci, bezpečnostné zložky a mnohí ďalší, ktorí potrebujú jazdiť aj cez polia a nespevnený terén. V modernej ponuke predajcov však už Niva figuruje pod názvom 4×4.

Lada Vesta Foto: Wikimedia Commons

Lada dnes

Za prvý skutočne moderný model od tohto výrobcu je Kalina, menší hatchback a sedan s pekným dizajnom a praktickými rozmermi. Dnes sa predáva v druhej generácii a popri karosárskych variantoch sedan a hatcback sa dá kúpiť aj ako station wagon a cross.

Značka Lada funguje aj dnes, hoci sa o nej často nepíše. Má pritom pomerne zaujímavé modely, ktoré vedia zaujať nižšou nadobúdacou cenou. Model Vesta je päťmiestny sedan, ktorý má štvordverovú trojpriestorovú karosériu so samostatným batožinovým priestorom, má mderný dizajn a priestranný interiér s možnosťou vybavenia doplnkovými funkciami.

Lada Granta sa vyrába ako sedan a liftback Foto: Wikimedia Commons
O niečo viac priestoru ponúka model Granta, ktorý sa vyrába ako sedan a liftback. Práve ako liftback vyzerá veľmi pôsobivo, navyše spája výhody sedanu a kombíku v jeden celok.

Očakávaný model XRAY bude prvým crossoverom od ruskej automobilky. Foto: Wikimedia Commons
A naozaj skvele vyzerá crossover s názvom XRAY, ktorý by mohol pokojne konkurovať nejednej francúzskej značke. Slovenský trh sa zatiaľ na tento model iba pripravuje, vraj bude v predaji od októbra tohto roka. Crossover je postavený na rovnakom základe, ktorý môžete nájsť v Dacii Sandero, teda na platforme s názvom B0. Lada však tvrdí, že použila množstvo vlastných technických prvkov a dizajn navrhla sama. Nepochybne najviac prekvapujúca je skutočnosť, že na domácom trhu v Rusku sa už crossover predáva za cenu nižšiu ako 7-tisíc eur.



ODPORÚČAME AJ:
Staré televízne reklamy na autá: Jednoduché zábery a veľa rečí
Pamätáte si legendárnu československú sanitku Škoda 1203?
Zisťovali sme, na akých autách jazdili historické osobnosti
Lokomotíva alebo auto? Tento veterán skombinoval oboje dovedna
Staré Tatrovky: Prúdnicové karosérie a nezameniteľný charakter

Komentáre