Autá

Pamätáte si legendárnu československú sanitku Škoda 1203?

"Je to jedno z najtypickejších československých automobilov. Tisícdvestotrojka je snáď nauniverzálnejším autom na svete, používala sa prakticky na všetko. "

Erik Stríž, 10. júna 2016 12:00
Škoda TAZ / 1203 Foto: Wikimedia Commons

Búrlivá história a vplyv komunistov na výrobu

História populárnej tisícdvestotrojky sa začína v roku 1958, kedy sa prvé kusy vo verzii pre rýchlu zdravotnícku pomoc objavili na libereckých výstavných trhoch. Od prvého odprezentovania verejnosti po sériovú výrobu však prešlo až dvanásť rokov (1969), pričom ešte stále dokázala Škodovka zaujať široké masy ľudí nadčasovým dizajnom.

Prvopočiatky modelu úžitkovej Škodovky však siahajú do roku 1955, kedy automobilovým závodom zadalo objednávku vtedajšie Ministerstvo automobilového průmyslu spoločne s Podnikem zahraničního obchodu Motokov. Prototypy automobilov postavených na podvozku Škody 1200 mali názvy Škoda 979/I až /V.

Následne prešli celé roky, v priebehu ktorých sa automobilové závody reštruktualizovali, menili svoje priority a stavali najmä sedany 1000 MB. Až po rôznych peripetiách s neschopnosťou zabezpečenia dodávateľov súčiastok dostala Škodovka pokyn pokračovať v samostatnom vývoji modelu 1201, z čoho vzišla pomerne populárna Škoda 1202 (1961–1973).

V priebehu rokov sa závodom AZNP podarilo vyrobiť niekoľko rôznych modelov a prototypov úžitkových automobilov, ktoré už môžeme považovať za priamych predchodcov slávnej 1203 - celkovo ich bolo desať, od chladiarenskej dodávky, cez dva mikrobusy až po tri sanitky.

Škoda TAZ / 1203 Foto: Wikimedia Commons
A práve vtedy sa zistilo, že sériová výroba nebude v českom Vrchlabí možná, z technologických i kapacitných dôvodov. Vedelo sa, že termín expedície prvých kusov k termínu 1. 1. 1968 nie je možný. Zakázku teda získal závod Kovosmalt v slovenskom meste Trnava, kde dovtedy vyrábali elektrospotrebiče. Príde vám to komické? Taká bola realita, na príkaz sa vtedy musel zmeniť aj celý charakter výrobného podniku. V Trnave sa najprv vyrábali motory pre Škodu a nápravy pre slávnu vétriesku Praga V3S (1963).

V priebehu rokov 1968 až 1981 sa v automobilovom závode vo Vrchlabí vyrobilo celkovo 69 727 kusov úžitkových automobilov od Škody, v roku 1981 sa už celá produkcia presunula do Trnavy a model sa pomenoval Škoda TAZ.

Až po tridsiatich rokoch neskôr sa výroba Škody TAZ vrátila späť do Českej republiky, kedy právo na jej produkciu získala firma Roman Jirouš – OCELOT.

Zdroje uvádzajú, že úžitková Škodovka sa vyrábala až do roku 2003, avšak iba v limitovanom počte okolo sto kusov ročne. Tá pravá sériová výroba sa zastavila v revolučnom roku 1989. Na konkrétnu objednávku ju však vedia v Žacléři vyrobiť ešte aj dnes.

Škoda TAZ / 1203 Foto: Wikimedia Commons

Sanitky plné nedostatkov, ktoré však pomáhali

Česko aj Slovensko je plné tragikomických príbehov o tom, ako na Škode 1203 trvala jedna dvadsaťkilometrová cesta tri hodiny, ako bolo potrebné počas jazdy do kopca zastaviť a obliať motor vodou, aby sa schladil, ako mali sanitky ostré hrany v interiéri a žiadne úchopy pre personál a podobne.

Tiež sa hovorilo, že ľudí toto auto sprevádzalo celý život - maminku najprv 1203 odviezla do pôrodnice ako sanitka, v priebehu života poslúžila rôznymi praktickými verziami, potom zaviezla s nálepkami Verejnej bezpečnosti pre dlhé vlasy, nakoniec sa v nej ľudia viezli na vlastný pohreb, kedy ju používali funebráci.

Skoro neskutočné bolo, že automobil nemal prednú kapotu, k motoru bol priestor priamo z prednej časti interiéru. Karoséria vozidla trpela na nepresnosti a časté korózie najmä na zadných dverách. Už z výroby tieto automobily vychádzali s vadami, o ktorých sa vedelo, preto už pri preberaní nového vozidla zákazníkom boli prítomní mechanici, ktorí ešte na poslednú chvíľu odstraňovali chyby.

Škoda 1203 mala hrozné jazdné vlastnosti, malý výkon, prehrievajúci sa motor, zlé odstupňovanie prevodovky s priveľmi dlhou radiacou pákou, neskutočne sa triasla a bola pomalá.

Aj napriek tomu však tisícdvestotrojka slúžila celé desaťročia ako sanitka, počas ktorých zachránila snáď milióny životov.


ODPORÚČAME AJ:
Staré Tatrovky: Prúdnicové karosérie a nezameniteľný charakter
Zisťovali sme, na akých autách jazdili historické osobnosti: Winston Churchill jazdil na nemeckom Daimleri a revolucionár Vladimír Lenin na britskom Rolls-Royce
Staromódne autá sa vyrábajú aj dnes a toto sú tri najkrajšie
Willys, pôvodca všetkých džípov, sa dá rozobrať a zložiť za 4 minúty
Britská automobilka už 60 rokov vyrába rovnaký model, stal sa legendou

Komentáre