Autá
Prevrátili sme sa v aute, aby sme preverili spoľahlivosť pásov
Erik Stríž, 22. apríla 2016 13:00
My sme si význam bezpečnostných pásov vyskúšali na vlastnej koži na simulátore prevrátenia na motoristickom okruhu Slovakia Ring. Sadnete si do hatchbacku Kia Cee'd, pripútate sa bežnými bezpečnostnými pásmi a vozidlo sa otočí niekoľkrát okolo svojej osi. Je to zvláštny pocit, keď nás sila gravitácie zatlačila na dvere a následne nechala visieť dole hlavami. Bezpečnostný pás nás spoľahlivo udržal na sedadle a dokonca to ani veľmi nebolelo.
Predstavujeme si, ako by sme lietali po interiéri auta, keby sme sa nezapli. Bolo by to riadne ródeo aj bez býka - a nielen pre človeka, ktorý by takto pri prevrátení auta “lietal”. Svojím pohybom by priamo ohrozoval aj ostatných pasažierov, ktorí by sa ani nemohli brániť jeho nechceným úderom, kopancom a nárazom. Predstavte si, že vás opakovane celou váhou privalí 80-90 kilový chlap…
Ilustračné video. Zdroj: Continental Novodubnický maratón 2014 - simulátor (youtube.com)
História bezpečnostného pásu
Prvý bezpečnostný pás bol navrhnutý v roku 1903 istým Louisom Renaultom, ktorý ho však ešte v tom čase nevyužil v žiadnom zo svojich automobilov. Mal celkovo päť bodov, teda štyri okolo človeka a jeden spoločný približne v oblasti jeho brucha. Tento koncept sa uchytil v leteckom priemysle a od roku 1913 bol súčasťou výbavy lietadiel, do automobilov si ešte hľadal cestu dlhšie.Pás prešiel úpravou z 5-bodového na súčasný 3-bodový koncept, za ktorý sa zaslúžila automobilka Volvo a v roku 1948 sa stal súčasťou výbavy modelu Tucker Sedan. Do štandardnej bezpečnostnej výbavy bol však zaradený až v roku 1959 Volvom, pričom ešte tri roky predtým si jeho použitie v automobilovom priemysle nechal patentovať Ford.

ODPORÚČAME AJ:
Willys, pôvodca všetkých džípov, sa dá rozobrať a zložiť za 4 minúty
Kompaktné SUV-čko rozpozná, či jazdí na suchej alebo mokrej ceste
Škoda Yeti na elektrinu, ktorú si môžete kúpiť už dnes
Mercedes-Benz GLS: Čím väčšie, tým luxusnejšie
Nová technika v autách chce predvídať správanie detí a kengúr