Autá
Jeden z najkrajších medzivojnových veteránov sveta je iba replika
Erik Stríž, 23. decembra 2016 9:00BMW 328 Kamm Coupé (1940) Foto: BMW
Písal sa rok 1939, keď na motoristickom okruhu Le Mans v 24-hodinovke zvíťažil športový špeciál BMW 328 Touring Coupe. V rovnakom roku víťazil aj na RAC Rally a ešte rok predtým aj na prestížnom Mille Miglia. Krásne BMW 328 Touring Coupe sa vyrábalo v rokoch 1936 až 1940 a na jeho základe vznikla aj celkom jedinečná verzia Kamm Coupé. BMW 328 Kamm Coupé nieslo meno po Wunibaldovi Kammovi, špičkovému odborníkovi na automobilovú aerodynamiku. Stalo sa jedným z najtypickejším automobilov značky BMW v histórii a inšpiráciou aj pre iné značky. Vo všeobecnosti sa BMW 328 považuje za podklad slávneho Jaguaru XK120 z roku 1948.
BMW 328 Kamm Coupé (1940) Foto: BMW
Krásny dizajn, ktorý nikto neprekoná
Rozdiel medzi klasickým modelom 328 Touring Coupe a jeho verziou Kamm Coupe je viditeľný už na prvý pohľad, hoci predné partie vozidla ostali zachované. Boli typické kruhovými svetlometmi a masívnymi oblúkmi ťahajúcimi sa od dverí cez blatníky predných kolies až tam, kde sa bežne umiestňuje nárazník. Tento veterán žiadny nárazník nemal, čo bola tiež kuriozita. Celkovo sa zo série 328 Kamm vyrobilo päť modelov, z toho tri roadstery a dve kupé.Uprostred rozmerných blatníkov sa nachádzala dominantná maska chladiča štylizovaná do podoby dvoch vertikálne predĺžených ľadviniek, vďaka ktorým automobily značky BMW celkom jednoznačne rozoznávame až dodnes. Stala sa predným zakončením zaoblenej kapoty, ktorá môže evokovať nos.
Zdroj: Klassiker : BMW 328 Kamm Coupe - Oldtimer Video ...............Oeni (youtube.com)
Obzvlášť pôsobivý bol pohľad na vozidlo z profilu. Blatníky, ktoré sú už prednom pohľade nápadne veľké a robustné, sú pri pohľade z boku extrémne predĺžené k zadnej časti s tým, že predné kolesá boli až v úplne prednej časti. Smerom dozadu sa postupne zužovali až k dverám, kde splynuli s hranou podvozka a karosérie. Zadné kolesá boli v záujme zachovania efektívnej aerodynamiky prekryté kovovým krytom, takže pre vonkajšieho pozorovateľa bola viditeľná iba malá časť pneumatiky.
Zadná časť vozidla je tvorená samotným kokpitom, karoséria je mimoriadne kompaktná a s minimalistickým dizajnom. Tomuto typu karosérie sa hovorí aj prúdnicová a môže vám byť známa aj z historických vozidiel značky Tatra. Cieľom bolo dosiahnuť čo najlepšiu aerodynamiku, preto išli bokom aj klasické rozmerné svetlá, nárazník a akýkoľvek vystúpený dizajnový prvok. Kryty svetiel sú tak nenápadné a malé, že nemajú oveľa väčšie rozmery ako samotná žiarovka.
Zaujímavosťou je, že celková dĺžka automobilu je rozdelená na polovicu, pričom prvá polovica je tvorená výlučne karosériou, zvyšok kokpitom so zakončením v štýle kupé.
BMW 328 Kamm Coupé (1940) Foto: BMW
História nepočítala s budúcnosťou
Model kupé s atypickou zadnou časťou karosérie má pôsobivú a zaujímavú históriu, pretože na celé desaťročia sa považoval za stratený a zničený. Športiak totiž zmizol bez stopy v roku 1953 a už sa nikdy nenašiel.Paradoxné je to najmä pre skutočnosť, že ešte v roku 1940 sa toto vozidlo spoločne s ďalšími evakuovalo, aby boli ochránené pred deštrukciou počas druhej svetovej vojny. To sa podarilo, ale potom niekoľkokrát zmenilo majiteľa, až s ním ten posledný havaroval. Od roku 1953 sa vozidlo (alebo to, čo z neho zostalo) stalo oficiálne strateným.
Pri príležitosti 70. výročia úspechu na motoristickom preteku Mille Miglia sa špeciálna divízia BMW Classic rozhodla vozidlo 328 Kamm Coupé opäť vytvoriť so zachovaním pôvodných výrobných postupov a súčiastok. Ako podvozok sa použil ten originálny zo základnej verzie modelu 328, pri reštaurovaní sa však predĺžil o ďalších 20 centimetrov. O rekonštrukciu vozidla sa postaral istý René Große a múzeum automobilky uviedlo finálnu podobu staronového veterána v roku 2010.
ODPORÚČAME AJ:
Staré Tatrovky: Prúdnicové karosérie a nezameniteľný charakter
Niekdajší Žiguli vyrába autá aj dnes - a vôbec nie sú zlé!
Staré televízne reklamy na autá: Jednoduché zábery a veľa rečí
Pamätáte si legendárnu československú sanitku Škoda 1203?
Zisťovali sme, na akých autách jazdili historické osobnosti