Autá
Automobilky majú špičkové testovacie haly, vyrobia v nich aj hurikán
Erik Stríž, 29. decembra 2016 10:00Testovacia hala Mercedesu v Sindelfingene Foto: Daimler
Akékoľvek počasie na želanie
Americká automobilová značka Ford sa pochválila najnovšou testovacou halou pre svoje vozidlá, v ktorej dokáže simulovať aj extrémne poveternostné podmienky. Nachádza sa v nemeckom meste Kolín nad Rýnom a plne funkčná by mala byť v priebehu roka 2017.Špeciálna hala dokáže simulovať prakticky akékoľvek počasie: teploty -40 až +55 stupňov Celzia, nadmorskú výšku až do 5 200 metrov, vietor s rýchlosťou 250 km/h, čo je podľa Saffirovo-Simpsonovej hurikánovej stupnice najničivejší piaty stupeň.
Tieto skúšky sú pre automobilky veľmi dôležité, pretože pomáhajú odhaľovať prípadné nedostatky vozidiel, ktoré sa za optimálneho počasia neprejavia. Tuhé mrazy môžu poškodiť elektroniku, spôsobiť lámanie plastových častí alebo dokonca celkom znemožniť používanie motora. Podobnými extrémnymi testami je možné takéto problémy včas odhaliť a do výroby potom pustiť už taký automobil, ktorý bude spoľahlivý za všetkých podmienok.
Zdroj: Ford's New Factory Can Simulate Any Weather Condition (youtube.com)
Extrémne rovná testovacia rovinka
Domáca nemecká značka Daimler, ktorá zastrešuje okrem iných značiek aj Mercedes-Benz, sa pochválila tiež - novým technologickým strediskom pre bezpečnosť vozidiel (TFS). Postavila ho v meste Sindelfingen a značka tvrdí, že tieto nové priestory dávajú celkom nové možnosti testovania bezpečnosti automobilov.Sindelfingen bude mať významný prínos aj pre nové typy vozidiel s alternatívnymi pohonmi, ktoré si pre odlišnú koncepciu uloženia motorov a akumulátorov vyžadujú v porovnaní so spaľovacími pohonmi aj odlišné spôsoby testovania. Objem investícií, ktoré Dailmer do novej testovacej haly vložil, údajne predstavuje trojcifernú čiastku v miliónoch eur.
Testovacia hala Mercedesu v Sindelfingene Foto: Daimler
Skoro neuveriteľne vyznievajú údaje o tejto novej megastavbe, ktorej základný kameň bol položený na jeseň roku 2013 a už koncom septembra 2016 prebehla prvá nárazová skúška automobilu. Prípravy na stavbu však začali ešte pred desiatimi rokmi. Hala nemá vo svojom vnútri piliere a jej podlaha je extrémne rovná, vyrobená z mimoriadneho množstva betónu. Daimler uvádza, že podlahová doska je uložená na 500 podzemných pilierov s výškou/hĺbkou 18 metrov. Na sto metrov dĺžky nie je nepresnosť podlahy väčšia ako päť milimetrov. Na stavbe bolo použitých viac ako 36-tisíc kubických metrov betónu, čo si možno predstaviť ako rad domiešavačov betónu dlhý až 40 kilometrov. Tieto neuveriteľné čísla sú o to pôsobivejšie, že nehovoria o žiadnych sci-fi plánoch, ale o reálnej stavbe, ktorá sa už dnes aktívne využíva.
V porovnaní s prvou nárazovou skúškou, ktorú Mercedes zrealizoval na otvorenom priestranstve 10. septembra 1959, je moderná testovacia hala priam nepredstaviteľný pokrok.
Zdroje: Extrémne rovné dráhy spresnia nárazové skúšky TFS, Ford's New Factory Can Simulate Any Weather Condition (youtube.com)
ODPORÚČAME AJ:
Prvé SUV zo Španielska dostalo nemecké akcenty a prekvapivo nízku cenu
Dajú sa pomocou tereňákov búrať domy? Američania tvrdia, že áno
Taliani a ich pokus napodobniť americký džíp
Pick-up s úchvatným dizajnom odvezie osem ľudí aj s jachtou
Návod: Ako zničiť luxusné SUV? Hlavne sa nenechať odradiť múrom