Život

Ženy na Vianoce obdarujú viac blízkych, míňajú ale s rozumom

"Podľa prieskumu minie na darčeky viac ako dvesto eur len 36 percent opýtaných žien. Ako sú na tom muži?"

Veronika Rosputinská, 23. decembra 2013 6:00
Ilustračné foto Foto: TASR/Štefan Puškáš


Od Vianoc nás delí doslova už len pár hodín, to však nič nemení na veci, že mnohí z nás ešte nákupy darčekov za sebou nemajú. V nákupných centrách sa dá ledva dýchať, davy ľudí totiž vianočné nákupy nechávajú na poslednú chvíľu. Ako je to však s míňaním? Sú štedrejšie ženy alebo muži?

Podľa prieskumu (realizovaného na vzorke asi dvetisíc opýtaných nakupujúcich na internete) výskumnej agentúry NMS Market Research a nezávislého nákupného radcu sú tými štedrejšími darcami ženy, ktoré na Vianoce obdarujú viac svojich blízkych ako muži. Darček plánuje venovať pre viac ako štyroch ľudí až 70 percent žien, z mužov je takto štedrých len 44 percent. Muži ale paradoxne na darčeky minú viac – 47 percent z nich plánuje minúť viac ako 200 eur, žien s takýmto rozpočtom je 36 percent, vyplýva z prieskumu.

Ilustračné foto Foto: TASR/AP Photo
Pre viac ako desať ľudí plánuje kúpiť darček približne 15 percent opýtaných žien, mužov s týmto plánom je len okolo štyroch percent. „Viac ako dvadsiatim blízkym plánuje dať darček zhodne jedno percento z oboch pohlaví,“ hovorí riaditeľ NMS Market Research Michal Osuský.

Je za tým psychológia?


Štedrosť žien môže podľa psychológov súvisieť s väčším počtom ich sociálnych kontaktov alebo s ich vyšším emocionálnym vkladom do vzťahov. Jednoduchším vysvetlením je ale fakt, že mnohé z darov nakupujú pre blízkych ženy, ale darček v skutočnosti odovzdávajú nie len za seba, ale za pár.

Taktiež sa zvyšuje počet ľudí, ktorí sa rozhodli vymeniť predvianočný stres z nakupovania darčekov v obchodoch za pohodlné „vyklikanie“ darov na internete. „Výhradne, alebo prevažne v e-shopoch ich nakúpi 23 percent opýtaných žien a približne 29 percent mužov,“ uzatvára riaditeľ nezávislého nákupného radcu Tomáš Braverman.

Komentáre