Život

ULICAMI BRATISLAVY: Prvý most cez Dunaj prišiel na konci 19. storočia

"Prvý provizórny most cez Dunaj postavili z lodiek. Od roku 1891 sme mali Most Františka Jozefa. Dnes máme šesť mostov. O ich osude hovoril v podcaste Ulicami Bratislavy historik Juraj Jeleň."

TASR, dnes 12:47
Ilustračná snímka. Laserová inštalácia na Moste SNP a reštaurácie UFO od Medzinárodného laserového centra (MLC). Foto: TASR/Jakub Kotian
Bratislava 28. augusta (Teraz.sk) -
V dávnych dobách bol Dunaj v Bratislave plytší a užší, preto sa dal niekde aj prebrodiť. Časom však pribudol prvý most, ktorý bol provizórny - postavený z lodiek. „Boli to lodičky jedna vedľa druhej, kvázi pontóny, a v strede sa dal otvoriť, takže keď prechádzala Dunajom veľká loď, otvoril sa, aby mohla prejsť,“ vysvetlil historik Juraj Jeleň.

TERAZ.SK · Ulicami Bratislavy: Prvý most postavili až na konci 19. storočia, Most SNP mohol stáť inde


Prvou oficiálnou spojnicou brehov sa stal od roku 1891 Most Františka Jozefa, podľa vtedajšieho cisára a kráľa. Bol predchodcom dnešného Starého mosta.Prechádzala tadiaľ aj železnica. Na krajoch, na petržalskom aj bratislavskom brehu, bola mýtnica, takže za prechod mosta sa vyberalo mýto,“ ozrejmil Jeleň s tým, že v roku 1919 došlo k vojne medzi Československom a Maďarskom, preto bol tento most aj akousi hraničnou čiarou. Petržalka v tom čase patrila do maďarského štátu. Počas jednej akcie však podľa Jeleňa československí vojaci liezli popod most a dostali sa do Petržalky.

Most Františka Jozefa na konci druhej svetovej vojny vyhodili Nemci do vzduchu, aby zastavili postup Červenej armády. Následne sa postavil Most Červenej armády, ktorý bol provizórny a mal slúžiť len približne 15 rokov. Mali sme ho však desiatky rokov. Rekonštrukcia mosta sa začala v roku 2014 a dnešný Starý most znovu otvorili v roku 2016.

Most SNP mohol stáť inde

Po Starom moste prišiel Most SNP s ikonickou kaviarňou Bystrica, tzv. ufom. Medzi rokmi 1993 až 2012 mal názov Nový most. Postavili ho v rokoch 1967 až 1972. Išlo o revolučnú konštrukciu. „Most nemá pylóny priamo v Dunaji, je akože zavesený,“ povedal Juraj Jeleň. Jeho stavbu sprevádzalo zbúranie viacerých dôležitých stavieb v centre mesta. „Či už neologickej synagógy alebo bratislavského mestského pivovaru a vôbec viacerých ulíc starej Bratislavy. Takže centrum by mohlo byť väčšie,“ ozrejmil historik. Podľa jeho slov sa uvažovalo aj o tom, že by most stál inde. „Niekde pri dnešnom Riverparku, no tam bol zase väčší problém z petržalskej strany, lebo ramená Dunaja, najmä pečnianske, boli veľké,“ priblížil Jeleň. Vyhliadka UFO na moste v súčasnosti aj signalizuje predpoveď počasia podľa farby svojho nasvietenia.

Prístavný most bol oficiálne otvorený v roku 1983, definitívne dokončený bol však v roku 1985.Ľudia ho volali najčastejšie železničný most, lebo z jednej strany je v ňom dodnes železničná trať, ktorá spája oba brehy, ale teda dostal názov Most hrdinov Dukly,“ povedal Jeleň. „Niekedy sa uvádza až 120.000 áut, ktoré po ňom denne prejdú, no pôvodne bol projektovaný na 50.000,“ doplnil.

Štvrtý most v poradí prišiel Most Lanfranconi, ktorý sa dlhé roky nesprávne označoval ako Most Lafranconi. Názov nesie podľa talianskeho vynálezcu Enea Graziosa Lanfranconiho, ktorý sa zaoberal reguláciou Dunaja. Dostavaný bol však ako Most mládeže v roku 1991.

Most Apollo otvorili v roku 2005 a dostal názov podľa zbombardovanej rafinérie, ktorá stála na mieste, kde dnešný most ústí. Lužný most postavili v roku 2021 a ide o najdlhší most v Bratislave, má takmer tri kilometre. Prečo v Bratislave nemáme také "ozdobné" a historické mosty ako v Prahe či v Budapešti? Budú sa ešte v hlavnom meste stavať mosty alebo lávky? A kde? Aj o tom sa s Jurajom Jeleňom rozprávali Mária Šumichrastová a Martina Kriková.

Komentáre