Život

Highlighty týždňa: Slovensko v austrálskej reklame a hra s emóciami

"Vedeli ste, že populárna sociálna sieť experimentovala s emóciami používateľov? Svoj trik možno skúsila aj na vás."

Veronika Rosputinská, 30. júna 2014 6:00
Ilustračné foto Foto: Facebook.com


Slovensko sa zas raz zviditeľnilo vo svete. Tentoraz to nebolo vlastným pričinením a našťastie, v tom pozitívnom smere. Práve našu krajinu si do svojej reklamy vybrala austrálska spoločnosť, ktorá je poskytovateľom internetového pripojenia.

Akú má v reklame Slovensko úlohu? Má reprezentovať krajinu, ktorá má až niekoľkonásobne rýchlejší internet ako Austrália. Ako dlho sa vám reklama bude načítavať?


Nákazlivosť nálady


Už sa vám niekedy stalo, že ste ráno, ako sa vraví, vstali z postele ľavou nohou? Alebo ste jednoducho mali zlý deň, no hneď, ako ste sa dostali do partie pozitívnych ľudí, aj vaše negatívne myšlienky niekam odplávali? Určite to poznáte, zvykne sa to označovať ako nákazlivá nálada. A na tú sa zamerali výskumníci Facebooku, ktorí chceli zistiť, či sa táto „nákazlivosť“ šíri aj virtuálnym svetom.

Facebook, v súlade s pravidlami, cielene nastavuje to, aké príspevky sa vám zobrazujú. Fotografie, zdieľania, lajky, statusy, zväčša od tých, ktorým vy sami venujete najväčšiu pozornosť. Rovnako je to s reklamnými odkazmi. Tentoraz sa zameral na používateľské emócie a to, ako ovplyvňujú iných používateľov.

Algoritmus na všetko?


Na začiatku výskumu stálo vytvorenie algoritmu, ktorý vyhodnocoval príspevky ľudí a podľa kľúčových slov ich delil na pozitívne a negatívne. Potom sa zameral na viac ako pol milióna užívateľov, ktorým týždeň filtroval príspevky – niektorým zviditeľňoval tie pozitívne, druhej skupine tie negatívne. Cieľom bolo zistiť, či a ako boli skúmaní používatelia ovplyvnení.

Ukázalo sa (a výsledky boli zverejnené na stránkach časopisu PNAS), že efekt „nákazy“ funguje aj vo virtuálnom svete. Tí, ktorí týždeň videli viac dobrých ako smutných príspevkov, mali tendencie postovať tiež niečo pozitívne. Naopak, užívatelia zasiahnutí negatívnymi informáciami od priateľov sa viac uchyľovali k publikovaniu smutného obsahu.

Komentáre