Život
Slovák, ktorý projektoval dva najvýznamnejšie prieplavy na svete
, 24. septembra 2013 12:00
Loď pláva cez Panamský kanál, ktorý je súčasťou Panamského prieplavu. Foto: TASR/APMladý Gerster sa po strednej škole, ktorú ukončil v Košiciach, vybral na ďalšie štúdia do Viedne. Na Technickej univerzite získal v roku 1873 inžiniersky diplom. Ako inžinier najskôr pracoval vo Viedni ako mestský inžinier, no potom odišiel k švagrovi Istvánovi Kauserovi do Pešti. Jeho švagor v tom čase pracoval na základe poverenia Istvánom Tűrrom na obsiahlom rozvíjaní vodnej sústavy rozšírenej na celú Báčku v oblasti Františkovho kanála, ktorý bol v prevádzke od roku 1802.
Cesta k Panamskému prieplavu
Práve István Tűrr si všimol nadanie mladého inžiniera z Košíc. V tomto momente sa začína veľká kariéra Vojtecha Gerstera. Tűrr ho totiž odporúčal svojmu švagrovi, ktorým bol známy francúzsky námorný dôstojník Lucieno Bonasparto Wyse. Ten zobral Gerstera v roku 1876 na medzinárodnú expedíciu. Wyse mal za úlohu vybudovať trasu, ktorá by spájala Tichý a Atlantický oceán. Išlo o dôležitú obchodnú cestu na americkom kontinente. Prieplav dokázal skrátiť cestu z New Yorku do San Francisca z 22 500 km na 9 500 km. Navyše sa tým lode vyhli nebezpečnému Hornovmu mysu.
Panamský prieplav Foto: TASR/APPlány na vybudovanie Panamského prieplavu boli už dávno pred Gersterom. Realizácia však vždy stroskotala. Jeho budovanie nebolo vôbec jednoduché. Staviteľom robili komplikácie samotné oceány. Tichý a Atlatický mali odlišné výšky prílivu a odlivu, čo spôsobilo, že museli vybudovať obrovské plavebné komory.
Výstavba Panamského prieplavu začala v roku 1904. Američania po tom, čo pomohli Paname získať nezávislosť od Kolumbie výmenou za kontrolu prieplavovej zóny, odkúpili vybavenie od Francúzov a začali stavať prieplav s plavebnými komorami, ktorý bol otvorený 15. augusta 1914. V 30. rokoch 20. storočia začalo byť zásobovanie vodou problém pre prieplav, preto sa k existujúcej nádrži Gatún začala budovať nádrž Alajuela, ktorá bola dokončená v roku 1935. Na stavbe pracovalo 42 000 robotníkov.
Životné dielo Bélu Gerstera - Korintský prieplav
Životné dielo Vojtecha Gerstera sa začalo budovať pri brehoch Helénskej republiky. O výstavbu prieplavu sa grécki vlastenci pokúšali už v roku 1867. K samotnej realizácií sa však dostali až o pár rokov neskôr. Na pomoc si pozvali Istvána Tűrra, ktorého v roku 1881 poverili výstavbou. Štúdie plánu mal vypracovať jeho švagor Vojtech Gerster.
Foto: Webmagazin.skKeď Gerster vypracoval predbežné plány, Tűrr ich predstavil na medzinárodnom sympóziu v Benátkach. Gerster zároveň vypracoval aj kalkuláciu, na základe ktorej vznikla spoločnosť Korintského prieplavu. Na jej čele stal Istvan Tűrr a ten Košičana poveril projektovaním celého diela.
Korintský prieplav Foto: TASR/AP
Foto: Webmagazin.skKto sa pôjde pozrieť raz na Korintský prieplav, určite tam nájde pamätnú tabuľu s jeho menom. Ďalšiu pamätnú tabuľu mu vystavili v Budapešti a v roku 1999 aj na jeho rodnom dome v Košiciach. Béla Gerster zomrel 3. augusta 1923 v Budapešti.









