Život
Aké fotografie ľudia na Facebooku najviac „lajkujú“?
Webmagazin.sk, 22. januára 2013 14:00Ilustračné foto Foto: Nikon
Výskumníci z University of California v Berkeley spoločne s výrobcom fotoaparátov Nikon COOLPIX odhalili vzorec, ktorý vašich priateľov na Facebooku núti pod fotkami stlačiť „Like“. Odteraz budú vaše albumy populárne!Chcete sa na Facebooku pochváliť fotografiami s najväčším počtom „Páči sa mi to“? V tom prípade by ste mali na sociálnu sieť namiesto portrétov osôb odosielať skôr zábery krajiniek. Podľa novej štúdie od Nikonu a University of California v Berkeley totiž užívatelia najčastejšie stláčajú „Like“ pod fotografiami, ktoré zobrazujú nádherné krajinky, milé zvieratká alebo chutne vyzerajúce jedlo.
Ilustračné foto Foto: Nikon
Najmenej „lajkov“ majú portréty
Štúdia, v rámci ktorej malo 500 osôb z celej Európy hodnotiť 35 fotografií s rôznymi objektmi a kvalitou, zistila, že portréty osôb alebo skupinové fotografie z rôznych udalostí naopak získali najmenej kladných reakcií. Na základe svojich zistení výskumníci vytvorili vzorec, ktorý vám pomôže vybrať na zverejnenie také fotografie, ktoré vyvolajú čo najlepšiu možnú reakciu vašich priateľov. Tajný vzorec na „lajky“ znie:
K + Z + (I + V + M)
SE (správna expozícia) – R (rozmazanie)
Fotografi publikujúci na Facebooku by sa tak podľa neho mali pokúsiť zachytiť na svojich snímkach krajinu (K) alebo zviera (Z) a mali by tiež zvážiť, či chcú pomocou kompozície snímky vzbudiť v divákoch pocit inšpirácie (I) (napr. zaujímavo zachytený západ slnka), pôsobiť vtipne (V) alebo milo (M). Zároveň je kľúčové čo najvernejším spôsobom zachytiť svetlo, teda použiť správnu expozíciu (SE), a zároveň minimalizovať rozmazanie (R).
Ilustračné foto Foto: Nikon
Čím rozmazanejšia, tým menej úspešná
Technická stránka snímky teda pri získavaní priazne ostatných užívateľov tiež hrá istú rolu – výsledky ukázali, že snímky s nízkym rozlíšením alebo rozmazané majú menšiu šancu získať kladné hodnotenie a že dobre osvetlený záber bude vždy úspešnejší než tmavý alebo preexponovaný. Experiment tiež prekvapivo ukázal, že aj napriek obľúbenosti rôznych kreatívnych filtrov nemajú tieto efekty takmer žiadny vplyv na počet získaných označení „Páči sa mi to“.
Ilustračné foto Foto: Nikon
„Na základe našej štúdie sa dá povedať, že ide najmä o emócie a kvalitu,“ hovorí Dr. Paul Piff, ktorý viedol výskumný tím. „Keď sme sa účastníkov štúdie pýtali, ktoré fotografie by sa im v službe Facebook páčili, zisťovali sme tiež, aké majú z danej snímky pocity. Najsilnejšiu väzbu k počtu označení „Páči sa mi to“ majú fotografie, ktoré pôsobia na diváka inšpiratívne. Vďaka tomu boli zvýhodnené krajinky nad portrétmi, ktoré skôr vzbudzujú pocit šťastia ako inšpirácie. Platí tiež, že nízka kvalita snímky môže zabrániť vo vzbudení emócií. Ak ľudia vidia efekt červených očí, nedostatočne nasvietenú scénu alebo rozmazané tváre, významne klesá šanca, že ich snímka osloví.“