Život
Fat Man: Monštrum, ktoré má na svedomí vyše 80 tisíc ľudských životov
, 9. augusta 2013 10:00Fat Man Foto: TASR/AP
Je 9. august 1945, skoro ráno pred svitaním. Z letiska na ostrove Tinian štartuje bombardér B-29 Superfortress a na palube vezie skazu menom Fat Man, ktorá bude mať v priebehu krátkej chvíle na svedomí vyše 80 tisíc ľudských životov. Keď Američania zhodili 6. augusta 1945 bombu menom Little Boy na Hirošimu, väčšina sa nádejala, že to bol definitívny koniec. Atómová bomba v tomto japonskom meste totiž zabila 166 tisíc ľudí. Bombardér B-29 s prezývkou Enola Gay však nebol posledný. Definitívnu bodku za skazou dal až bombardér Bockscar, keď zvrhol bombu na mesto Nagasaki. Bockscar riadila rovnaká letka ako Enola Gay. B-29 Superfortress dostal prezývku po veliteľovi Frederick C. Bockovi, ktorý sa spolu s posádkou C-13 zúčastnil niekoľkých bombardovaní v Japonsku.Bockscar Foto: Wikipédia
Nálet na Nagasaki pripravovala jednotka s názvom The Great Artiste a velil jej major Charles W. Sweeney. Bola to tá istá posádka (C-15), ktorá tri dni predtým zhodila Little Boya na Hirošimu. Po návrate z misie začal pripravovať Sweeney druhé bombardovanie. Major Sweeney mal v druhej akcii figurovať iba ako poradný orgán a inštruktor jednotky bombardéru B-29 Superfortress. Zlé počasie však úplne zmenilo plány. Operácia naplánovaná na 11. augusta sa presunula na 9. august a pre krátkosť času major Sweeney nad akciou prebral velenie, pričom kapitán Bock so svojou jednotkou sa náletu zúčastnili ako podpora. Počasie zmenilo cieľ
Zmenil sa aj cieľ. V pôvodnom pláne figurovalo mesto Kokura. Smog a mraky však znemožnili zasiahnuť presný cieľ, ktorým boli priemyselné komplexy. Bockscar a jeho doprovodné lietadlá krúžili na mieste stretnutia 40 minút, avšak bez výsledku. Sweeney tak rozhodol o alternatívnom cieli, ktorým bolo mesto Nagasaki. Vyše 4,5 tony vážiace monštrum s plutoniom-239 letelo o 11:02 doobeda na nič netušiace obyvateľstvo. Bomba vybuchla 43 sekúnd po zhodení. V jednom okamžiku zničila 40% mesta.
Je zaujímavé, že Fat Man mal oveľa väčšiu silu ako Little Boy. Detonácia však bola slabšia. Spôsobil to kopcovitý terén Nagasaki, ktorý výbuch utlmil. Hirošimu aj napriek slabšej sile bomby postihli oveľa silnejšie devastačné následky. Mesto sa rozprestieralo na rovnej ploche.
Maketa atómovej bomby Fat Man Foto: Wikipédia
V tejto súvislosti je známy fakt, že ľudia, ktorí sa zachránili pred útokom na Hirošimu, utiekli do Nagasaki, kde si ich smrť našla. V prvých dvoch až štyroch mesiacoch po zhodení bômb zomrelo v Hirošime 90 000 - 166 000 ľudí a v Nagasaki 60 000 - 80 000, z toho v každom meste takmer polovica z nich zomrela v prvých dňoch."Necítim ľútosť nad tým, čo som urobil, ale je mi smutno z toho, že sme to museli urobiť!" Bývalý americký pilot Thomas Ferebee, ktorý 6. 8. 1945 zhodil na japonskú Hirošimu atómovú bombu.
Lietadlo, ktoré viezlo bombu Fat Man po vojne slúžilo najskôr na školiace účely a v roku 1961 ho umiestnili do Národného múzea Air Force v Daytone v Ohiu.
Jednotka C-15 Foto: Wikipédia
Zloženie posádky C-15, ktorá viedla nálet na Nagasaki
- Major Charles Sweeney, veliteľ
- Captain Charles Donald Albury, Co-Pilot
- 2. nadporučík Fred Olivi, tretí pilot
- Kapitán James Van Pelt, Jr., navigátor
- Raymond Beahan, pyrotechnik
- Vrchný seržant John Kuharek, letecký inžinier
- Seržant Raymond Gallagher, asistent leteckého inžiniera
- Štábny seržant Ed Buckley, radarový technik
- Seržant Abe Spitzer, rádiový technik
- Štábny seržant Albert Dehart, delostrelec
Parametre bomby Fat Man
Dĺžka bomby: 2,34 m
Priemer: 1,52 m
Hmotnost: 4 630 kg
Výbuch o ekvivalentu: 21 kT TNT
Foto: TASR/AP
Dôsledky
Obetí, ktoré zomreli okamžite, bolo 40 000 - 75 000. Celkový počet úmrtí sa do konca roku 1945 odhaduje na 80 000.
Akčný rádius celkového zničenia bol asi 1-2 km, nasledovala ohnivá vlna naprieč severnou časťou mesta, tri kilometre južne od bomby.