Zdravie

Dýchame nebezpečný vzduch?

"Environmentalisti upozorňujú, že pre znečistené ovzdušie umierajú len na Slovensku predčasne tisícky ľudí za rok."

Alena Klepochová, 22. februára 2013 12:00
Ilustračné foto Foto: TASR/AP Photo
Znečistenie ovzdušia je podľa zistení Európskej komisie jedným z hlavných environmentálnych problémov, ktoré občanov EÚ najviac znepokojujú. Slovensko po odstavení väčšiny ťažkého priemyslu po roku 1989 nezápasí našťastie s problémami, aké majú napríklad v Českej republike na Ostravsku alebo v poľskom Sliezsku. Smog však nepozná hranice. Aj na Slovensku však narastá domáce smogové znečistenie, a to najmä pre individuálne využitie biomasy v zastaraných kotloch, ktoré nemajú ani meranie a ani dostatočné filtre.

Problémom nie je iba smog, ale aj jemné prachové častice v ovzduší, ktoré síce nevidíme, ale napriek tomu ich vdychujeme. Za rozhodujúce zdroje znečistenia sa na Slovensku považujú najmä emisie z dopravy, lokálne vykurovacie systémy, prach zo stavebnej činnosti, z nespevnených povrchov či manipulácie s prašným materiálom.

„Situácia s (ne)kvalitou ovzdušia v SR je stále alarmujúca, systematicky sa neriešila od roku 2004, nášho vstupu do EÚ, v ktorej platia limity. Tieto limity sú v SR každoročne prekračované, pre PM10 (prachové častice) na viac ako tretine monitorovacích staníc,“ upozornilo Centrum pre trvalo udržateľné alternatívy (CEPTA). Najhoršie výsledky sú spomedzi väčších miest najmä v Bratislave, B. Bystrici, Žiline, Košiciach, Trenčíne či Ružomberku, ale ani na ostatných miestach nemožno hovoriť o čistom vzduchu.

Zabijaci naftové motory


Hlavným zdrojom spomínaných jemných prachových častíc je doprava. Najmä dieselové motory, ktoré nemajú na rozdiel od benzínových katalyzátory. Problémom je aj nelegálne odstraňovanie filtrov na sadze z výfukov v snahe znížiť spotrebu či ich nedostatočne častá obmena. Tieto dieselové čiastočky prenikajú hlboko do pľúc a sú hlavnou príčinou prejavov znečisteného ovzdušia na zdraví. Môžu mať za následok astmu, kardiovaskulárne problémy alebo rakovinu pľúc.

Ilustračné foto Foto: TASR/Tomáš Halász
„Sadze z naftových motorov sú karcinogénne, čo tohto roku v júni už oficiálne potvrdila aj Svetová zdravotnícka organizácia – WHO2. Okrem iného, poškodzujú dýchacie orgány a cievny systém organizmu. Koncentrácia týchto škodlivých ultrajemných čiastočiek v blízkom okolí auta, ktoré má nefunkčný, resp. zničený filter pevných častíc je minimálne 100 000 na cm3, čo je 10-krát viac ako pri aute s plne funkčným filtrom, resp. aute na plynový pohon. Preto, ak štartujete auto, stojíte vedľa auta alebo autobusu s bežiacim naftovým motorom bez funkčného filtra, za 1 minútu vdýchnete cez 750 miliónov týchto škodlivých čiastočiek – vy, vaše deti a vaši blízki, okoloidúci, kolegovia tiež. Bežné vetracie filtre vo vnútri, v kabíne auta tieto častice nezachytia,“ povedal Daniel Lešinský z CEPTA.

Ničia pľúca, ničia klímu


Zlepšeniu situácie môže napomôcť montovanie filtrov na dieselové motory, ktoré takmer všetky tieto škodlivé častice zachytia. V Nemecku sa na zlepšenie ovzdušia využíva aj zavádzanie tzv. environmentálnych zón, do ktorých majú automobily silne znečisťujúce vzduch zakázaný vstup. Pokiaľ sa chcú vodiči dostať do centra mesta, musia svoj automobil upraviť alebo nechať doma.

Ilustračné foto Foto: TASR/AP Photo
Sadze nie sú nebezpečné iba pre zdravie človeka, ale sú rovnako škodlivé aj pre klímu, pretože spôsobujú urýchlené topenie ľadu v Arktíde a ľadovcov na celej Zemi. Stratu zaľadnenia na Zemi pocítia všetci, keďže práve polárne ľady prispievajú k regulácii teploty na Zemi.

Komentáre