Technológie
V Nemecku začal premávať prvý vlak na vodíkový pohon
TASR, 20. septembra 2018 10:00Pripravený na sériovú výrobu
Dva svetlomodré vlaky typu Coradia iLint, ktoré skonštruovala francúzska spoločnosť Alstom, začali jazdiť na 100-kilometrovej trati medzi mestami Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde a Buxtehude na severe krajiny.
"Prvý vodíkový vlak sveta začína komerčnú prevádzku a je pripravený na sériovú výrobu," uviedol šéf Alstomu Henri Poupart-Lafarge na slávnostnom predstavení súprav v meste Bremervörde, kde budú dopĺňané vodíkom.
Our new #hydrogen train is a true game-changer. It feels just like a normal train, and yet there are many differences. The Coradia iLint is not only much more silent than a diesel train but also does not emit any polluants. pic.twitter.com/mggRhJORBl
— Alstom (@Alstom) 16. septembra 2018
Nulové emisie
Alstom plánuje dodať spolkovej krajine Dolné Sasko ďalších 14 vlakov s nulovou produkciou emisií do roku 2021. Záujem vyjadrili i ďalšie spolkové krajiny, ako aj Británia, Dánsko, Francúzsko, Holandsko, Nórsko, Taliansko či Kanada.
Vodíkové vlaky sú vybavené palivovými článkami, ktoré produkujú elektrickú energiu zlučovaním vodíka a kyslíka. Emisiami tohto procesu sú iba para a voda. Nadbytok energie sa skladuje v akumulátoroch na palube vlaku.
Lacnejší ako diesel
Súpravy Coradia iLint prejdú približne 1000 kilometrov na jednu nádrž vodíka, podobnú ako u širokej škály dieselových vlakov. "Nákup vodíkového vlaku je drahší, ale jeho prevádzka lacnejšia," uviedol manažér Alstomu Stefan Schrank.
Spoločnosť Alstom stavia na danú technológiu ako na zelenšiu a tichšiu alternatívu na neelektrifikovaných železničných tratiach, uvádza stanica France 24, a to v čase, keď mnohé nemecké mestá bojujú so znečistením vzduchu.