Technológie
Mladý Slovák z Google TOP 10 prináša novú appku
WEBMAGAZIN.sk-OTS, 11. marca 2021 13:17Mladý Slovák z Google TOP 10 prináša novú appku. Chce konkurovať Duolingu Foto: WocaBee
Pred necelými tromi rokmi vytvoril mladý slovenský programátor Michal Ošvát z Prievidze aplikáciu na učenie cudzích jazykov pre školy. Vtedy ešte netušil, že jeho značka WocaBee sa už v roku 2020 dostane do rebríčka TOP 10 najvyhľadávanejších výrazov na slovenskom internete podľa spoločnosti Google. Teraz Michal prichádza s novou aplikáciou na učenie jazykov LangBee, ktorá je určená pre samoukov. Vďaka umelej inteligencii, individuálnemu prístupu ku každému používateľovi a zameraniu nielen na slovíčka, ale aj na gramatiku a výslovnosť plánuje konkurovať aj populárnej aplikácii Duolingo.Autor aplikácie WocaBee a LangBee, programátor Michal Ošvát, sa vývoju aplikácií v oblasti jazykového vzdelávania začal venovať v roku 2018. V tom čase vymenil manažérsku pozíciu v oblasti IT vo veľkej banke za vlastný projekt – vývoj novej pomôcky na učenie cudzích jazykov pre školy. Inšpiroval sa pri tom vlastnou snahou o štúdium nemeckého jazyka, ktorú si chcel uľahčiť vytvorením aplikácie. Neskôr v spolupráci s ochotnými pedagógmi aplikáciu prispôsobil na používanie v triedach a na jeseň 2018 prvýkrát ponúkol školám. „Začiatok bol, prirodzene, veľmi pomalý. Aplikácia je pre učiteľov a školy bezplatná, no nie každý učiteľ či škola boli v tom čase otvorení prijímať technologické novinky. To sa však s pandémiou koronavírusu zásadne zmenilo,“ približuje Michal Ošvát svoje začiatky.
WocaBee dnes oceňujú učitelia a žiaci nielen na Slovensku, ale aj v ďalších 6-tich krajinách ako výbornú pomôcku na prezenčné aj dištančné vyučovanie cudzích jazykov. Vyskúšalo ju už viac ako 300.000 učiteľov a žiakov, ktorí jej priradili priemerné hodnotenie 5 z 5-tich hviezdičiek. „Z prieskumu, ktorý sme uskutočnili na konci minulého školského roka nám vyplynulo, že až 98 % učiteľov vníma zlepšenie jazykových vedomostí svojich žiakov vďaka WocaBee. A zaujímavé je, že rovnako sa vyjadrilo aj 93 % samotných žiakov,“ vysvetľuje úspech aplikácie M. Ošvát.
Vďaka tomu, že aplikácia prináša školám reálne výsledky, sa donedávna neznámy pojem WocaBee stal jedným z TOP 10 najvyhľadávanejších výrazov na slovenskom internete za rok 2020. „Musím priznať, že keď som videl rebríček spoločnosti Google za uplynulý rok, bol som prekvapený. Nikdy by mi nenapadlo, že aplikácia, ktorú som začal vyvíjať popri vlastnom štúdiu jazyka iba tri roky dozadu sa dostane až sem,“ hovorí Michal.
Svoje skúsenosti s prácou so žiakmi a pedagógmi sa Michal rozhodol pretaviť do vývoja novej aplikácie na učenie cudzích jazykov LangBee. Tá je na rozdiel od WocaBee určená pre samoukov. „K vytvoreniu LangBee ma inšpirovali stovky otázok a dopytov od spokojných užívateľov aplikácie WocaBee, od rodičov, ktorí chceli zlepšiť vedomosti svojich detí, a aj od zaneprázdnených známych, ktorí nemali čas navštevovať kurz,“ vysvetľuje Michal.
Nová aplikácia LangBee ponúka kurzy anglického a nemeckého jazyka od úrovne A1 - úplný začiatočník až po B2 - pokročilý. Aplikáciu nie je nutné inštalovať, je jednoducho dostupná na akomkoľvek zariadení – na mobile, notebooku aj tablete. Michal má s LangBee ambíciu konkurovať iným populárnym aplikáciám na učenie cudzích jazykov. V porovnaní s konkurenciou je skutočne unikátna – ponúka individuálny prístup ku každému používateľovi. Využíva tzv. umelú inteligenciu – sleduje, kde používateľ robí chyby a tieto slovíčka a frázy s ním precvičí dôslednejšie. Navyše, cvičenia v každom kurze nie sú preddefinované, ale dynamicky generované, a tak učenie sa slovíčok podľa Michala nezačne byť nikdy nudné: „Na základe skúseností s WocaBee dnes viem, že učenie jazyka je najefektívnejšie vtedy, keď je zábavné. A presne tento princíp som sa rozhodol preniesť aj do LangBee.“
Každý kurz s LangBee obsahuje 10-12 balíkov slovíčok a fráz, ktoré sa postupne odomykajú, na jeho splnenie má používateľ jeden mesiac. Po splnení každého balíka nasleduje test a po jeho absolvovaní sa automaticky odomkne ďalší balík. V každom kurze sa takto používateľ naučí približne 150 nových slovíčok, k tomu gramatiku a správnu výslovnosť. Aplikácia zároveň posiela pravidelné reporty o pokroku v kurze, ktoré motivujú k učeniu. Obsahovú stránku LangBee vytvorili pedagógovia a profesionálni lektori, ktorí majú dlhoročné skúsenosti vo výučbe cudzích jazykov. Kvalita kurzov v LangBee je tak zaručená.
Cena za jeden kurz s LangBee je 5 eur, pri nákupe viacerých kurzov je dostupná výrazná zľava. V týchto dňoch Michal rozbieha marketingovú podporu, ktorá sa, prirodzene, orientuje najmä na online prostredie. „Doteraz sa aj takmer bez marketingu aplikáciu rozhodlo vyskúšať prvých takmer 3000 záujemcov, a ja verím, že toto číslo ešte len začne rásť,“ dodáva na záver M. Ošvát.