Technológie

V areáli SAV sprístupnili moderné nabíjacie stanice pre elektromobily

"V prípade, že auto stojí a nepotrebuje energiu, ktorá je uložená v batérii, je stanica schopná vracať energiu späť do siete."

TASR, 28. decembra 2017 10:00
Unikátna nabíjacia stanica Vehicle to Grid dokáže vracať nadbytočnú energiu na doplnenie a stabilizáciu miestnej energetickej siete. Foto: TASR/Pavol Zachar
V bratislavskom areáli Slovenskej akadémie vied (SAV) sprístupnili nové nabíjacie stanice Vehicle to Grid a Tritium. Technológia Vehicle to Grid vracia nadbytočnú energiu na doplnenie a stabilizáciu miestnej elektrickej siete. Tento systém je nainštalovaný prvýkrát v krajinách vyšehradského regiónu.

Podpora elektromobility


SAV využila ponuku automobilky Nissan a spoločnosti Zero Emission, s.r.o., čím chce podporiť elektromobilitu na Slovensku. SAV podpísala v roku 2017 Memorandum o porozumení s týmito spoločnosťami, kde by mala byť elektromobilita jednou z nosných tém. "Jeho súčasťou sú aj potenciálne projekty pre akadémiu v tejto oblasti," povedal predseda SAV Pavol Šajgalík s tým, že akadémia plánuje kúpiť vďaka projektu prvé dva elektromobily na prepravu v meste za zvýhodnenú cenu.

"Toto nabíjacie miesto bude v prvom kroku slúžiť na vedecké účely, respektíve aj pre zamestnancov alebo ústavy SAV, ktoré sa rozhodnú ísť cestou elektromobility," spresnil Šajgalík.



S podporou EÚ


Podľa podpredsedu eurokomisie pre Energetickú úniu Maroša Šefčoviča Európska únia podporuje elektromobilitu, nabíjacie stanice a vedu a výskum v tejto oblasti. „Do roku 2020 sme vyčlenili 900 miliónov eur na dobudovanie infraštruktúry, na zvýšenie počtu nabíjacích staníc v Európe, lebo momentálne ich máme 200.000 a potrebujeme 800.000," konštatoval s tým, že dostal informáciu o nových počtoch nabíjacích staníc, ktoré sa budú budovať na Slovensku.

Dodal, že v roku 2030 by malo byť 70 % elektrickej energie nízkouhlíkovej z obnoviteľných zdrojov alebo z jadrovej energie. V súvislosti s batériami eurokomisár informoval, že v roku 2025 očakáva dopyt po nich v Európe v hodnote 250 miliárd eur ročne. Zdôraznil, že je dôležité, aby sme boli v Európe schopní vyrábať batérie a nedovážali ich z Ázie.

Rýchlonabíjacia stanica Tritium. Foto: TASR/Pavol Zachar


Energiu aj prijíma


Marketingový manažér spoločnosti Nissan Sales CEE Vincent Ricoux uviedol, že na pôde SAV ide i nabíjaciu jednotku s obojsmerným napájaním. V prípade, že auto stojí a nepotrebuje energiu, ktorá je uložená v batérii, je stanica schopná vracať energiu späť do siete, povedal.

Komentáre