Hudba a film

SND uvádza po vyše troch desaťročiach drámu Krvavá svadba

"Lorca podľa režiséra dokáže hovoriť o láske veľmi drsným, niekedy surreálnym, no nie patetickým spôsobom. "

TASR, včera 8:56
Na snímke zľava herci Martin Klinčúch, Michal Noga, Michal Kinik, scéna a kostýmy Alžbeta Kutliaková, režisér Ján Luterán, hudba Martin Husovský, herci Jana Oľhová, Martin Pallay a riaditeľka Činohry SND a dramaturgička Miriam Kičiňová počas tlačovej konferencie Slovenského národného divadla (SND) k premiére inscenácie Federico García Lorca: Krvavá svadba. V Bratislave 7. novembra 2024. Foto: TASR - Jaroslav Novák
Bratislava 7. novembra (TASR) - Slovenské národné divadlo (SND) uvádza po vyše troch desaťročiach drámu španielskeho dramatika a básnika Federica García Lorcu. Režisér hry Ján Luterán na štvrtkovej tlačovej besede o hre povedal, že je zachytením citu lásky. Podľa dramaturgičky Miriam Kičiňovej je hra istým typom iniciačného divadla a môže osloviť viacero generácií. Premiéry inscenácie Krvavá svadba uvedie Činohra SND 9. a 10. novembra.

Lorca podľa režiséra dokáže hovoriť o láske veľmi drsným, niekedy surreálnym, no nie patetickým spôsobom. Kičiňová chcela spracovaním titulu zistiť, či dokáže vzniknúť iniciačné divadlo, s ktorým sa človek stretne prvýkrát a dokáže ho všetkými prostriedkami vtiahnuť. "Zároveň sa dotknúť toho, čo prežívame všetci asi najzásadnejšie, to sú naše základné vzťahy rodičovské, aj tie partnerské, a to, ako a čo ich vlastne ovplyvňuje, keď ich žijeme," doplnila.

Divák si môže počas hry podľa tvorcov prekráčať rôznymi estetikami. Lorcovo posolstvo a španielsku atmosféru sa snažili sprostredkovať skrz hudbu, scénu, pohybovú zložku, ale aj spevy. "Čo bolo pre mňa také dôležité, sú tie spevy. Troch žien, troch matiek, troch partneriek, ktoré prichádzajú o svojich synov a mužov a nie vždy sú to konflikty lásky, ale sú to veľké konflikty živenej nenávisti, ktoré nechávajú ľudí osamelých," spresnila Kičiňová a pripomenula, že titul bol spracovaný aj v roku 1987 pod taktovou Jozefa Bednárika.

Tvorcovia pripomenuli, že si chceli spraviť vlastný vizuál, vlastný jazyk, no zachovať podstatu. "Pri neveste sme išli do čiernych svadobných šiat, ako to bolo tradične v Krvavej svadbe," pripomenula Alžbeta Kutliaková, ktorá pracovala na scéne a kostýmoch. Autor hudby Martin Husovský využil pri zhudobnení Lorcovho textu zvuky akustickej gitary a kontrabasu. "Chceli sme ísť na kosť, na dreň, na takú čo najjednoduchšiu verziu, čiže preto aj hráme naživo," doplnil.



Krvavá svadba je básnický epos o vášni, láske a tradícii. Leonardo unesie v deň svadby nevestu, svoju bývalú lásku. Príbeh je zasadený do horúcej Andalúzie a prináša priam archetypálny príbeh o matkách, ktoré prichádzajú o synov, o otcoch a dcérach, o láske, ktorá je silnejšia, ale aj o cti, ktorá je nad všetky racionálne úvahy.

V hre diváci uvidia Annu Javorkovú, Anežku Petrovú, Janu Oľhovú či Zuzanu Porubjakovú. V mužskom zastúpení to bude Martin Šalacha, Roman Poliačik, František Kovár a ako hosť Michal Noga.





Komentáre