Hudba a film
Keď sa dostatočne nestaráme o svoje okolie, môžeme prísť o domov
WEBMAGAZIN.sk-OTS, 7. augusta 2024 15:54Vtáčnik Foto: Film Expanded, DayHey
Nový slovensko-český dokumentárny film Vtáčnik režisérky Evy Križkovej, ktorý preniká do života obyvateľov jednej bratislavskej štvrte a skúma premenu historického vinohradu na územie intenzívne ovplyvnené predátorským prístupom developerov, bude mať svoju distribučnú premiéru 15. augusta 2024, a cez víkend ho uvedú aj na festivale 4Živly v Banskej Štiavnici. Do slovenských kín film prináša distribučná spoločnosť Film Expanded. Film má veľké ambície a spustil aj crowndfundingovú kampaň zameranú na ochranu mestskej biodiverzity na portáli donio.sk. Film Vtáčnik je príbeh o zmene a adaptácii. Preniká do života obyvateľov jednej bratislavskej štvrte. Či už sú to bývalí záhradkári, ktorí spomínajú na časy, keď lokalitu tvorili len vinice a les a neviedla sem žiadna asfaltka, manažér z firmy Google, ktorý si stavia pre seba a svoju rodinu domov snov, majiteľka bytu v novostavbe, narážajúca na nekomunikatívnosť susedov, stavbyvedúci veľkého bytového komplexu, ktorý sa pravdepodobne chystá vytlačiť posledný kus divočiny alebo pôvodní zvierací obyvatelia. Fragmenty lokálnych príbehov obyvateľov štvrte s príznačným názvom Vtáčnik sa miešajú so spomienkami režisérky Evy na detstvo a úvahami o vtáčom spoločenstve. V sobotu film uvidia prví raz festivaloví diváci a diváčky v Banskej Štiavnici na 4Živly.
Režisérka Eva Križková k filmu uvádza: „Vtáčnik je skutočné a konkrétne miesto, ale zároveň je metaforou toho, čo sa v dnešnom turbo-kapitalistickom svete môže stať s vaším domovom, alebo vaším obľúbeným miestom ak si nedáte pozor, ak ste príliš ponorení vo svojom individuálnom alebo rodinnom živote a zabudnete, že ste súčasťou spoločenstva ľudí, zvierat, živej, ale aj neživej prírody a že na toto spoločenstvo treba neustále dohliadať a ochraňovať ho. Áno, je to pomerne náročná a vyčerpávajúca úloha. Preto si myslím, že by bolo dobré urobiť nejaké kroky na sfunkčnenie verejných politík, ktoré by nás chránili, keď sa práve nepozeráme. A presne o tom je kampaň za zmenu, ktorú tento film so sebou prináša.“
Premena Vtáčniku začala už v období, keď vyrastala, no uvedomila si ju až neskôr. „Po revolúcii štát vrátil pozemky záhradkárom a vinohradníkom, ktorým ich za komunizmu zoštátnil. Tí už ale medzitým stratili vinohradnícku prax a vzťah k pôde, mnohí sa medzitým odsťahovali do zahraničia. To využili investori, ktorí skúpili tieto vtedy ešte nestavebné pozemky za veľmi malé peniaze. To boli takzvané divoké deväťdesiate, známe extrémnou mierou korupcie na úradoch.“
Eva uvádza, že podobne ako pozemky, si investori kúpili aj úradníkov na stavebnom a mestskom úrade. Pôvodne chránená zóna Podhorský pás sa posunula vyššie a poľnohospodárska pôda sa nenápadne preklasifikovala na stavebné pozemky. „A tak vznikol veľký priestor pre neobmedzenú výstavbu lukratívnych bytov, ktoré predáva jednak blízkosť k centru hlavného mesta a na druhej strane príroda, ktorá ich obklopuje. Noví majitelia super drahých bytov si však kupujú smutný paradox. Okolitá príroda mizne exponenciálnou rýchlosťou a do centra mesta je problém sa dostať. Na Vtáčnik totiž vedie jediná úzka cesta, ktorá bola kedysi postavená ako obslužná komunikácia ku železnici. Developeri akosi zabudli vybudovať k výstavbe aj infraštruktúru. Dosť sa čudujem kupcom bytov v takto nefunkčnej štvrti, navyše za obrovské sumy. Čaká ich život uprostred nikdy sa nekončiacej hlučnej stavby, bez prístupu k službám a verejnému priestoru.“
Téma zaujala aj distribučnú spoločnosť Film Expanded, ktorá film prináša do širokej distribúcie. „Už dlhodobo s obavami sledujeme obsadzovanie bratislavského kopca Vtáčnik množstvom rôznorodých rezidenčných projektov, ktoré sú dostupné iba pre pár ľudí s vysokými príjmami. Film Evy Križkovej ponúka sondu do týchto rezidencií a zároveň problematiky územného plánovania a ochrany mestskej biodiverzity, ktorá je, zdá sa, vždy na chvoste záujmu politických predstaviteľov mesta. Veríme, že práve predstavovaním témy cez osobný príbeh režisérky podnietime diskusiu o týchto témach a ako verejnosť začneme viac strážiť spôsoby výstavby v našom meste,“ vraví Adam Straka z Film Expanded.
Foto: Film Expanded, DayHey
Hoci sa film zaoberá konkrétnou oblasťou, skúma univerzálnu a mimoriadne aktuálnu tému. Pre režisérku je Vtáčnik metaforou toho, čo sa v dnešnom turbo-kapitalistickom svete môže stať s našimi domovami, alebo obľúbenými miestami, ak si nedáme pozor a sme príliš ponorení vo svojom individuálnom alebo rodinnom živote a zabudneme, že sme súčasťou spoločenstva ľudí, zvierat, živej, ale i neživej prírody.
Film Vtáčnik chce okrem silného príbehu priniesť slovenským divákom aj kampaň za zmenu, ktorej hlavným cieľom je podpora ochrany mestskej biodiverzity. Podporiť ju stále dá na odkaze: donio.sk/vtacnik
VTÁČNÍK (2024)
V KINÁCH OD 15. 8. 2024
TVORCOVIA:
Réžia: Eva Križková
Dramaturgia: Jan Gogola, ml.
Kamera: Martin Jurči
Strih: Hana Dvořáčková
Zvuk: Tobiáš Potočný
Hudba: Martin Ožvold
Producentka: Silvia Panákova / Dayhey
Kreatívna producentka: Biba Bohinská
Koproducenti: Jarmila Polakova / koproducentka Film&Sociologia, Tomáš Kaminský / Mandala Pictures
Impakt producentka: Eva Pavlovičová
Autor vizuálu: Palo Čejka
V KINÁCH OD 15. 8. 2024
TVORCOVIA:
Réžia: Eva Križková
Dramaturgia: Jan Gogola, ml.
Kamera: Martin Jurči
Strih: Hana Dvořáčková
Zvuk: Tobiáš Potočný
Hudba: Martin Ožvold
Producentka: Silvia Panákova / Dayhey
Kreatívna producentka: Biba Bohinská
Koproducenti: Jarmila Polakova / koproducentka Film&Sociologia, Tomáš Kaminský / Mandala Pictures
Impakt producentka: Eva Pavlovičová
Autor vizuálu: Palo Čejka