Hudba a film

Silný príbeh i drsné scény, taký je film 12 rokov otrokom

"Zlatý glóbus za najlepší film, niekoľko nominácií na Oscara a trochu zbytočná účasť Brada Pitta. Napriek všetkému určite jeden z najlepších filmov roka."

Veronika Rosputinská, 17. januára 2014 8:00
Ilustračné foto Foto: Bontonfilm

Ak máte pocit, že režiséra Steva McQueena dobre poznáte, na chvíľu zabudnite na to, čo o ňom a jeho tvorbe viete. 12 rokov otrokom je film pre bežného diváka omnoho „požuteľnejší“ ako jeho predošlé Hlad (2008) či Hanba (2011). Nič to nemení na veci, že film, rovnako ako výkony hercov, stoja za pozretie.

V prvom rade, pre tých, ktorí si filmy vyberajú podľa kritík či ocenení, 12 rokov otrokom nedávno uspel na Zlatých glóbusoch a získal cenu za najlepší film. Aktuálne sa teší aj viacerým oscarovým nomináciám – aj v najlákavejších kategóriách ako najlepší film roka, najlepší mužský herecký výkon v hlavnej úlohe, najlepší mužský herecký výkon vo vedľajšej úlohe, najlepší ženský herecký výkon vo vedľajšej úlohe či najlepšia réžia.

Ak sa teda do kina ísť rozhodnete, nečakajte klasického McQueena, hoci dlhé, pre niektorých možno iritujúce zábery, tam nájdete, ale nie bezúčelovo. Podčiarkujú buď atmosféru, alebo emóciu. Ak McQueena nepoznáte, pripravte sa na to, že tento film nie je romantickou drámou o láske a slobode, je silným a drsným príbehom založeným na skutočnom príbehu Solomona Northupa, slobodného človeka, černocha, ktorý sa dostal do otroctva. Po návrate domov svoj príbeh vyrozprával v knihe a tak sa stal podkladom pre tento film.

Silné stránky

Okrem režiséra je veľkou osobnosťou filmu herec Michael Fassbender, ktorý hral aj v spomínaných filmoch Hlad a Hanba. Fassbender zvládol úlohu krutého otrokára bravúrne, nebolo by až takým prekvapením, keby svoju oscarovú nomináciu premenil na zlatú sošku. Aj keď, konkurencia je slušná.

Rovnako treba vyzdvihnúť aj pomerne neznámu Lupitu Nyong´o, vo filme otrokyňu Patsey. Práve tá priniesla filmu emóciu, ktorú od neho asi všetci očakávajú. Bolesť, utrpenie, hnev, zúfalstvo, beznádej, strach, to všetko preniesla na plátno omnoho viac, ako hlavný hrdina Solomon v podaní Chiwetela Ejiofora. Nie, že by ten svoju rolu nezvládol, jeho postava bola skôr hĺbavá, pozorujúca a do poslednej chvíle veriaca v slobodu. Otroka bojujúceho o holý život, spravodlivého a rozvážneho, ktorý nechcel prežiť, ale žiť, stvárnil uveriteľne, ale je otázne, či aj oscarovo.

A čo na nás ešte zapôsobilo? Jednoznačne skvelým dotvorením zúfalej atmosféry bola hudba Hansa Zimmera, rovnako ako ponuré spevy otrokov pri práci či „pohrebe“. Film zapôsobil aj na fanúšikov, ktorí ho doteraz videli, minimálne na tých, ktorí ho hodnotili na portáli IMDb.com, kde získal rating 8,6. Ak sa rozhodnete pozrieť si film na veľkom plátne, premiéru má na Slovensku 23. januára, v rovnaký deň ako jeho veľký oscarový konkurent Špinavý trik.