Cestovanie
V Banskej Bystrici si Železný hámor zbúrali, Medený môžu zachrániť
TASR, 6. augusta 2018 11:00Na snímke areál Medeného hámru na okraji širšieho centra Banskej Bystrice. Ide o pozostatok stredovekej a novovekej industriálnej zóny mesta, jadro niekdajšieho rozsiahleho komplexu Banskobystrického mediarskeho podniku. Foto: TASR/Dušan Hein
Železný hámor si Banskobystričania nechali zbúrať, schátralý areál Medeného hámru ešte stojí a mesto za vyše 30 rokov snáh o jeho záchranu k nej ešte nikdy nebolo tak blízko ako teraz. „Musíme konať, hoci sme už o mnohé pamätihodnosti z neho prišli. Nemajú to nikde v Európe, je to jediná slovenská vec celosvetového významu. Banskobystrická meď sa vyvážala do celého sveta cez portugalský prístav Lisabon do Afriky, Indie dokonca aj Číny," reagoval pre TASR historik Vladimír Sklenka. Podľa neho v súčasnosti by sa dalo zachrániť zhruba 80 percent areálu Medeného hámra.Medená história
Medená Banská Bystrica nesie názov „banská", ale na jej území sa už mnohé významné pamiatky spojené s banskou činnosťou nezachovali. Banská, a s ňou spojená hutnícka činnosť znamenali rozvoj mesta a zdroj prosperity. Práve Banskobystrický mediarsky podnik, prvá celoeurópska spoločnosť založená rodinou Fuggerovcov z Augsburgu a rodinou Thurzovcov zo Slovenska, zasiahla do svetových dejín produkciou medenej rudy, ktorá sa dostávala do celého sveta.
FOTOGALÉRIA: Medený hámor v Banskej Bystrici
„Potvrdzujú to nálezy vrakov s tonami banskobystrickej medi či už z Nemecka, ale aj v roku 2008 boli banskobystrické medené ingoty objavené na pobreží Namíbie a Kene. Vo svete boli označené za nálezy storočia. Naše medené ingoty dokonca vystavujú okrem múzeí v Nemecku a v Poľsku i v Národnom múzeu Nairobi v Keni," priblížil Sklenka, ktorý sa téme Medeného hámru dlhodobo venuje, a to aj z pozície mestského poslanca. Ako poznamenal, je škoda, že na Slovensku o tom nevieme, hoci o tom píše západná Európa.
Na snímke jeden z objektov v areáli Medeného hámru na okraji širšieho centra Banskej Bystrice. Ide o pozostatok stredovekej a novovekej industriálnej zóny mesta, jadro niekdajšieho rozsiahleho komplexu Banskobystrického mediarskeho podniku. Foto: TASR/Dušan Hein
Pripomína staré časy
Medený hámor bol druhý najstarší veľkovýrobný podnik na území Slovenska po kremnickej Mincovni. Pracoval nepretržite takmer 500 rokov (1496-1991). Vo svojom najväčšom rozkvete tvoril 40 percent všetkej produkcie medenej rudy na svete. Banskobystrický mediarsky podnik v tom čase označovali za revolučne inovatívnu podnikateľskú jednotku. Z jeho rozsiahleho komplexu dnes zostalo len jadro. Je to jedna z mála slovenských pamiatok celosvetového významu.
Medený hámor je posledným pozostatkom stredovekej a novovekej industriálnej zóny mesta, ktorá bola vybudovaná pozdĺž toku potoka Bystrica. Priemyselná zóna sa tiahla od Striebornej huty na mieste dnešnej Európy až po banské a hutnícke zariadenia v Španej Doline a Starých Horách. Tvorili ju najskôr huty, medený hámor, železné hámre, mlyny, valchy, ktoré postupne nahradili textilné a nábytkové podniky.
Na snímke chátrajúci interiér jedného z objektov v areáli Medeného hámru na okraji širšieho centra Banskej Bystrice. Foto: TASR/Dušan Hein
Zachráňte klenot
„Jediným možným záchrancom je mesto, aby sa mohla realizovať postupná záchrana nášho klenotu. Vzhľadom na stav Medeného hámra je potrebné konať v čo najkratšom čase. Projekt záchrany podporujú Pamiatkový úrad v Bratislave, Krajský pamiatkový úrad v Banskej Bystrici a za jedinú možnú variantu takisto považujú vstup samotného mesta do tejto záchrany. Prebiehala by postupne a v minimálnom nákladovom rozpočte financovanom len z dotácií mimo rozpočtu mesta, okrem päťpercentného spolufinancovania. Nešlo by o žiadnu veľkolepú záchranu a finančne náročnú obnovu. Mesto vytvorí len priestor a podmienky k záchrane tohto územia," vysvetľoval historik a poslanec na ostatnom, júnovom zasadnutí mestského parlamentu.
Na snímke areál Medeného hámru na okraji širšieho centra Banskej Bystrice. Ide o pozostatok stredovekej a novovekej industriálnej zóny mesta, jadro niekdajšieho rozsiahleho komplexu Banskobystrického mediarskeho podniku. Foto: TASR/Dušan Hein
Význam Banskobystrického mediarskeho podniku a Medeného hámra potvrdila i jeho nedávna návšteva s primátorom Jánom Noskom v Augsburgu a stretnutia s tamojším primátorom Kurtom Griblom a predstaviteľmi Fuggerovskej nadácie.
„V Augsburgu sa potvrdil záujem na zriadení európskej Fuggerovskej cesty, kde jej hlavnou osou by mohla byť trasa Banská Bystrica – Augsburg," zdôraznil Sklenka s tým, že na túto cestu by sa napájali najvýznamnejšie európske mestá ako Krakov, Gdansk, Benátky, Hamburg, Antverpy a ďalšie.
Na snímke areál Medeného hámru na okraji širšieho centra Banskej Bystrice. Ide o pozostatok stredovekej a novovekej industriálnej zóny mesta, jadro niekdajšieho rozsiahleho komplexu Banskobystrického mediarskeho podniku. Foto: TASR/Dušan Hein
PREČÍTAJTE SI AJ:
- Ak sa bojíte krachu cestovky, zaplaťte dovolenku takto
- Zaplatiť 200 dolárov za noc a pritom hladovať? Tento hotel to ponúka
- Levoču preslávil Majster Pavol. Jej atmosféru si zamilujete
- Tešili sa, že sa dožijú novej nemocnice. Rázsochy napokon nedostavali
- Na kaštieli v Hanušovciach nad Topľou rekonštruujú fasádu i okná